וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תתכוננו לאוגוסט: חשבונות החשמל בדרך - ולא רק הם

27.7.2017 / 14:00

בימים אלה עושים את דרכם חשבונות מוגדלים של חברת החשמל, לאחר שעיצומי העובדים השביתו את מערכת הגבייה. הבעיה היא שחשבון החשמל בקיץ גבוה לא רק בגלל התשלומים הצפופים, שמצטרפים לבור ההוצאות המשפחתי העמוק גם כך. ניתוח וואלה! עסקים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההוצאות מכבידות - לא רק חשבון החשמל/מערכת וואלה!, צילום מסך

החודש הכי חם בשנה הולך להיות גם הכי יקר: לחברת החשמל היה ממש לא נעים מהלקוחות - הם אמנם נהנו מהדילוג המבורך על חשבון החשמל של חודש מאי, אבל בימים אלה ממש עושים את דרכם לבתי הלקוחות חשבונות גדולים. לכן מצאו בחברה דרך להקטין את הסכומים הרשומים בחשבון, באמצעות פיצול התשלומים. אבל הדבר לא ישנה את העובדה - שבחודשיים הקרובים נשלם הרבה יותר עבור החשמל.

הדילוג על חשבון החשמל נגרם בשל עיצומים שנקטו עובדי החברה, שהשביתו בין היתר את מערכת החיוב שלה - ומנעו גבייה על חשבונות בחודשיים שחלפו. עכשיו, לאחר שהסתיימו העיצומים, צריכה חברת החשמל לשלוח ללקוחות חשבונות שיכללו גם את החודשים הקודמים וגם את הוצאות החשמל המוגברות של חודשי הקיץ הלוהטים.

החשבונות הקרובים יהיו עדיין מתונים יחסית, ובהם נצטרך לשלם את החשמל שצרכנו בחודשים אפריל ומאי. את התשלום יצטרכו הלקוחות לשלם הפעם בתוך 14 יום בלבד. מיד לאחר המועד הסופי לתשלום יצוץ בתיבת הדואר החשבון הבא - לחודשים החמים באמת: יוני ויולי - שאותו יש לשלם בתוך חודש.

החיובים הצפופים האלה מצטרפים לעובדה הפשוטה, שלפיה חשבון החשמל יהיה גבוה גם ללא קשר לשביתה ולדילוג על החשבונות הקודמים. בחודשים יולי ואוגוסט מזנק חשבון החשמל הממוצע של צרכני החשמל בכ-50% - בגלל השימוש המוגבר במזגנים.

אנחנו נוהגים להתייחס לזינוק הזה כתופעת טבע בלתי נמנעת, אבל רגע לפני שמתחיל אוגוסט, טוענים בחברת החשמל שעדיין ניתן למנוע לפחות חלק מהעלייה בצריכה. אפשר, למשל, לתחזק את מסנני המזגן, לכוון את הטמפרטורה על 24%-25% מעלות בלבד, להשתמש בימים לא חמים מדי, להיזכר שיש מאוורר כתחליף למזגן, ועוד.

מחנה קיץ קימאמה במכמורת, יולי 2016. יותם רונן
קייטנות ובילויים לילדים מהווים רק חלק ממכלול ההוצאות בקיץ/יותם רונן

הבעיה הגדולה: פיצול תשלומי האשראי מהקיץ לחגי תשרי

גם הבנקים וחברות כרטיסי האשראי נהנים מחגיגת הצריכה הגדולה בקיץ - ומגבירים את מאמצי השיווק של הטבות לבילויים. הגידול החד בהוצאות מתבטא בעיקר בגידול בצריכת האשראי, הן באמצעות הבנקים (משיכות יתר) והן בקרב חברות כרטיסי האשראי עצמן וחברות המימון הפרטי

אלא שלא משנה כמה ננסה להקל על הצריכה - הוצאות החשמל המוגברות, שלא ממש ניתן למנוע אותן, מעמיקות את בור ההוצאות המשפחתיות האופייני לקיץ. קייטנות ובילויים לילדים, חופשות משפחתיות ומעברי דירות מהווים רק חלק קטן מהתשלומים למשק בית בישראל בחודש הכי חם בשנה, שהופך להיות גם הכי יקר.

ואם זה לא מספיק, גם הבנקים וחברות כרטיסי האשראי נהנים מחגיגת הצריכה הגדולה בקיץ - ומגבירים את מאמצי השיווק של הטבות לבילויים. הגידול החד בהוצאות מתבטא בעיקר בגידול בצריכת האשראי, הן באמצעות הבנקים (משיכות יתר) והן בקרב חברות כרטיסי האשראי עצמן וחברות המימון הפרטי.

על פי נתוני חברות האשראי, החיוב הממוצע לכרטיס אשראי בישראל בחודשים יולי-אוגוסט גבוה ב-7% בממוצע משאר חודשי השנה. הנתונים מלמדים על המגמה - אבל אינם מספרים את כל הסיפור, למשל שמחזיקי הכרטיסים מפצלים את התשלומים הכבדים על פני מספר חודשים - והוצאות הקיץ מתמזגות בהמשך עם מתנות החג של חגי תשרי. כשבוחנים את ההוצאה למשפחה עם ילדים, מתברר שהוצאות הקיץ מזנקות בעשרות אחוזים.

זה בלתי נמנע: החודש הכבד ביותר להוצאות של משפחה בישראל הוא אוגוסט. בחודש המהביל הזה עדיין מסתיימות הקייטנות, שהמחירים שלהן נעים בין 2,500 שקל לקייטנה בסיסית; ועד סכום לא מבוטל של 10,000 שקל ויותר לקייטנות אתגריות. לילדים בגיל הרך אין קייטנות מיוחדות, אבל השהות במעון היום למשך חודש וחצי עולה בין 1,500-2,000 שקל - כפול משכר מעונות רגיל.

וכשהקייטנות מסתיימות - יוצאים לנופש. תוספת של נופש משפחתי בן שבוע ביעד קרוב מגיעה לסכום של בין 10,000 שקלים ל-15 אלף שקלים - סכום כפול מהכנסתה החודשית של משפחה ישראלית. להוצאות סוף הקיץ מצטרפות גם הוצאות ההצטיידות והתשלומים לקראת פתיחת שנת הלימודים. השנה התשלומים האלה צפויים לנוע בין 1,000-1,500 שקל לילד. ומה קורה אם החלטתם לעבור דירה בחופש הגדול? תיאלצו לשאת בעלויות מעבר, ניקיון והדברה - בגובה של כ-1,500 שקלים נוספים (לא כולל ריהוט ושיפוצים).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully