וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אליעזר פישמן: הכנסת אישרה את ועדת החקירה להסדר החוב

5.7.2017 / 16:55

מליאת הכנסת אישרה את הקמתה של ועדת חקירה פרלמנטרית להסדר החוב שגובש לאיש העסקים ולנוטלי הלוואות אחרים במשק. הוועדה תחקור את תפקוד הגופים המוסדיים והבנקים בהקצאת אשראי ללווים גדולים ובתפקוד הרגולטורים. "נתמקד במערכת שמסביב שכשלה בתוצאה הסופית"

דיון בפשיטת הרגל של אליעזר פישמן/צילום: אבי כהן עריכת וידאו: ניר חן

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) את הקמתה של ועדת חקירה פרלמנטרית להסדר החוב שגובש לאליעזר פישמן ולנוטלי הלוואות אחרים במשק. בראש הוועדה יעמוד ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) ויהיו חברים בה 11 ח"כים - שישה מהקואליציה וחמישה מהאופוזיציה: יואב קיש (הליכוד), איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני), דב חנין (הרשימה המשותפת), חיים ילין (יש עתיד), רועי פולקמן (כולנו), בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), יגאל גואטה (ש"ס) ורוברט אילטוב (ישראל ביתנו).

הוועדה תחקור את התנהלותם של הבנקים והגופים המוסדיים בעניין הקצאת אשראי ללווים עסקיים גדולים משנת 2003 ואילך. כמו כן תחקור הוועדה גם את התנהלות הגופים המפקחים - הרגולטורים בהקשר זה.

בפתח הדיון הבוקר בוועדת הכנסת, שדנה בתפקודה של ועדת החקירה, אמר ח"כ יואב קיש כי "ההתייחסות של איפה ואיפה היא אם כל חטאת ובמסגרת הוועדה יבדקו נותני האשראי והרגולטורים שלהם. כולנו חייבים את הבחינה הזאת לאזרח הפשוט, שהוא בסופו של דבר ששילם את המחיר הכבד על כל אותן תספורות".

"בסופו של דבר", הוסיף, "אף אחד לא בא לחפש אדם כזה או אחר והאמירה הזאת מופנית במיוחד כלפי הלווים עצמם - פישמן ואחרים שהגיעו לסיטואציות האלה ויצרו את אותם מצבים. הם אולי ניצלו פרצות אבל לא נשים אותם על המוקד. הכוונה היא להתמקד במערכת שמסביב שכשלה בתוצאה הסופית".

עוד בוואלה! עסקים:
טרי, קפוא או בקופסת שימורים? בדקנו איך הכי משתלם לאכול תירס
העיר המפתיעה שבה מחירי השכירות למשרדים זינקו השנה
חשד: כך גנבו כסף מעשרות קשישים בירושלים ובמרכז

אליעזר פישמן. ניב אהרונסון
פישמן בבית המשפט/ניב אהרונסון

ועדת הכנסת דנה הבוקר גם בהצעה של ח"כ קיש להרחיב את סמכויות ועדת החקירה בנוגע לחובות התייצבות ומסירת מידע, אך מרבית מהנוכחים בוועדה התריעו מפני השלכות ההצעה וההצבעה על כך לא התקיימה. ח"כ חיים ילין דרש להכניס לסמכויות וועדת החקירה בהתנהלות הבנקים את נושא הביטחונות שנדרשו להעמיד ביחס לאשראי ושערוך החברה, ובנוסף את התנהלותם של הרגולוטורים בעניין דרישת הביטחונות הללו. קיש קיבל את בקשתו

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), שיעמוד כאמור בראש ועדת החקירה הפרלמנטרית, אמר: "זה לא עניין של מה בכך שכנסת ישראל החליטה להתאחד סביב הנושא הזה ולשים בצד ענייני קואליציה ואופוזיציה. אם מישהו חושב שנצא לדרך קיצוצי כנף או מעבר לכך, זה לא יקרה. אנחנו מתכוונים לעשות עבודה ולהביא כבוד לכנסת ישראל ולציבור בישראל".

מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות אילן פלטו, שנכח בדיון, אמר לאחריו כי "זה מגוחך. לכולם ברור שחבר הכנסת איתן כבל הולך לעשות קרקס בוועדה, והכל בשביל רווח פוליטי. לחברי וועדת החקירה הפרלמנטרית אין את היכולת והכלים לנתח בעצמם את סיכוני האשראי של הבנקים. כבל מתכנן מסע 'שיימינג' לבכירי שוק ההון הישראלי כדי לצבור רווח פוליטי, זאת חצייה של כל הגבולות ואסור לתת לזה יד".

עוד באותו נושא

אליעזר פישמן הוכרז פושט רגל; תוקם ועדת חקירה בכנסת

לכתבה המלאה

לפני כשבועיים הכריז שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין, באופן רשמי על פישמן פושט רגל. בעקבות ההכרזה, יצטרך פישמן להיפרד מכל החברות שבבעלותו, לא יוכל לקבל הלוואות בבנקים, לא יוכל להחזיק בכרטיסי אשראי ויידרש לקבל אישור מיוחד בכל מקרה שירצה לטוס לחו"ל.

ההכרזה על פשיטת רגל מבטלת את עקרונות ההסדר שנקבעו עם פישמן, שעל פיו לא יוכרז כפושט רגל. השופט אורנשטיין מינה את עו"ד יוסי בנקל להיות הנאמן לנכסיו של פישמן, וקבע כי הוא מוסמך "לתפוס את כל רכוש החייב, לאתרו, לפעול למימושו כמתחייב מהוראת פשיטת הרגל".

חברי הכנסת יואב קיש ודוד ביטן בדיון על דוח המבקר על מבצע צוק איתן. הלל מאיר, תצפית TPS
"חייבים את זה לציבור".ח"כ קיש/תצפית TPS, הלל מאיר

הבנקים, להם חייב פישמן כשני מיליארד שקלים, העדיפו בדיונים המוקדמים להימנע מלהכריז עליו פושט רגל, בתמורה לקבלת נכסים הרשומים על שם בני משפחתו והיה קיים ספק אם ניתן יהיה לקבל אותם נגד החוב של פישמן. אולם לאחר שהציג המנהל המיוחד עו"ד בנקל את עקרונות ההסדר שסוכם עם עורכי דינו של פישמן, התעוררה ביקורת ציבורית על הפער הגדול בין יתרת החוב של פישמן לסכומים הנמוכים שצפויים הבנקים לקבל. המפקחת על הבנקים, חדווה בר, שלחה לבנקים מכתב ובו היא דורשת מהם לשקול אפשרות להכריז על פישמן פושט רגל, ובעקבות המכתב שינו הבנקים את עמדתם. בתגובה הודיע פישמן לבית המשפט כי הוא אינו מתנגד שיוכרז פושט רגל


עדכון ראשון: 10:19

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully