וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המגזר החרדי מכיר את עולם השיתופיות מהגמ"חים"

הלית ינאי-לויזון

11.7.2017 / 8:47

מאיר רותם, אחד משני המייסדים של חברת סיטי קאר: "האידיאל הוא מרחק הליכה של מקסימום שתיים-שלוש דקות, אחרת אולי עדיף לנסוע במונית. במגזר שלנו כולם עם מסתובבים עם הרבה ילדים ודקה ללכת זה נצח"

מאיר רותם ואריה בלומנטל. יח"צ, גלובס
מאיר רותם ואריה בלומנטל/גלובס, יח"צ

"המגזר החרדי מכיר את עולם השיתופיות מהגמ"חים. עכשיו אנחנו מחנכים את השוק לדבר חדש", אומר מאיר רותם, אחד משני המייסדים (ביחד עם אריה בלומנטל) של חברת סיטי קאר - חברה לכלי רכב שיתופיים הצוברת פופולאריות במגזר החרדי. רותם: "ביוני 2013 התחלנו עם שמונה כלי רכב. כרגע יש לנו 350 כלי רכב וקרוב ל-13 אלף מנויים, שמשלמים כל חודש 10 שקלים, שזו בעצם עלות הביטוח על הרכב. מי שלא רוצה יכול לבטל באותו חודש, אין שום התחייבות.

"נוסף ל-10 שקלים לחודש מנוי, פר שימוש משלמים לפי שעה, בין 5 שקלים ל-19, תלוי בשעות. חמישה שקלים זה כמו כוס קפה. בנוסף לזה יש חיוב פר קילומטר - 1.6 שקלים לק"מ, מעל 50 ק"מ התעריף יורד, כי בנסיעה ארוכה הרכב צורך פחות דלק וזה משמעותי. מעבר לזה, אם אני מצליח להגיע לכמות שימושים גדולה אני יכול להפחית את המחיר. אם בבניין שלכם הייתם שלושה דיירים שמשתמשים באותו רכב, תצליחו להוזיל את האחזקה".

- איפה אתם פועלים?

"מבחינת פריסה, אנחנו נמצאים בכל הערים החרדיות: ירושלים, כולל השכונות שסביבה (תל ציון, טלז סטון), בית שמש, בית"ר עילית, מודיעין עילית, אלעד, בני ברק, פתח תקווה, אשדוד, בבת ים שיש בה ריכוז חרדי עם 500 משפחות. למעשה, אין ריכוז חרדי שאנחנו לא נמצאים בו למעט אופקים וצפת.

"בכל עיר יש מספר מסוים של מכוניות, בהתאם לדרישה, והן מפוזרות כך שהמרחק המקסימלי בין אוטו לאוטו יהיה 500 מטר. האידיאל הוא מרחק הליכה של מקסימום שתיים-שלוש דקות, אחרת אולי עדיף לנסוע במונית. במגזר שלנו כולם עם מסתובבים עם הרבה ילדים ודקה ללכת זה נצח. ואצלנו אפשר לקחת את האוטו בנקודה A ולהחזיר בנקודה B".

- מה משך ההשכרה הממוצע?

"תלוי באזור. באזור ירושלים זה בערך שלוש שעות, בבני ברק ובמודיעין עילית הממוצע הוא שעתיים. מבחינת מרחקי נסיעה, בירושלים הממוצע הוא בערך 8 ק"מ, כלומר אנשים נוסעים בתוך העיר. היינו בטוחים שיסעו רחוק, אבל גילינו שלא. באלעד הממוצע הוא 15 כי כולם יוצאים מהעיר".

- למה לוקחים מכוניות שלכם?

"בסקרים פנימיים שלנו אומרים בעיקר סידורים - שמחה משפחתית, נסיעה לרופא. בחורף בימי גשם המון המון לוקחים ילדים לבתי ספר עם מכוניות שלנו, כך שגשם זה גשמי ברכה מבחינתנו. זה הרבה יותר משתלם ממונית".

- המודל הכלכלי מוכיח את עצמו? אתם כבר רווחיים?

"היה קשה בהתחלה, והיום אנחנו רווחיים. אבל אני לא מתעסק ברווחיות אלא נטו בלהעלות את כמות השימושים. כל דקה שהאוטו עומד, זה כסף לפח".

- אילו סוגי מכוניות אתם מחזיקים?

"יש לנו בעיקר רכבים קטנים ומשפחתיים, כי רוב המשפחות לא נוסעות עם כל הילדים ביומיום. יש לנו בצי גם עשר מכוניות של שבעה מקומות, אבל זה מינורי, שירות משלים שאנחנו נותנים".

- כל המכוניות שומרות שבת?

"כן. אני לא מעוניין לעבוד בשבת. המון אנשים חילונים משתמשים בשירות, אבל הנציג יגיד להם בטלפון שהמערכת של המכונית לא עובדת בכלל בשבת. בכניסת השבת אנחנו משביתים את מערכת התקשורת עם המכוניות, ולכן על שבת לא משלמים כסף. אם לוקחים את האוטו שעה לפני שבת כדי לנסוע להורים, ונוסעים שוב הביתה לאחר צאת השבת, לא משלמים על כל השעות של השבת".

- איך מקבלים אתכם בשוק?

"משרד הפרסום שלנו מגדיר את העבודה שלהם כחינוך שוק. תופסים אותנו כחברת השכרה, אבל שעובדת בשיטה אחרת, ומבינים את ההבדל. אני עובד המון שנים בתחום השכרת הרכב, וראיתי שאנשים ששוכרים רכב לא שומרים על הניקיון, לא שומרים על הרכב. כמו שאומרים, רכב השטח הכי טוב הוא רכב מהשכרה. אצלנו, כי אנשים מרגישים את השיתופיות, אנשים שומרים ומקפידים".

- יש חניה למכוניות?

"במרכזי הערים הצפופים, בבני ברק ובירושלים, אנחנו שוכרים חניות פרטיות, ובשאר הערים חונים ברחוב. בבני ברק יש לנו הסכם עם העירייה שהשוכרים לא משלמים בכחול לבן. העירייה מקבלת מאיתנו תשלום, אולי פחות ממה שהיו מקבלים מחניה בתשלום, אבל מבחינתם שיתוף רכבים זה כמו תחבורה ציבורית. זה מוריד מהכביש רכבים ומחנך אנשים להשתמש בתחבורה משותפת".

- יש אתגר טכנולוגי בחברה החרדית. הרבה אנשים לא מחזיקים סמארטפון.

"ל-70%-75% יש טלפון כשר, אבל יש לנו גם מוקד טלפוני מאויש. זה מוסיף לנו עלויות, וקשה לשמור על רמת שירות גבוהה. העובדים שלנו הם כמו סדרנים של תחנת מוניות, צריכים להסביר לבנאדם איפה הרכב, בעוד שאם היה לו סמארטפון היה רואה את זה באפליקציה בשנייה. אבל אנחנו מכבדים את זה שאנשים פה פועלים אחרת. יש לנו גם יתרון במגזר החרדי, כי אנחנו לא אומרים לאנשים לוותר על משהו שיש להם, רכב פרטי, אלא מציעים להם להשתמש במשהו שעד עכשיו לא היה להם בכלל".

  • עוד באותו נושא:
  • חרדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully