וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקה: רשתות הפארם הגדולות יקרות מרשתות השיווק

26.7.2017 / 13:00

משרד הכלכלה בדק את מחירי מוצרי הטואלטיקה ברשתות הפארם הגדולות, הרשתות הקטנות ורשתות השיווק. האם פערי המחירים יקטנו בעתיד?

שמפו. אבי כהן
שמפו/אבי כהן

אם אתם רוכשים את משחת השיניים שלכם ברשתות הפארם הגדולות, אולי כדאי לכם לשנות את הרגלי הצריכה. מסקירה שבוצעה על ידי משרד הכלכלה והתעשייה עולה כי רמת מחירי מוצרי טואלטיקה ברשתות הפארם הגדולות בישראל גבוהה ביחס לרשתות שיווק והמזון הגדולות. כמו כן, בתי מרקחת קטנים נמצאו, באופן מפתיע, אף הם זולים יותר, זאת על אף שאין להם יתרון בכוח הקנייה. נתוני הדגימה מצביעים על פערים של כ-20% בין רשתות הפארם לרשתות שיווק המזון הגדולות ולפארמים הקטנים.

על רקע פעילות משרד הכלכלה והתעשייה לטובת הפחתת יוקר המחיה במשק הישראלי, ערך המשרד בחינה מעמיקה של רמת המחירים בישראל במוצרי טואלטיקה. הסקירה ההשוואתית של מוצרי הטואלטיקה בוצעה ב- 56 סניפים בפרישה ארצית רחבה אשר כללה רשתות פארם, חנויות פארם קטנות ורשתות שיווק מזון. איסוף המחירים בוצע עבור 28 מוצרי טואלטיקה נבחרים. בקטגוריות: משחת שיניים, סבון, שמפו, מרכך שיער ודאודורנט. המוצרים בסל ההשוואה זהים ונמצאו בכלל ערוצי הרכישה.

מחיר הסל הממוצע ברשתות הפארם הגדולות עמד על 599.8 שקל. הבדיקה העלתה פערי מחירים של 19.3% ביחס למחיר ברשתות שיווק המזון הגדולות שם עמד מחיר הסל על 502.8 שקל – ו-19.8% ביחס למחיר הסל בחנויות הפארם הקטנות - 500.7 שקל.

בקטגוריית הדאודורנט מחירי רשתות הפארם גבוהים ב-29% ו-22% מחנויות הפארם הקטנות ורשתות שיווק המזון הגדולות בהתאמה. בקטגוריית השמפו, מרכך וסבון המחירים ברשתות הפארם היו גבוהים ב-14% ו-12% ביחס לחנויות הפארם הקטנות ורשתות שיווק המזון הגדולות בהתאמה. בקטגוריית משחות השיניים מחיר הסל ברשתות הפארם גבוה ב-14% ו-10% ביחס למחיר סל זהה בחנויות הפארם הקטנות ורשתות שיווק המזון הגדולות בהתאמה.

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן התייחס לממצאי הבדיקה ואמר כי " ישנם גורמים עסקיים בשוק אשר פועלים ליצור יתרונות לגודל, שלא במטרה להיות תחרותיים כלפיי הצרכן, אלא בכוונה לגבות מחירים מופרזים. העסקים הקטנים, שלא נהנים מכוח קניה מול היבואנים, מצליחים להיות אטרקטיביים יותר מבחינת המחירים. נפעל לקדם שקיפות על מנת שהצרכנים יוכלו לבצע צרכנות נבונה וכן לקדם תחרות ולהגביל את כוחם של גופים בעלי נתח שוק גבוה המנצלים זאת לגביית מחירים גבוהים".

עוד בעסקים

אין כסף במלצרות: קיבל ג'וינט במקום טיפ

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדגימה מעלה עוד כי רשתות הפארם בישראל נוקטות במדיניות של מבצעים משולבים, בהם נדרש הצרכן להגדיל את הרכישה מעבר למוצר בודד בכדי לזכות בהנחה, מבצעים אלו מציעים לצרכן מחירים נמוכים משמעותית, אולם כרוכים בהגדלת הרכישה מצדו. יודגש כי גם בהינתן מבצעים אלו, שלרוב הצרכן מחליט לממשם, נותרות רשתות הפארם יקרות בכ- 7.8% לעומת רשתות שיווק המזון הגדולות וב-6.9% ביחס לחנויות הפארם הקטנות.

על רקע נתונים אלו זומנו נציגי רשתות הפארם, רשתות המזון הגדולות וחנויות הפארם לדיוני התייחסות שהתקיימו בראשותו של מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה שי רינסקי. במהלך הדיונים העלו נציגי הקמעונאים טיעונים לפיהם הגורמים המרכזיים לפערי המחירים בין ישראל למדינות אחרות נובעים בעיקרם ממקטע היבואנים והיצרנים הבינלאומיים, עוד עולה כי במקומות בהם ישנה כניסה של יבוא מקביל ניכרת ירידה במחירי המוצרים.

"סקר זה מצטרף למחקר הקודם בו מצאנו כי הפער בין ישראל למדינות העולם עומד על 48% בממוצע המוצרים שנבדקו, וכן כי קיימת ריכוזיות גבוהה של יצרנים בינ"ל ויבואנים מקומיים", אמרה מיכל פינק, סמנכ"ל אסטרטגיה ותכנון מדיניות במשרד הכלכלה והתעשייה. "גם כאן, בבחינת ערוצי השיווק בתוך הארץ, זיהינו פערים גדולים. רשתות הפארם הגדולות יקרות הן מהקטנות והן מרשתות השיווק, בהשוואה של מוצר בודד באופן משמעותי, וגם תחת מבצעים - שם נמצאו רשות הפארם הגדולות יקרות ב-8% בקירוב. זוהי מדיניות המושכת צרכנים לרכוש מוצרים נוספים אשר אולי לא התכוונו לרכוש, ובהכרח מגדילים את הפדיון מהקנייה גם אם מפחיתים במידת מה את המחיר ליחידה. ספק אם מדיניות שמחייבת את הצרכן להגדיל את סל הרכישה היא מדיניות חיובית ברמה הצרכנית".

חבר הכנסת אלי כהן. ראובן קסטרו
אלי כהן/ראובן קסטרו

איך מתכוונים להוריד את המחירים?

משרד הכלכלה בשיתוף הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן ורשות ההגבלים העסקיים הודיעו בעקבות ממצאים אלה כי הם מקדמים צעדים שיגבילו את כוחם של רשתות בעלות כוח שוק גדול והגברת השקיפות במחירים לצרכנים. בין הצעדים" חוק שקיפות המחירים ברשדתות הפארם שנכנס לתוקפו בתחילת החודש, תמיכה באפלקציות השוואת מחירים, הגבלת הסדרי בלעדיותהגדרת גופים עסקיים גדולים כבעלי כוח שוק גם במקרים בהם הם אינם מונופול וקידום תזכיר חוק לשקיפות מחירים.

ממשרד הכלכלה נמסר כי בכוונתו לפעול לבחינת ענפים נוספים מעבר לטואלטיקה במטרה להפחית את יוקר המחייה וישתמש בכלים העומדים לרשותו במטרה לאתר פערי מחירים ולטפל בהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully