וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחת חקירה: איך הרוויח איש העסקים בני שטיינמץ את הונו?

14.8.2017 / 14:00

המיליארדר הישראלי שפועל מעבר לים נחקר עם 4 בכירים בתעשייה בחשד לעבירות שוחד והלבנת הון. אף שהונו הצטמצם במשך השנים, הוא עדיין מוערך במיליארדים. פרופיל

עריכה: ניר חן

(בווידאו: דיווח ארכיון במהדורת וואלה! NEWS על חקירות שטיינמץ)

איש העסקים, המיליארדר בני שטיינמץ, עומד יחד עם ארבעה אנשי עסקים בכירים נוספים במרכז חקירה משטרתית בחשד לביצוע שורת עבירות, ובהן שוחד, הלבנת הון, זיוף מסמך, שימוש במסמך מזויף, רישום כוזב במסמכי תאגיד ומרמה והפרת אמונים. במסגרת החקירה עלה החשד כי המעורבים בפרשה פעלו בשיטתיות עם שטיינמץ, החשוד העיקרי, כדי לייצר חוזים פיקטיביים, בין היתר בתחום הנדל"ן בחו"ל - זאת לצורך העברות כספים והלבנת הון.

עיקר החקירה מופנה לפעילותו של שטיינמץ בגינאה ומאבק השליטה על אזור המכרות הגדול במדינה, סימונדאו. על פי החשד, שיחד שטיינמץ בכירים בגינאה תמורת זיכיונות שנשללו ממנו בעקבות החקירה, והסכסוך של החברה בשליטתו BSGR עם חברת המכרות ריו טינטו.

סכסוך בינלאומי נוסף יש לשטיינמץ עם איל ההון היהודי הונגרי-אמריקאי, ג'ורג' סורוס. שטיינמץ טוען שחלק ניכר מהאשמות נגדו מבוסס על פרסומים שיזם סורוס בניסיון להבאיש את ריחו, על רקע סכסוך עסקי רב שנים שמקורו במאבק על זיכיונות ברוסיה ובמדינות נוספות. מצבו של שטיינמץ הוחמר בשנים האחרונות בעקבות המאבק הבינלאומי בהלבנת הון, והחקיקה המאפשרת להעמיד בישראל לדין אנשי עסקים החשודים בעבירות כלכליות חמורות כמו הלבנת הון ושוחד.

השאלה כמה שווה באמת שטיינמץ נותרה בלתי פתורה

בגיליון רשימת העשירים העולמיים של המגזין "פורבס", הוערך עושרו של שטיינמץ בשנה שעברה ב-5.8 מיליארד דולר. לפני חמש שנים העריכה סוכנות הידיעות "בלומברג" את הונו כשווה ל-8.2 מיליארד דולר. השאלה כמה שווה באמת שטיינמץ נותרה בלתי פתורה. הוא אחד המיליארדרים המסתוריים החיים בישראל. מטוסו הפרטי טס בעיקר בין מדינות מתפתחות במזרח אירופה, הבלקן ואפריקה.

חלק מעסקיו נחשפו כשהנפיק חברות ציבוריות בשליטתו. אבל ציבור המשקיעים לא זכה בדרך כלל ליהנות ממגע הזהב של שטיינמץ. החברות הציבוריות אכזבו משקיעים ובעלי חוב. בתקופת גאות שוק ההון, הנפיק שטיינמץ את חברת בייטמן הנדסה, ניקנור, ליטווין וחברת הנדל"ן סקורפיו - כולן סיימו את דרכן, נקלעו להפסדים או נמכרו לאחר שגרמו למשקיעים בהן הפסדים של מאות מיליוני דולרים.

עוד באותו נושא

המיליארדר בני שטיינמץ ואנשי עסקים בכירים עוכבו לחקירה בחשד לשוחד

לכתבה המלאה
ביתו של בני שטיינמץ, איש העסקים הישראלי החשוד בפרשת שוחד בינלאומית ,19 בדצמבר 2016. שלומי גבאי
ביתו של שטיינמץ בארסוף/שלומי גבאי

עסקיו הפרטיים כוללים השקעות בחברות לכרייה וסחר ביהלומים, מכרות ברזל, נחושת וניקל, נדל"ן, אנרגיה ותחנות כוח. בשנות ה-90 של המאה הקודמת הוא היה שותף גם בקרנות גידור בינלאומיות וחברות היי טק. כשהוציאה הממשלה למכרז את בנק דיסקונט, התייצב גם שטיינמץ ברשימת המועמדים, בגיבוי בנק השקעות אמריקאי מהשורה הראשונה.

איש העסקים ראה ברכה בעיקר בעסקים רחוקים מהעין, בעיקר בתחום היהלומים והמכרות. האשמות נגדו על שימוש בשוחד ובפרקטיקה עסקית בלתי מקובלת צצו לא פעם, אולם עד כה הוא מעולם לא הועמד לדין ולא הורשע בעבירות פליליות. לפני שנתיים הוא נחשד, לצד ישראלים נוספים, בהונאת נדל"ן גדולה ברומניה. החקירה שנוהלה נגדו הסתיימה בלא כלום.

איש העסקים בני שטיינמץ החשוד בפרשת שוחד בין לאומית, 19 בדצמבר 2016. אביב חופי
בני שטיינמץ/אביב חופי

דור שני למשפחת יהלומנים

שטיינמץ (60) הוא דור שני למשפחת יהלומנים ישראלית. זמן קצר לאחר שהשתחרר מהצבא העתיק את פעילותו לאנטוורפן והחל לפתח משם עסקים חובקי עולם. קבוצת החברות שלו מחזיקה משרדים בלונדון, בלגיה, הרצליה, דרום אפריקה וניו יורק.

כמו יהלומנים רבים, הוא לא הסתפק בעסקים המסורתיים של המשפחה ויצא בעקבות מקורות האבנים העיקריות, באפריקה. שם, הוא גילה, אפשר להשיג בהשקעה נמוכה יחסית זיכיונות כרייה, ובמקום להיות לקוח התלוי בחסדיהם של קרטל היהלומים הבינלאומיים, להיות לספק בינלאומי. פעילותו העיקרית בתחום כריית היהלומים הייתה בסיירה לאון ואנגולה. לאחרונה, תחת ההאשמות הכבדות על הנסיבות בהן הוא נוהג לרכוש את הזיכיונות ולחץ פיננסי, מכר שטיינמץ את הפעילות בסיירה לאון לחברה בריטית, תמורת חלוקת הכנסות עתידיות.

שטיינמץ מוכר בעולם ומסווג כמיליארדר ישראלי. הוא נשוי לאניאס, אותה הכיר בנעוריו, ולבני הזוג ארבעה ילדים. בשנים האחרונות, אומרים גורמים המכירים את שטיינמץ, חלה ירידה משמעותית בעסקיו: מחירי המחצבים ובעיקר היהלומים, צנחו פלאים. יהלומים מלאכותיים, שגם מומחים מתקשים להבין בינם לבין יהלומי המכרות, תופסים חלקים גדלים והולכים מהשוק.

במקביל גובר הלחץ על אנשי עסקים המשתמשים במקלטי מס, חשבונות חסויים וחברות הרשומות באיים אקזוטיים. במדינות אפריקה ובמדינות אחרות, בהן רגיל היה שטיינמץ לפעול, גבר המאבק בשחיתות ובשוחד. גם בישראל מסתמנת נטייה לקיים את ההתחייבויות שנטלה על עצמה המדינה באמנות למניעת שוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully