וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון סוער על רפורמת התמרוקים: "יש כאן משחות שיניים רעילות"

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת דנה בהתנגדויות לרפורמת התמרוקים. משרד הבריאות הזהיר מפני חדירת מוצרים מזויפים ורעילים. בינתיים טרם הוחלט אם הרפורמה תיכנס לתוקף בסוף ספטמבר, אולם דיון נוסף נקבע כבר לשבוע הבא

בשמים. ShutterStock
בשמים/ShutterStock

רפורמת התמרוקים תידחה? בתום דיון סוער שנערך היום (רביעי) בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת הוחלט שהרפורמה שהייתה עתידה להיכנס לתוקפה בסוף ספטמבר, עשויה להידחות עד לתיקוני חקיקה בנושא. יו"ר הוועדה, אלי אלאלוף, הודיע כי כבר בשבוע הבא ייערך בוועדה דיון המשך בנושא. "חייבים למצוא פתרון אופטימלי ביחד. אי אפשר להמשיך ככה", אמר אלאלוף לנציגי משרדי הממשלה שהשתתפו בדיון.

רפורמת התמרוקים נועדה להקל על הבירוקרטיה בייבוא מוצרי טואלטיקה לארץ, צעד שעתיד להביא להוזלת עלויות ליבואנים – הוזלה שעשויה להתגלגל גם לכיסו של הצרכן. עם זאת נתגלעה מחלוקת בין המשרדים השונים בנוגע לייבוא מקביל של מוצרים מסויימים כגון משחות שיניים ומי פה (מוצרים הבאים במגע עם ריריות הפה) ומוצרי תינוקות. משרד הבריאות טען לחשש מזיופים במוצרים רגישים כגון אלה.

ח"כ אלי אלאלוף יו"ר וועדת הרווחה והעבודה בכנסת. 8 בספטמבר 2016. נועם מושקוביץ
"לא נתפשר על בריאות הציבור, אך נעמוד על הוזלת מוצרים ונאפשר תחרות בתחום". אלי אלאלוף/נועם מושקוביץ

"לא נתפשר על בריאות הציבור, אך נעמוד על הוזלת מוצרים ונאפשר תחרות בתחום. גם שרי הכלכלה והאוצר אינם מעוניינים בהבאת סחורה פגומה. לא נאפשר יבוא פרוע שיזרוק לעזאזל את בריאות התושבים", אמר . אלאלוף במהלך הדיון והדגיש כי יעשה הכל על מנת לאשר את התקנות עד המועד הנדרש על פי חוק, 29 בספטמבר, אולם בשל חילוקי הדעות הקשים בין משרדי הממשלה וסד הזמנים הלחוץ, יש אפשרות כי הוועדה תדחה את המועד בחוק.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב הביע את עמדת משרדו ואמר: "אני מחזיק כאן 4 משחות שיניים שנמכרו בישראל. חלקן הגיעו ביבוא מקביל וחלקן מכילות חומרים רעילים שניתן למות מהם. אם חלילה תתרחש הרעלה, אנחנו חייבים לדעת מהו מקור המוצר ומהי שרשרת האספקה. מהות הרפורמה היא לאפשר כניסה מהירה של מוצרים רבים במחירים נמוכים, אבל לא נוכל לאשר זאת במוצרים רגישים". מנהל אגף רוקחות ואכיפה במשרד הבריאות, פרופ' איל שוורצברג, הוסיף: "אם לא היו נכנסים לכאן שיקולים לא מקצועיים, היינו גומרים את זה הרבה קודם. אנחנו פועלים בדרכים של מניעה. אם יש למישהו אומץ, שיכניס את משחות השיניים האלה לפה. יש בהן חומר רעיל בשם דאתילן גליקול שגורם לכשל כלייתי".

"אם מדובר בזיופים - החוק אוסר אותם"

ח"כ שרן השכל (הליכוד) הגיבה לדברים ושאלה האם התגלו מקרים כאלה בשנים האחרונות. "אם מדובר בזיופים, הרי שהחוק אוסר אותם, והתקנות שלפנינו לא עוסקות בהם. התקנות של משרד הבריאות מחמירות יותר מהתקן האירופי". בר סימן טוב אמר בתגובה: "היית רוצה שהילד שלך ייפגע חלילה? יש כאן שיח לא מקצועי".

משרד הבריאות לא היה יחיד בהתנגדותו לרפורמה כפי שהיא מוצעת עכשיו. רכזת תעשייה באגף תקציבים במשרד האוצר, עדי חכמון אמרה בדיון כי "מטרת הרפורמה היא להוריד יוקר מחיה. התקנות האלה עושות ההיפך. יש לנו הרבה מאוד הערות". לעומתה, אמרה סמנכ"ל אסטרטגיה ותכנון משרד הכלכלה, מיכל פינק: "אנחנו מבינים שיש רגישות במוצרים מסוימים לנשים בהיריון או תינוקות, אבל הקלנו כבר על יבוא פסטה שאנחנו בולעים, אז למה לא על משחת שיניים?"

רון טיומקין, יבואן מקביל של בשמים אמר בעקבות הדיון כי "הדיון בועדת הבריאות היום הראה שתקנות התמרוקים יצרו יותר בעיות מפיתרונות. שר הכלכלה אומר שהן חצי אפויות, ואני אומר שהן לא אפויות ולא טעימות. ישום תקנות אלו יגרמו מיידית לעליית יוקר מחיה באופן משמעותי. תקנות אלו אינן מאפשרות לחלוטין יבוא מקביל, וישאירו כח מונופוליסטי ודורסני בידי 3 חברות משפחתיות. חברות אלו גם כיום שולטות ב-90% מהשוק וכוחן והאופן שהן מנצלות אותו בילתי ראוי למדינה מערבית מתוקנת. ובנוסף, ברור לכולם (וגם למשרד הבריאות) שלבושם אין כל קשר לבריאות הציבור ולתקנות רוקחים, וקישור בושם עם בריאות הציבור זוהי דמגוגיה לשמה. להבנתי גם משרד הבריאות מתחיל להפנים זאת.

המערכת הפוליטית - משרד הכלכלה ומשרד האוצר תומכים בנו במאבק לנתק את הבושם מהתקנות. אנחנו מקווים שהשכל היישר יגבר והתקנות ישונו כך שנוכל להמשיך לשמח את עם ישראל עם יבוא ושיווק בשמים מצויינים ואיכותיים במחירים מעולים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully