וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלני לאומי: האטה בהיקפי הרכישות באשראי במאי

6.7.2017 / 9:52

על פי הסקירה חלה ירידה של 2.2% בהיקף הרכישות של הצרכנים הפרטיים באשראי בחודש מאי לעומת החודשים הקודמים. בשלושת החודשים שקדמו לירידה במאי נרשמה דווקא עלייה של 7.2% בהיקף הרכישות

לפטופ וכרטיס אשראי. ShutterStock
לפטופ וכרטיס אשראי/ShutterStock

היקף הרכישות באמצעות כרטיסי אשראי על ידי צרכנים פרטיים ירד בחודש מאי בשיעור (ריאלי) של כ-2.2% לעומת החודש הקודם (נתונים מנוכי עונתיות), כך כותבים כלכלני בנק לאומיה שפורסמה הבוקר (חמישי). זוהי הירידה החודשית החדה ביותר מאז חודש יולי 2014, בו חל מבצע "צוק איתן". הכלכלנים מציינים כי הרקע לירידה היא ירידה חדה ברכישות של הלבשה והנעלה לצד ירידות מתונות יותר בסעיפים: פנאי ובילוי, ושירותי טיסות ואירוח.

בשלושת החודשים שקדמו לירידה במאי נרשמה דווקא עלייה של 7.2% בהיקף הרכישות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. כך שבסיכום כולל הירידה במאי הביאה רק להתמתנות בקצב גידול היקפי רכישות האשראי.

"נתונים אלה, מצביעים על התמתנות מסוימת בקצב הגידול של הצריכה הפרטית בעת האחרונה, אולם יש להמתין ולבחון את הנתונים בחודשים הבאים בכדי לקבוע האם אכן מדובר בשינוי מגמה של ממש", כתבו הכלכלנים. "בהקשר זה, נציין כי נתונים נוספים מצביעים אף הם על התמתנות מסוימת בצריכה הפרטית, בהם: התמתנות בפדיון של רשתות השיווק עקב ירידה חדה יחסית בחודש מאי, לצד התמתנות מסוימת בפדיון של ענפי המסחר.

יש להדגיש כי לא חלו שינויים משמעותיים בסביבה המאקרו-כלכלית שבכוחם להסביר את ההאטה הנוכחית בקצב היקף הרכישות. למרות שעלה במקצת בחודשים האחרונים, שיעור האבטלה עדיין נמוך בראייה היסטורית (3.9% בגילאי 25-64 בחודש מאי) וממשיך להצביע על קרבתו של המשק לתעסוקה מלאה, השכר במשק ממשיך לעלות, הכנסתם הפנויה של משקי הבית צפויה לגדול לאור צעדי הממשלה בעת האחרונה (תכנית "נטו משפחה"), שווי הנכסים שבידי הציבור (ריאליים ופיננסיים) ממשיך לצמוח, אמון הצרכנים מצוי ברמה גבוהה וסביבת ריבית ואינפלציה נמוכה, הצפויה להימשך בעתיד הקרוב תורמות לחיזוק כוח הקנייה של משקי הבית.

לסיכום, נתוני היקף הרכישות באמצעות כרטיסי אשראי מצביעים על המשך גידול בצריכה הפרטית גם במהלך הרביע השני של השנה, תוך האטה בקצב. במבט כולל על שנת 2017, הצריכה הפרטית תחזור, להערכתנו, לקצב הצמיחה "הנורמאלי", של כ-4%, במונחים ריאליים, שמשקף גידול שנתי של כ-2% לנפש, לאחר צמיחה גבוהה באופן חריג אשתקד, בעיקר על רקע גידול חד ברכישות של כלי רכב. הצריכה הפרטית צפויה להמשיך ולהוביל את הצמיחה הכלכלית בישראל גם בעתיד הנראה לעין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully