וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא לשכוח לבדוק את התלוש: נקודות הזיכוי להורים נכנסות לתוקף

10.7.2017 / 12:30

מרבית המעסיקים יכניסו החודש את השינוי הנדרש מתוקף תוכנית "נטו משפחה" בהפרשת המס, והנטו של חלק גדול מההורים צפוי לגדול. כמה כסף יתווסף לתלוש השכר, מי יקבל אותו ואיפה בדיוק רואים את השינוי? המדריך המלא

צלמים זמניים מורשים

(בווידאו: שר האוצר, משה כחלון, על תוכנית "נטו משפחה")

זה קורה: רבים מהשכירים במשק מקבלים היום (שני) את משכורת חודש יוני, הכוללת את הגדלת נקודות הזיכוי במס להורים שהוכרזה במסגרת תוכנית "נטו משפחה".

לפי ההנחיות שנכנסו לתוקף, ההטבות בנקודות הזיכוי במס להורים, עליהן הוחלט במסגרת התוכנית, היו יכולות להיכנס לתוקף כבר מהתלוש הקודם בחודש יוני, על משכורת מאי; אך מרבית המעסיקים יכניסו את השינוי בתלוש החדש. ההטבות יינתנו רטרואקטיבית מחודש ינואר.

לפי הוראות רשות המסים, יידרשו המעסיקים להודיע לעובדות שילדו במהלך שנת המס האחרונה (כלומר 2016), על זכאותן לבקש העברה של נקודת זיכוי אחת בגין כל אחד מילדיה שנולדו בשנה זו - לשנה העוקבת לשנת הלידה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כיצד פעלו נקודות הזיכוי במס עד כה?

שוויה של נקודת זיכוי כיום הוא 215 שקל בחודש. גברים זכאים לנקודות זיכוי עבור ילד מיום היוולדו עד גיל ארבע באופן הבא: נקודה אחת עבור ילד עד גיל שנה; שתי נקודות עבור ילד בגיל שנה עד שנתיים; שתי נקודות עבור גיל שנתיים עד שלוש; ונקודה אחת עבור גיל שלוש עד ארבע. נשים זכאיות לחצי נקודה מיום היוולדו של הוולד, ועם הגיעו לגיל שנה ועד גיל שש, הן זכאיות לשתי נקודות עבור כל שנה.

מה השינוי שיחול בעקבות התוכנית?

הגדלת והשוואת נקודות הזיכוי בין גבר לאישה: שני בני הזוג יהיו זכאים ל-1.5 נקודות זיכוי עד גיל שנה, ול-2.5 נקודות מגיל שנה עד גיל שש.

כמו כן, בלחץ של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), וכן של ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) הוכנס שינוי בהצעת החוק, כך שאישה שתלד בשנים 2018-2017 ולא תגיע לסף המס בשנת הלידה, תוכל להעביר את תוספת נקודת הזיכוי האחת לשנת המס העוקבת. כך, בשנה העוקבת תקבל האישה 3.5 נקודות זיכוי, לעומת 2.5 נקודות לפי ההצעה המקורית.

על מי תחול ההטבה?

הורים לילדים עד גיל שש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כמה כסף ייחסך למשפחה ממוצעת?

אלפי שקלים בשנה. כך למשל, משפחה עם שלושה ילדים עד גיל חמש, שבה כל אחד מבני הזוג מרוויח 15 אלף שקלים לחודש (ברוטו), תיהנה מתוספת של כמעט 17 אלף שקלים (נטו) בשנה.

לדוגמה, משפחה עם שני ילדים בני ארבע עד שש, שבה הגבר משתכר 12 אלף שקלים לחודש (ברוטו) והאישה 8,000 שקלים (ברוטו), תיהנה מתוספת להכנסתה של כ-13 אלף שקלים (נטו) בשנה.

איפה נראה את התוספת בתלוש השכר שלנו?

"את התוספת לשכר ניתן לראות בשלושה מקומות עיקריים בתלוש. ראשית בשורת הניכויים במס הכנסה, הפינה העליונה השמאלית של התלוש; שנית, במספר נקודות זיכוי המסומן באותיות נ"ז (נקודות זיכוי) ומופיע בחלק האמצעי התחתון של התלוש; ולבסוף בערך המצטבר של נקודות הזיכוי - בפינה הימנית התחתונה של התלוש", מסביר עמי ברגמן, מנכ"ל משותף של חברת עוקץ מערכות, המתמחה בהנפקה וניתוח תלושי שכר.

לדבריו, "אם נסתכל בשני תלושי שכר - האחד לפני הרפורמה והשני לאחריה, נראה כי בשורת ניכויי מס הכנסה בחודש מאי נוכו משכר העובד 1,761 שקלים, אז באותה שורה בחודש אחרי נראה מס הכנסה שלילי, כלומר הוחזרו לעובד 1,059 שקלים".

"בשורה של נקודות זיכוי רואים שמספרם גדל מ-5.25 ל-7.25, ובשורת ערך מצטבר של נקודות זיכוי נראה כי הסכום עלה, לא רק ביחס לשתי נקודות זיכוי שנוספו, אלא גם ביחס לזיכוי הרטרואקטיבי של נקודות זיכוי - על חמישה חודשים של 2017", מסכם ברגמן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מהי עלות התוכנית?

לפי משרד האוצר, עלות התוכנית היא 1.7 מיליארד שקלים בשנה.

יצוין כי חברי כנסת בקואליציה ובאופוזיציה מתחו ביקורת על שר האוצר כחלון, בכך שהקציב את התוכנית לשנתיים רק כדי לגרוף הישג בבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully