וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבשמים ומשחות השיניים יתייקרו? "ביטול הייבוא המקביל יזניק את המחירים"

31.7.2017 / 15:54

רפורמת התמרוקים של משרד הבריאות, שתעלה לדיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת השבוע, צפויה למנוע יבוא מקביל בשורה של מוצרים כגון בשמים ומשחות שיניים. יבואנים מקבילים חוששים: "המחירים יעלו באופן מיידי". שר הכלכלה: "לא נאשר רפורמה חצי אפויה"

משחת שיניים מרוחה על מברשת. ShutterStock
משחת שיניים מרוחה על מברשת/ShutterStock

תקנות התמרוקים החדשות של משרד הבריאות צפויות לעלות השבוע לדיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת - והנושא ממשיך לעורר סערה. היבואנים המקבילים מזהירים שאם ייושמו התקנות כפי שהן מנוסחות כיום, צפויה העלאת מחירים מיידית ומשמעותית בסל הצריכה המשפחתי, בין היתר בשורה של מוצרים כמו בשמים ומשחות שיניים. במקביל איים שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, כי ימשוך את החקיקה בענף אם אכן משרד הבריאות יגביל את הייבוא המקביל.

כהן הבהיר כי "לא נאשר רפורמה חצי אפויה; ככל שהתקנות לא יתוקנו מול משרד הבריאות לא נהסס למשוך את החקיקה. הוא הוסיף כי "התקנות הן הזדמנות היסטורית לשים סוף לבלעדיות של היבואנים. במשך שנים היבואנים הבלעדיים גוזרים קופון על הצרכן הישראלי, מנצלים בלעדיות בייצוג מותגים בינלאומיים וגובים מחירים מופרזים מהצרכן. הגיעה העת לשבור את המונופול".

הוא הוסיף כי "לצערי, ישנם גורמים עסקיים בשוק אשר פועלים ליצור יתרונות לגודל, שלא במטרה להיות תחרותיים כלפי הצרכן, אלא בכוונה לגבות מחירים מופרזים. זאת, תוך ניצול האופי הייחודי של השק הישראלי כ'כלכלת אי'. זאת בנוסף לחסמים רגולטורים, להם אחראית הממשלה, שלא קודמו בצורה מספקת בעבר, תורמים לריכוזיות בשוק".

לדבריו, "במשרד הבריאות מכירים את הסטטיסטיקה כמונו - סל המוצרים הישראלי גבוה בכ-19% בהשוואה למדינות ה-OECD; ו-50% מאזרחי ישראל מרוויחים מתחת ל-7,000 שקל מדי חודש. מטרתנו לפעול בכל האמצעים ולדאוג לכך שמי שיוצא לעבוד יתפרנס בכבוד".

"התקנות החדשות פוגעות בכל מי שמצחצח שיניים"

כפי שפורסם בוואלה! עסקים בחודש שעבר, התקנות החדשות כוללות בתוך הגדרת "תמרוקים" את מוצרי הבישום, ומכילות על מוצרים אלה חוקי רגולציה זהים. לטענת יבואנים מקבילים של בשמים, אם לא יוחרגו הבשמים מהגדרה זו - הייבוא המקביל ייפסק, והמחירים, כאמור, יעלו באופן מיידי במאות אחוזים.

התקנות החדשות שיוצגו בוועדה אוסרות על יבוא מקביל בקטגוריות נוספות משמעותיות, כגון תמרוקים המיועדים לשימוש בתינוקות או ילדים עד גיל 12 (קרמים, שמן תינוקות, וכו'); תמרוקים לנשים בהריון או נשים מניקות; תמרוקים המיועדים לבוא במגע עם ריריות חלל הפה (משחות שיניים ומי פה); וכן קרמים להגנה על העור מפני קרינת השמש.

יבואנים מקבילים ופארמים קטנים המשווקים את מוצריהם מזהירים כי חיסול היבוא המקביל בתחום מוצרי התינוקות ומשחות השיניים, יביא לעליית מחירים דרמטית בקטגוריות אלה - אשר תפגע בציבור הרחב בישראל. "התקנות החדשות פוגעות בכל מי שמצחצח שיניים - ברגע שהיבוא המקביל של משחות שיניים ייפסק, המחירים יעלה במאות אחוזים", אומר בשיחה עם וואלה! עסקים אדם פרידלר, מייסד רשת "גוד פארם" המוכרת מוצרים ב-10 שקלים בזכות הייבוא המקביל.

לדבריו, "גם בקטגוריית מוצרי התינוקות והילדים עד גיל 12, בה שולטים המותגים מחו"ל, המחירים יעלו כשייפסק הייבוא המקביל". על פי ההערכות, רשת גוד פארם המבוסס על יבוא מקביל וכן רשתות פארם פרטיות נוספות, לא יוכלו להתקיים במציאות החדשה וללא יבוא מקביל, כך שהחשש הוא לא רק מפני עליית מחירים אלא גם למקומות העבודה הרבים שנמצאים כעת בסכנה.

עוד באותו נושא

תקנות הבשמים: משרד הבריאות מבקש לדחות את היישום

לכתבה המלאה

הסיבה להכנסת הבשמים לחוק התמרוקים - מניעת זיופים

מניתוח השוק בשתי הקטגוריות עולה כי היבוא המקביל מתקיים בעיקר בשני מותגים מובילים - קולגייט במשחות השיניים וג'ונסונס בייבי במוצרי ילדים ותינוקות. היבואן הרשמי של שני המותגים הוא חברת שסטוביץ', שיהנה מבלעדיות אם יכנסו לתוקף התקנות החדשות.

משרד הבריאות הצהיר בעבר כי מטרת התקנות החדשות היא להסדיר את שוק התמרוקים בישראל בדומה לשוק האירופי. לוואלה! עסקים נודע כי אחת הסיבות להכנסת הבשמים לחוק התמרוקים היא מניעת זיופים. במכתב שהעבירו נציגי היבואנים המקבילים למנהלי אגף הרוקחות ומחלקת התמרוקים במשרד הבריאות הם התייחסו לטענה זו.

"לא ניתן להתעלם בהקשר זה מתופעת הייבוא באמצעות אתרי האינטרנט השונים בעולם, שהרי הסיכוי ברכישה אינטרנטית מול אתרים וספקים לא מוכרים בחו"ל מגבירה את החשש לזיופים. חשש זה יתגבר כאשר הרכישות יוגברו לאחר ששוק היבוא המקביל בתחום הבישום ייכחד", כתבו הנציגים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"בשמים מעולם לא היו תחת רגולציה ולא עומדים בשורה אחת עם קרמים ומוצרים אחרים שחודרים לעור האדם", טוען רון טיומקין, יבואן מקביל של בישום. "התקנות החדשות שחלות על הבשמים, כגון הצגת מסמכי מקור והוכחת שרשרת הספקה, ביצוע בדיקות מעבדה - כל אלה יחסלו את היבוא המקביל של הבשמים כליל ומחירי הבשמים בארץ שיתבססו על היבואנים הרשמיים בלבד יזקנו בהעדר תחרות".

כבסיס לטענת היבואנים המקבילים של בישום, כי הם מהווים תחרות לבשמים המיובאים באופן ישיר ורשמי, ערכו היבואנים השוואת מחירים של בשמים בין רשתות פארם גדולות - שמשווקות מוצרים של היבואנים הרשמיים; לבין חנויות המשווקות בשמים ביבוא מקביל.

בבדיקה זו התגלו פערים של 45% במחירי הבשמים. כך למשל, 10 מ"ל בושם "פאשה" קרטיה לגבר עולה 449 שקלים ברשת פארם גדולה ו-249 שקל בלבד בחנות היבוא המקביל. 100 מ"ל של ז'אן פול גוטייה לאישה עולה 369 שקל ברשת הפארם הגדולה, לעומת 219 שקל בחנות היבוא המקביל - הבדל של 41%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully