וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבדיקה שחושפת: האם בגדי הים באמת מגנים על הילדים שלכם?

הורים רבים מודעים לנזקי השמש בחודשי הקיץ החמים, ודואגים להלביש את ילדיהם בבגדי ים ארוכים המגנים מהקרינה החזקה. אולם, מבדיקת וואלה! עסקים עולה כי התקן הישראלי כלל אינו מחייב ציון מקדם הגנה על תווית הבגד. בדקנו מה מציעים בגדי הים בשוק. המדריך השלם

עריכת וידאו:ניר חן

המודעות של ההורים בישראל לצורך להגן על ילדיהם מפני נזקי השמש גברה בשנים האחרונות. רוב ההורים כבר לא מאפשרים לילדיהם להסתובב חצי ערומים בחוף הים ומלבישים אותם בבגדי ים שמכסים את רוב גופם. אולם, מתברר שגם הורים המחשיבים את עצמם זהירים לא תמיד יכולים להיות בטוחים שהם מגנים על ילדיהם בצורה הטובה ביותר. זאת, מפני שתחום מקדמי ההגנה בבגדי הים פרוץ והיצרנים לא מחויבים לציית לתקן הישראלי.

"התקן הישראלי, ששמו 'לבוש להגנה מהשמש הערכה מיון', אומץ מניו זילנד בשנת 2002 והוא נועד למיין את הבגדים לפי מידת החסימה שהם מספקים לקרינת השמש, אולם על פי החלטת הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, התקן הזה הוא לא רשמי", מסביר ראש ענף סביבה, טקסטיל ותשתיות במכון התקנים, ליאור ארואס. "אין חובה בארץ לייצר בגדי ים עם מקדם הגנה, ואין חובת סימון למקדם ההגנה שנמצא בבגד".

מה בכל זאת אומר התקן וכיצד נזהה בגדי ים שעומדים בו? לדברי אראן, התקן דן בדרגות הגנה שהבגד מספק שנהוג לסמן על גבי תווית בדרגות UPF - ULTRA VIOLET PROTECTION FACTOR – רמת ההגנה מקרניים אולטרה סגוותל. דרגת UPF מהווה שקלול ההגנה של הבגד משני גלי הקרינה – UVA ו- UVB. הדרגה המינימלית לסיווג היא 15 והמקסימלית היא 50+. הדרגה המצוינת 40-50, דרגה טובה מאוד 25-35, ודרגה טובה 15-25.

לעתים התקן הישראלי מסומן גם באחוזים ובמקדם UVR. ההגנה נחשבת למצוינת כאשר דרגת UVR גדולה מ-97.5%, טובה מאוד כאשר דרגת UVR היא בטווח 95.9-97.4%, והגנה טובה בטווח 93.3-95.8%.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אולם, כאמור, התקן הישראלי לא מחייב את היצרנים והיבואנים הישראלים לפעול על פיו, וכך נמצאים בשוק בגדי ים בעלי דרגות הגנה שונות וללא סימון תקני. כמו כן, אין אף גורם שבודק שרמת ההגנה שמבטיח היצרן על התוית המצורפת לבגד אכן נכונה.

"אני בכל זאת ממליץ להורים לחפש תווית של מקדם הגנה על בגד הים ולבדוק שהסיווג שלו רשום על פי דרישות התקן", אומר אראן. "אני גם ממליץ לבחור בגדי ים ארוכים, ככל העור חשוף יותר הוא חשוף לקרינה. כל בד מגן עליו. גם אם ההגנה מינימלית היא טובה יותר מאשר ללא הגנה".

אז איך כדאי לפעול במצב הקיים?

"מקדם הגנה של הבד הוא בעצם יחס ישיר של צפיפות הבד", מסבירה ד"ר קלרה קרבלניק, מומחית למחלות עור. "אם פעם היו סופגים את הבד בחומר מיוחד שהוא מחזיר את קרני השמש או חומר שסופג את הקרינה בעצמו, היום אנחנו כבר מבינים שאחרי כמה כביסות החומר נשטף, ונותר רק בד רגיל. לכן בבחירת בגד ים אני ממליצה לשים לב לשים לב לצפיפות הבד. כמו כן, אני ממליצה לבחור בגדי ים שהבד שלהם בהיר, מפני שצבע מהיר עובד כמו מראה, הוא מחזיר חלק מהקרניים האולטרה סגולות. וכמובן חשוב מאוד שהבגד יהיה עם שרוולים ארוכים ויכסה אזורים נרחבים כמה שיותר בגוף".

כמו כן, מכיוון שלא ניתן לסמוך כיום על מידת ההגנה של בגדי הים, ממליצה ד"ר קרבלניק למרוח קרם הגנה גם על האזורים המכוסים בבגד ים. "הקרם הוא תוסף הגנה לבגד והבגד הוא תוסף הגנה לקרם. רק כך נוכל להשיג את ההגנה המרבית מפני השמש, וזה חשוב יותר מכל בילדים ותינוקות שתאי העור שלהם רגישים הרבה יותר לקרינת השמש והנזק שנוצר בחשיפה הוא לטווח הארוך".

כדי לבדוק מהו המצב הקיים בשוק, אספנו עבורכם את המידע על בגדי הים הפופולריים שנמצאים כיום בחנויות הגדולות בישראל, ובדקנו מי מהם מסומנים על פי התקן הישראלי, ומה הן טענות היצרן לגבי מידת ההגנה מהשמש.

קרטרס

שם מותג: קרטרס
מידת הגנה מהשמש לטענת היצרן: SPF50+
ממצאים של מכון התקנים: לא נבדק
מחיר: 59.90-100. שקל
ניתן להשיג ברשת קרטרס, אושקוש וברשת H&O

י.נ כהן

שם החברה היצרנית/יבואנית: YNC (י.נ כהן)
מידת הגנה מהשמש לטענת היצרן: אין שום סימון של מקדם הגנה על הבגד
ממצאים של מכון התקנים: הגנה טובה מאוד
מחיר: 59.90 שקל
ניתן להשיג ברשתות H&O, זברה, ביג שופ, עידן 2000, כפר השעשועים ועוד

נאוטיקה

שם החברה היצרנית/יבואנית: נאוטיקה
מידת הגנה מהשמש לטענת היצרן: UPF50+
ממצאים של מכון התקנים: לא נבדק
מחיר: 129-179 שקל
ניתן להשיג: ברשת נאוטיקה, רשת אמפוריום ורשת BRANDZ

דלתא

שם החברה היצרנית/יבואנית: Delta Kids
מידת הגנה מהשמש לטענת היצרן: אין שום סימון של מקדם הגנה על הבגד
ממצאים של מכון התקנים: הגנה מצוינת
מחיר: 79.90 שקל, (הנחות לרוכשים באתר החברה)
ניתן להשיג ברשת חנויות דלתא המשביר לצרכן ברחבי הארץ

שילב

שם החברה היצרנית/יבואנית: שילב
מידת הגנה מהשמש לטענת היצרן: UPF40
ממצאים של מכון התקנים: הגנה טובה מאוד
מחיר: 79.90 שקל
ניתן להשיג ברשת חנויות שילב

קסטרו

שם החברה היצרנית/יבואנית: הילדים של קסטרו
מידת הגנה מהשמש לטענת היצרן: סימון שלא על פי התקן UV PROCESS
ממצאים של מכון התקנים: הגנה מצוינת
מחיר: 99.90 שקל

ניתן להשיג באתר ובחנויות "הילדים של קסטרו"

טאם טאם

שם החברה היצרנית/יבואנית: טאם טאם
מידת הגנה מהשמש לטענת היצרן: אין שום סימון של מקדם הגנה על הבגד
ממצאים של מכון התקנים: הגנה טובה מאוד
מחיר: 49.90 שקל
ניתן להשיג ברשת חנויות SELECT, האנגר, תפוז, ביג שופ ועוד

MissAnnette

שם החברה היצרנית/יבואנית: MissAnnette
מידת הגנה מהשמש לטענת היצרן: אין סימון על הבגד, אולם ישנה הבטחת החברה ל UPF30
ממצאים של מכון התקנים: לא נבדק
מחיר: 130 שקל
ניתן להשיג: להשיג באתר MissAnnette , בבוטיק פרשס, בארביטמנס קידס, fizz, טומי ואניקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully