וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המערכת החכמה שתציל חיים בשעת מצוקה

16.7.2017 / 7:52

בביטוח הלאומי עומדים להיכנס אל עולמות הבית החכם ולהחליף את לחצני המצוקה המותקנים היום בבתיהם של 18 אלף קשישים הזכאים לגמלת הסיעוד. במה מדובר, ואיך תבדקו אם הוריכם יהיו זכאים לשירות? התשובות בפנים

זוג קשישים מחזיקים ידיים. ShutterStock
זוג קשישים מחזיקים ידיים/ShutterStock

בישראל חיים כ-166 אלף קשישים הזכאים לגמלת סיעוד. אם אחד מהוריכם הוא בין הזכאים, אתם בטח מבינים ומתמודדים מדי יום עם ההשלכות, הכוללות בין השאר את הצורך להישאר מחוברים ולבדוק לשלומם 24/7. בביטוח הלאומי הבינו את המצוקה האמיתית שאתה מתמודדים הקשישים הסיעודיים ובני משפחותיהם, וחיפשו פתרון שיתאים לרוח התקופה. הפתרון שגובש הוא מתן שירות חדשני המאפשר לעקוב אחר פעילות הקשיש, והמעביר התרעה בזמן אמת על מצבי חירום שונים.

בשלב הראשון יוזמנו להשתתף בפיילוט של השירות החדש כול הקשישים הזכאים לגמלת הסיעוד שמשתמשים היום בשירות לחצן המצוקה. בחודשים הבאים הם יקבלו הזמנה להתקנת מערכת חכמה בביתם, שמטרתה להתריע על מצוקה אפשרית, מול מוקדי החירום הרלוונטיים או מול בני משפחה, לפי בחירת הקשיש. ההתרעה תתבצע באמצעות אפליקציה או מסרונים. יש לציין שהמערכת לא תפגע בפרטיות דיירי הבית, היות שמדובר בחיישנים ולא במצלמות.

איך המערכת עובדת?

המערכת החכמה תתחבר למספר חיישנים ותעקוב אחרי פעילותו היום-יומית של הקשיש, במטרה לזהות התנהגות חריגה, ותותאם לצרכיו של הזקן ועל פי בחירתו. מדובר בחיישני תנועה, חיישני נפח, גלאי עשן, חיישן טמפרטורה ולחצן מצוקה.

"בביטוח הלאומי צופים שהשירות החדש ישפר באופן משמעותי את המענה שנותנת גמלת הסיעוד לקשישים". אומר רמי גראור, ממלא מקום מנכ"ל הביטוח הלאומי, "השירות יסייע למשפחות להתמודד טוב יותר עם הטיפול בבני המשפחה הזקנים הגרים בבית, וזקוקים לעזרה כדי לאפשר להם להמשיך ולגור בקהילה. על פי הערכות הביטוח הלאומי, מעגל הקשישים שיבקשו להיעזר בו, יהיה גדול בהרבה ממספר המשתמשים שעושים שימוש בלחצן המצוקה".

המוסד לביטוח לאומי. אורי לנץ
לאחר הגשת תביעה לגמלת סיעוד, מגיע מעריך מטעם הביטוח הלאומי לביתו של הקשיש ועורך לו בדיקת תפקוד/אורי לנץ

מי זכאי להשתמש במערכת?

בהמשך ולאחר שלב הפיילוט, יהיו זכאים להשתמש במערכת החכמה קשישים המקבלים גמלת סיעוד, שיבקשו לקבל את השירות. על פי החוק, גמלת הסיעוד ניתנת למי שתלוי בעזרת הזולת ברוב פעולות היום-יום הכוללות הליכה בתוך הבית, לבישת בגדים, רחיצה, אכילה, טיפול בהפרשות, או שהקשיש שזקוק להשגחה של אדם אחר למניעת מצבים מסוכנים.

שלבי בדיקת הזכאות

לאחר הגשת תביעה לגמלת סיעוד, מעריך מטעם הביטוח הלאומי מגיע לביתו של הקשיש ועורך לו בדיקת תפקוד. המעריכים הם אחים ואחיות שהוכשרו לביצוע הבדיקה בדרך הנאותה ביותר. יש לציין שקשישים בני 90 ומעלה יכולים להיבדק לצורך הערכת תפקוד על ידי רופא גריאטר והוא יקבע אם הם זכאים לגמלת הסיעוד. קשישים שהיו מאושפזים, או שמתוכנן להם ניתוח, יכולים מעתה להגיש תביעה גם בעת האשפוז או לפניו, בצירוף מסמכים רפואיים, מה שיאפשר להם לקבל את הסיוע במהלך האשפוז, או מיד אחריו.

אם הקשיש דובר שפה שאינה עברית, עליו או על בן המשפחה ליידע את הביטוח הלאומי. הביטוח הלאומי יעשה כל שביכולתו כדי לשלוח מעריך שדובר את שפתו, ויבקש שבן משפחה יהיה נוכח בעת הבדיקה, ויסייע בתרגום לפי הצורך.

הבדיקה התפקודית נערכת בבית הקשיש ונמשכת בדרך כלל כשעה. במסגרת הבדיקה יגיע מעריך מטעם הביטוח הלאומי לבית הקשיש לאחר שתיאם את מועד ההגעה מראש. הביטוח הלאומי מציע שבן משפחה יהיה נוכח בבית בעת הביקור.
בתחילת הבדיקה המעריך ינהל שיחה עם הנבדק והמשפחה, יבקש לראות את רשימת התרופות שהקשיש נוטל, ויבחן את המסמכים הרפואיים. הוא ישאל שאלות לגבי ההתנהלות היום יומית בבית, יבחן את תנאי המגורים והעזרים שבהם הקשיש עושה שימוש בביתו.

לעיתים הקשיש גם יתבקש לבצע מספר פעולות יום-יומיות פשוטות. בין הפעולות שהקשיש יידרש להן יהיו לבישת בגד על בגד, לדוגמה – לבישת חולצה מכופתרת, רחיצת ידיים, חימום כוס מים והגשתה לשולחן. הקשיש בשום מקרה לא יתבקש לבצע פעולה שתסכן אותו, או שתפגע בכבודו.

לאחר הביקור, המעריך יעביר לביטוח הלאומי את דו"ח הממצאים, כשבועיים מיום הבדיקה תישלח תשובה מהביטוח הלאומי בנוגע לזכאות לגמלת הסיעוד.

מכשיר טכנולוגי קטן יכול לעשות הבדל גדול, בטח כשמדובר בשמירה על בריאתנו והימנעות מסכנות. המערכת החכמה שיתקין הביטוח הלאומי היא פשוטה לתפעול ועשויה למנוע סיבוכים רבים, כך שטוב תעשו אם תבדקו את זכאותכם, ותענו בחיוב כאשר הביטוח הלאומי יציע לכם או ליקירכם מערכת כזאת.

וואלה! NEWS בשיתוף הביטוח הלאומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully