וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שער הדולר צנח - אז למה מחירי הבגדים והנעליים דווקא קפצו?

3.7.2017 / 8:00

הדולר קרס בשנה החולפת באופן משמעותי מול השקל. לכאורה, הייתם מצפים שאת שחיקת המטבע הזו כל אחד מכם ירגיש בכיסו. אבל המציאות הפוכה, ומחירם של מוצרי צריכה רבים דווקא טיפסו. מה הסיבה לכך ומי היחידים שהצליחו להרוויח מכך?

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג בוואלה! TALK. ראובן קסטרו
מוקד למתקפה של היצואנים. נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג/ראובן קסטרו

כמעט כבר התרגלנו לכך שכל מפולת בשער הדולר היא אות הפתיחה למתקפת יצואנים על דעת על הקהל, על בנק ישראל ועל הממשלה: השקל החזק מקטין את התמורה שמקבלים היצואנים תמורת המטבע הזר שהם מכניסים למדינה, והם מזהירים דרך קבע מפני קריסת היצוא, מקשיים במשק ומגידול ברמת האבטלה. אבל האמת קצת שונה: השקל חזק דווקא מכיוון שהיצואנים מצליחים כל כך בעסקיהם, ולמטבע הזה יש צד מואר מאוד: השקל החזק מוזיל כמעט לכולנו את החיים. יכולנו כמובן להרוויח יותר, אם היבואנים והסוחרים היו מעבירים לצרכן את מלוא ירידת ערך הסחורה. אבל המציאות, תאוות הרווח ולפעמים גם תקנות ממשלתיות חזקים מכל מחאה חברתית.

לא רק הדולר המפורסם קרס מול השקל: במהלך השנה האחרונה קרסה הלירה הבריטית ב-11% לעומת 9% בלבד של הדולר. הין היפני ב-13% והאירו ב-7% בלבד. כמעט כל מוצרי הצריכה שלנו מיובאים מהמדינות ששערי המטבעות שלהן צנחו לעומת השקל. גם מוצרים מתוצרת הארץ מכילים מרכיב גבוה של יבוא. ואם יש לכם הרגשה שהוזלות הענק האלה נתקעו בדרך לכיסי הצרכנים, אתם צודקים כמעט לגמרי. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), למשל, עלה מדד מוצרי ההלבשה וההנעלה בשנה האחרונה בלא פחות מ-7%. למה? חלק מההסבר קשור בעיתוי מכירות סוף העונה, אבל בשורה התחתונה לא היו בענף התחרותי הזה הוזלות והנחות. גם בחנויות האלקטרוניקה אין ל"משבר הדולר" שליטה. "המחירים כאן עולים ויורדים לפי מה שמכתיבים היבואנים. אני לא יודע מהיכן הם מביאים את המוצרים ומתי הם מחליטים להוזיל או לייקר. זה לא קשור בשערי המטבעות", אומר מנהל חנות אלקטרוניקה גדולה בקניון איילון ברמת גן.

עוד בוואלה! עסקים:
האיום החדש של בית המשפט על ענבל אור
אל על רוכשת את ישראייר תמורת 24 מיליון דולר
נתוני הלמ"ס: במה עובדים הישראלים ואיך הם מגיעים למשרד?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההוזלות נתקעו בדרך לכיסי הצרכנים. חנות מוצרי אלקטרוניקה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סוכנויות הרכב היו בעבר מוקדי התקהלות בימים של שינויים חדים בשער המטבע. אבל גם כאן, אין גל ירידה במחירי הדגמים לעומת השנה שעברה, ולעתים יש אפילו עלייה מסוימת. "האמת היא שאין ירידות בשוק", מאשר צבי נטע, בעלי סוכנות הרכב "מכשירי תנועה". "מחירי המכוניות נקובים היום בשקלים ושינויים בשערי המטבע לא משפיעים עליהם. כאשר השקל מתחזק בעלי הסוכנות מרוויחים. רק במקרים שבהם יש תחרות חזקה ויש נפילה חדה במחירי המטבע שבו משלמים היבואנים תמורת המכונית, נראה בסופו של דבר ירידת מחירים. אבל זה לא יקרה מיד".

גם הדירות הן מוצר מקומי שיש להם מרכיב יבוא גבוה. הדירות נבנות אמנם בארץ, אולם החול, המלט הברזל העף והעובדים מיובאים מחו"ל. על פי ההערכות בענף הוזלה עלות הבנייה כתוצאה מירידות שערי המטבע בכ-5%. מחירי הדירות, כמובן, עלו בשיעור של כ-8%, כשהקבלנים משאירים אצלם את כל הרווח מהתחזקות השקל.

עוד בעסקים

השירות החדש שיקצר לכם את כל הדרך לדירה

לכתבה המלאה
נתב"ג. ShutterStock
הנהנים העיקריים מירידת שערי המטבעות - הטסים לחו"ל/ShutterStock

יבואני הרכב והקבלנים לא לבד. גם חברת החשמל רוכשת דלקים, בעיקר גז, ביותר משני מיליארד דולר בשנה. הירידה בשער הדולר הכניסה לחברה סכומים הנאמדים בכ-200 מיליון שקל, והקופה ממשיכה לדפוק. בתנאים רגילים היה ניתן לתרגם את הרווחים העצומים האלה להוזלה במחיר החשמל שכולנו משלמים, אבל ברשות החשמל טוענים שאין עילה עדיין להוזלה. לאחרונה קיבלה הרשות החלטה רחומה מבחינתה של חברת החשמל: הצעריף יעודכן אחת לשנה בלבד, על מנת להעניק לשוק יציבות. המשמעות היא שאם יתממשו ההערכות ושער הדולר לא יעלה בתקופה הקרובה, תרוויח חברת החשמל מאות מיליוני שקלים מהפער המתרחב בין המחיר לצרכן לעלות הדלקים והציוד שהיא רוכשת. אבי דויטשמן, סמנכ"ל הכספים של חברת החשמל אמר בתגובה כי לא מדובר ברווח אמיתי שכן בתום כל שנה נערכת התחשבנות ותעריפי החשמל מביאים בחשבון את רווחי החברה.

מי שהכי נהנים השנה מירידת שערי המטבעות הזרים הם מאות אלפי הנוסעים בחו"ל, המרוויחים מהירידה החדה במחירי הטיסות כתוצאה ממדיניות "שמים פתוחים" ומשהות זולה יותר בגלל השקל החזק. אורן כהן מגורי, מנהל שיווק ומכירות של חברת "השטיח המעופף", אומר שהשנה הזמינו רבים את החופשה חודשים רבים מראש, מחשש הירידה בשער הדולר היא זמנית.

ומה עם מי שנשאר בארץ?

"המרוויחה הגדולה ביותר היא אנגליה, שבעבר נחשבה ליעד תיירותי יקר מאד בגלל הלירה הבריטית החזקה", אומר רונן קרסו, סמנכ"ל השיווק של חברת הנסיעות הגדולה "איסתא". "על פי נתוני רשות שדות התעופה, יש גידול של 15% בתיירות ללונדון. בין הגורמים לפריחת הטיסות לאנגליה נמנים גם החשש מפני מתקפות טרור בפריס".

המחירים הנמוכים מעודדים את הישראלים להגביר צריכת שירותים נוספים שבעבר לא נמנו עם אבות המזון שלהם בחו"ל, כמו טיסות משולבות עם כרטיסים לאירועי ספורט, מופעי מוסיקה ותיאטרון, ומירוצים עממיים. ירידת שער הין, לעומת זאת, עדיין אינה גורמת לישראלים להתנפל על יפן, מכיוון שהטיסה ליפן והשהות בה נותרו יקרות יחסית.
מי שנשאר בישראל ורוצה בכל זאת ליהנות מהשקל החזק, יכול תמיד לקנות באינטרנט. אין צורך למהר: השקל לא עומד לקרוס בשבועות הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully