וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר בכנסת: הליכי תכנון מהירים לבניית דירות - גם בקרקעות פרטיות

20.7.2017 / 16:29

ועדת הפנים אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להרחבת הפעולות של הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור, שמטרתה לאשר בהליך מזורז תוכניות מגורים רחבות היקף. אבל נשמעה גם ביקורת: "גוף דורסני, ניזום לבטל אותו כשכבר לא יהיה בו צורך"

בניין בניינים בנייה נדלן נדל"ן דיור תל אביב ת"א נוה צדק נווה צדק. ראובן קסטרו
סמכויות הוועדה יורחבו. בנייה בתל אביב/ראובן קסטרו

הליכי תכנון מואצים יוכלו להתבצע מעתה לא רק על קרקעות מדינה - אלא גם על קרקעות פרטיות. ועדת הפנים של הכנסת, בראשות ח"כ דודי אמסלם (הליכוד), אישרה היום (חמישי) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להרחבת פעולת הותמ"ל - הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור, שנועדה לאשר תוכניות מגורים רחבות היקף בהליך מהיר.

המשמעות: סמכויות הוועדה יורחבו מעתה גם לקרקעות פרטיות מרובות בעלים, וזאת תחת מספר תנאים. התנאי הראשון קובע כי אם המדינה (או רשות מקרקעי ישראל) היא אחד מהבעלים בקרקע, צריכים להיות לפחות חמישה בעלים שונים בשטח. במקרים בהם המדינה איננה אחד מהבעלים, על המתחם להיות בן לפחות 10 בעלים.

תנאי נוסף שנכלל בהצעה, קובע כי לאף אחד מהבעלים לא תהיה בעלות על יותר מ-20% מהשטח. עוד תנאי נוגע למספר יחידות הדיור שניתן להקים בשטח, שנקבע בדומה למספר יחידות הדיור שמחויבות בקרקעות מדינה, כלומר 750 יחידות דיור לפחות. על פי ההצעה, תוכניות מסוג זה צריכות להיות מאושרות תחילה על ידי ועדה מסננת, שתמנה בין נציגיה את מנהל מינהל התכנון, נציג שר המשפטים, שר האוצר, רשות מקומית ומשרד השיכון.

עוד נקבע כי לראשונה ניתן יהיה לקדם בותמ"ל תוכנית התחדשות עירונית בהיקף של לפחות 500 יחידות דיור. זאת בתנאי שהמתחמים הוכרזו כמתחמי פינוי בינוי כהגדרתם בחוק, ובתנאי שקיימת הסכמת הרשות המקומית להגשת התוכנית. צוות של נציגי משרדי הממשלה ידון בכל מתחם שיוגש לממשלה, ויגיש המלצתו באופן מפורט בטרם יוכרז כמתחם בקבינט הדיור. במתחמים הללו יוגדר ש-15% מיחידות הדיור יהיו מיועדים לשכירות ארוכת טווח.

אז מה אם אישרו? "הותמ"ל - גוף דורסני"

על אף אישור הרחבת החוק, מתח יו"ר הוועדה ביקורת נגד מסלול התכנון המואץ של הותמ"ל. ביקורת חריפה למדי נשמעה גם מצד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ארז קמיניץ, שכינה את הותמ"ל גוף "דורסני". לדבריו, "עצרנו את מחירי הדיור עם 'הנד-ברקס'. אני מסכים שהותמ"ל הוא מכשיר מאוד דורסני. הוא דורס תכנון, ולכן חייבים להיות מאוד זהירים בהפעלתו".

קמיניץ הוסיף: "אנו לא מחפשים להיטיב עם יזמים פרטיים, אלא דרך לחלץ תוכניות תקועות בגלל ריבוי בעלים. כשהחוק יעבור, אנו נחפש תוכניות תקועות שהוועדה המחוזית לא מצליחה לחלץ. גם אני קורא דוחות של הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - י.ד), ומבין שקורה משהו בשוק ויכול להיות שאנו בסוג של שינוי. אם יסתבר ששר האוצר הצליח להתגבר על משבר הדיור, נצטרך לחזור אחורה ולומר שהותמ"ל עשה את שלו".

ח"כ אמסלם אמר בהקשר זה דברים דומים: "הותמ"ל זה לא ההליך הרצוי, אבל מונח בפנינו אילוץ משבר הדיור. אנו נדרשים לפתור את הבעיה היותר אקוטית. אני חושב שכל סיפור הותמ"ל היה צריך להיות מתוחם במספר יחידות דיור או בזמן, מה שבא קודם. הותמ"ל ייעלם מהעולם. אני איזום לבטל אותו כשהוא לא יהיה רלוונטי, כי בהגדרה הוא פוגע בתכנון. המדינה יצאה לדרך כי יש גירעון של 50 אלף יחידות דיור".

כאמור, עד כה הוסמכה הוועדה המיוחדת לאשר בהליך מואץ רק תוכניות בנייה גדולות בנות 750 דירות ומעלה, המקודמות על קרקעות המדינה. המהלך החדש, המקודם כתיקון מספר 4 לחוק הותמ"לים, הגיע לדיון בוועדה כשהוא נתון לביקורת חריפה מצד ארגוני סביבה. אלה מותחים ביקורת על פעילות הוועדה מיום הקמתה, בטענה כי האישור המואץ של תוכניות מתעלם מהיבטים רבים ומביא לנזק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully