וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יזמים: מאוכזבי מחיר למשתכן יעלו את מחירי הדירות

27.6.2017 / 13:07

בוועידת הנדל"ן השנתית של EY ישראל תקפו יזמי נדל"ן את תכנית מחיר למשתכן: דגן: "מחיר למשתכן לא מצדיק ברמת הרווחיות שלו את ההתמודדות שלנו". דמרי: "האטה בשוק הדיור של מעמד הביניים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היזמים בוועידת EY, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

היזמים ממשיכים לתקוף את הממשלה סביב תוכנית מחיר למשתכן – ומזהירים מפני אכזבה גדולה מצד הזוגות הצעירים שזכו בהגרלות. "כחברה עסקית אתה בוחן תמיד את הסיכונים מול הסיכויים ולצערי בנוגע לתוכנית מחיר למשתכן – המדינה לא הפנימה שהיא צריכה לחלק סיכונים עם היזמים. המדינה זורקת עלינו את הסיכונים והם גדולים. בדירקטוריון אנחנו קוראים לתוכנית הזו 'מחיר למסתכן, לא מחיר למשתכן'", כך אמר היום (שלישי) מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן. תמיר דגן אמר את הדברים במהלך ועידת הנדל"ן השנתית של EY ישראל בשיתוף משרד עו"ד שטיינמץ הרינג גורמן ושות' שהתקיימה בתל אביב, בתגובה לתחזיות אופטימיות שהשמיע יו"ר מטה הדיור, אביגדור יצחקי בנוגע לתוכנית.

דגן תקף בין השאר את מפרטי הדירות שמתפרסמים במכרזים. "יש מפרטים הזויים שהרשויות המקומיות מפרסמות, לפעמים רק כמה ימים לפני המכרז. יומיים לפני שהיינו צריכים להחליט אם אנחנו ניגשים למכרז באור יהודה, פורסם מפרט על ידי רשות מקרקעי ישראל – שמקפיץ את המחיר ליחידת דיור ב-100 אלף שקל. אני לא יכול להיות במצב שמישהו קובע איך אני אבנה – וכרגע מחיר למשתכן לא מצדיק ברמת הרווחיות שלו את ההתמודדות שלנו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היזמים בוועידת EY, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם יגאל דמרי, מנכ"ל ובעלים של חברת י.ח דמרי, הצטרף לדברי דגן ותקף אף הוא בחריפות את מדיניות הממשלה. "יום אחד באה המדינה ועצרה את המכרזים בשוק החופשי. זה כאילו שמחר בבוקר יבואו למאפיית אנג'ל ויגידו לה שממחר – אין קמח. זה בדיוק מה שמדינת ישראל עשתה לקבלנים וליזמים. המדינה מפסידה המון כסף – רק על מודיעין המדינה הפסידה מיליארד ו-300 אלף שקל . המדינה גורמת נזק, והמצב הוא ש-70% מהחברות שמשתתפות במכרזי מחיר למשתכן עושות את זה רק משום שאין להן ברירה, לא כי הם רוצים".

דמרי ציין כי "ההאטה הכי גדולה נכון להיום היא בפלח השוק של משפרי הדיור - כי הזכאים לדירות של מחיר למשתכן לא קונים כיום את הדירות בשוק היד שנייה שמשפרי הדיור רוצים למכור. למה? כי הם מחכים על הגדר וממתינים להגרלות. כלומר יש האטה בשוק הדיור של מעמד הביניים".

מי שהזהיר כי התוכנית צפויה להיכשל במקומות רבים הוא ארנון פרידמן, מנכ"ל חברת אשדר, שאמר: "אני הולך לבטל לאנשי המכירות שלי את כל החופשות אחרי ה-15 באוגוסט כי הולכת להיות אכזבה מאוד גדולה בקרב הזוגות הצעירים. מי שיזכה בהגרלה הזו לא יודע אפילו במה הוא זכה, לא יודעים מה הגודל, מה הקומה, איזו קומה. אז זכית בדירה אבל אתה לא יודע כלום על הזכייה הזו. בשוק הפרטי זה ככה. חודש, חודשיים שלושה של המתנה כזו – והזוגות הצעירים האלה יירדו מהרכישה. כל יום יש רשימה חדשה של ביטולים בקריית מוצקין, אנשים מבטלים כי הם לא יכולים יותר לחכות. לא תיאמו איתנו את הדברים ואנשים לא יכולים יותר לחכות. בטירת הכרמל למשל, אנחנו לא יודעים איזה דירות להכניס להגרלה, עם מרפסות, בלי מרפסות? – אין לנו מושג"

אורן הוד, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים, העריך אף הוא כי התוכנית הממשלתית לדירות מוזלות לא תביא לתוצאות המיוחלות וציין כי הביקושים בשוק הדיור כיום מאוד גבוהים: "המספרים של הנרשמים מעידים על ביקושים אמיתיים וברגע שהביקוש הזה לא יפגוש את ההיצע, הוא יילך למקומות אחרים בשוק – ומה שיקרה זו עליית מחירים נוספת".

עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל, תקף את היזמים בכנס ואמר כי המדינה ויתרה על הכנסות בהיקף של מיליארדים עבור התוכנית ואמר כי מתחילת השנה המדינה הפסידה מעל מיליארד שקלים בהכנסות על הקרקע. יש שאלה ברמה המאקרו כלכלית האם המענקים – כפי שהיו נותנים פעם – מגיעים בסופו של דבר לאנשים עצמם, או ליזמים. מענקים זו לא מילת קסם ובמחיר למשתכן – ההנחה מגיעה לרוכשי הדירות". שמרון התייחס לסוגיית מפרטי הדירות, שאליהן התייחסו היזמים מוקדם יותר ואמר: "אני מוכן לחיות עם זה שהמפרט במחיר למשתכן באור יהודה יהיה יוקרתי וזהה למפרט של דירות בצפון תל אביב. אם זו הטענה של הקבלנים נגד מחיר למשתכן אז כנראה שהצלחנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully