וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מעלים לכם את המשכורת? למה כדאי לבקש קרן השתלמות מהמעסיק

23.8.2017 / 7:54

ישנם מקומות עבודה בהם כל העובדים מקבלים קרן השתלמות כחלק מהחוזה ומקומות אחרים בהם העובדים צריכים לדרוש זאת מהמעביד. "העובדים צריכים להכיר את היתרונות של קרן השתלמות, ולבקש אותה", אומר נאור שומראי, סמנכ"ל לקוחות בחברת קופות הגמל וקרנות ההשתלמות של אנליסט

ספירת כסף, סניף בנק, תל אביב. רויטרס
אנשים רבים לא יודעים שניתן לבקש קרן השתלמות מהמעסיק, אפילו כתחליף להעלאה בשכר/רויטרס

הסטטיסטיקה קובעת שרובנו לא באמת מרוצים מהשכר שאנו מקבלים, ולא אחת, הבוסים שלנו עונים בשלילה כשאנו מבקשים העלאה במשכורת. אלא שרבים אינם יודעים שאחת ההטבות המשתלמות ביותר שניתן לקבל במקום העבודה היא קרן השתלמות.

השם עשוי להטעות – בעבר אמנם נועדה הקרן לחיסכון שיאפשר לעובד לצאת ללימודים והשתלמויות, אך כיום מדובר באפיק חיסכון לכל דבר. ייחודה של קרן ההשתלמות הוא בעובדה שזהו אפיק חיסכון לטווח בינוני – של שש שנים לפחות – כך שבסופו של דבר, מדובר בחיסכון שמאפשר לעצמאים ושכירים לחסוך לא מעט כסף לכל מטרה.

רגע לפני שנמשיך, חשוב לציין שישנם מקומות עבודה שבהם כל העובדים מקבלים קרן השתלמות כחלק מחוזה העבודה, לעיתים לאחר פרק זמן מסוים שנקבע מראש, ואילו במקומות אחרים, עובדים המעוניינים בקרן השתלמות, צריכים לדרוש זאת מהמעביד.

למה לבקש קרן השתלמות?

חיסכון של עשרות אלפי שקלים מהמעסיק

אנשים רבים לא יודעים שניתן לבקש קרן השתלמות מהמעסיק, אפילו כתחליף להעלאה בשכר. זהו תחליף משתלם במיוחד – שכן מרבית החיסכון בקרן מגיע למעשה מכספי המעביד.

לרוב, העובדים מעבירים 2.5% משכרם מדי חודש לקרן ההשתלמות, והמעביד מפקיד סכום גדול פי שלושה – 7.5% משכר העובד. כך למשל, עובדים שמשתכרים 10,000 שקלים ברוטו, יכולים לצבור לאחר שש שנים כ-81 אלף שקלים (בהנחת תשואה שנתית ממוצעת ברוטו לפני ניכוי דמי ניהול של 4%), כאשר חלקם של העובדים בהפקדות מסתכם ב-250 שקלים בלבד בכל חודש במהלך התקופה.

אילוסטרציה קרנות השתלמות. צילום מסך
אילוסטרציה קרנות השתלמות/צילום מסך

כרית ביטחון לחיסכון הפנסיוני

יתרון נוסף משמעותי טמון בעובדה שקרן השתלמות משמשת כחיסכון נוסף אשר יסייע בשמירה על רמת החיים לאחר הפרישה מהעבודה.

"כיום, החיסכון הפנסיוני בגיל הפרישה אינו מספיק וזאת משלל סיבות, בהן העובדה שתוחלת החיים ממשיכה לעלות, כמו גם העלייה ברמת החיים", אומר נאור שומראי, סמנכ"ל לקוחות בחברת קופות הגמל וקרנות ההשתלמות של אנליסט. "לפי הערכות, קצבת הפנסיה של החוסכים כיום תהיה נמוכה בכ-40% משכר הנטו שלהם. מי שיחסכו לאורך שנים ארוכות בקרן השתלמות, מבלי למשוך את החיסכון, ייהנו עם היציאה לפנסיה מסכום כסף גדול – שיתווסף לקצבת הפנסיה החודשית ויסייע בגיל השלישי. נכון שלפעמים זה נראה רחוק, אבל ככל שנערכים מראש, כך גם רמת החיים נשמרת".

חשוב לציין כי אנשים שיש להם קרן פנסיה יכולים לראות מה תהיה הקצבה הצפויה בגיל הפרישה, בין היתר בדוחות השנתיים שנשלחים אליהם, אלא שבסיס החישובים נעשה על פי תשואה של 4% בשנה. במציאות הקיימת כיום, מאחר ושריבית בנק ישראל נמוכה, יהיה קשה מאוד להשיג את התשואה אשר נגזרת מההנחה של 4% בשנה.

אנשים מבוגרים נוסעים במכונית. ShutterStock
קרן השתלמות תסייע לשמירה על רמת החיים לאחר היציאה לפנסיה/ShutterStock

פטור ממס רווחי הון

בעוד שעל הכנסות בישראל יש לשלם מס הכנסה, הרי שבעת משיכת קרן ההשתלמות במועד (או לאחר מכן) – כלומר, החל משש שנים לאחר פתיחתה – חל פטור מתשלום המס. עובדה זו מקנה לחיסכון בקרנות השתלמות יתרון משמעותי נוסף על פני מכשירי חיסכון אחרים.

נציין כי הפטור ממס רווחי הון רלוונטי כל עוד הפקדות העובד היו בשיעור של עד 2.5% מהשכר החודשי, והפקדות המעביד – עד 7.5% מהשכר החודשי. נציין כי הפטור חל רק עד תקרת שכר ברוטו של כ-18,850 שקלים, נכון ל-2017.

הלוואה בריבית נמוכה

רבים מהעמיתים החוסכים בקרן השתלמות אינם יודעים כי הם יכולים לקבל ממנה הלוואה שתסייע להם לכסות הלוואות אחרות, כמו למשל משכנתא. "המשכנתאות כיום יקרות מאוד, והריבית עליהן גבוהה מאוד", אומר שומראי. "לעומת זאת, מקרן ההשתלמות ניתן לקבל הלוואה בריבית שנעה בין פריים לפריים מינוס חצי – כלומר, ריבית אפקטיבית של 1.1% לשנה. זאת, בהשוואה לריבית גבוהה יותר כשמדובר בהלוואת משכנתא או לריבית שיכולה להגיע לשיעור של 10% בשנה אם מדובר בהלוואה לכל מטרה אשר ניתנת מכרטיסי אשראי או ממקורות אחרים".

רבים מהעמיתים החוסכים בקרן השתלמות אינם יודעים כי הם יכולים לקבל ממנה הלוואה שתסייע להם לכסות הלוואות אחרות, כמו למשל משכנתה. "המשכנתאות כיום יקרות מאוד, והריבית עליהן גבוהה מאוד", אומר שומראי. "לעומת זאת, מקרן ההשתלמות ניתן לקבל הלוואה בריבית שנעה בין פריים לפריים פלוס חצי – כלומר, ריבית אפקטיבית של עד 1.1% לשנה. זאת, בהשוואה לריבית גבוהה יותר כשמדובר בהלוואת משכנתא או לריבית שיכולה להגיע לשיעור של 10% בשנה אם מדובר בהלוואה לכל מטרה אשר ניתנת מכרטיסי אשראי או ממקורות אחרים. גם כאשר הקרן אינה נזילה, ניתן לקבל הלוואה על חלק מהחיסכון בה, ולהרוויח מההפרש בין הריביות".

סלע השקעות ופיננסים. ShutterStock
רבים מהעמיתים החוסכים בקרן השתלמות אינם יודעים כי הם יכולים לקבל ממנה הלוואה שתסייע להם לכסות הלוואות אחרות/ShutterStock

חיסכון לטווח בינוני

יתרון משמעותי נוסף קשור לכך שמדובר בתוכנית חיסכון לשש שנים, המאפשרת לצבור סכום כסף נאה ולהשתמש בו למטרות שונות שתוכננו מראש, כמו למשל סיוע ברכישת דירה או רכישת רכב. זאת, בניגוד לאפיקי חיסכון לטווח קצר – שכיום מניבים תשואה אפסית – או חיסכון לפנסיה, הנצבר במשך עשרות שנים.

"קרן השתלמות היא אלטרנטיבה אטרקטיבית מאוד להשקעה, גם בגלל שהחלופה של חיסכון בפיקדון קצר מועד (פק"מ) בבנק לא מניבה תשואה כיום", אומר שומראי. "בנוסף, בחיסכון בנקאי לא נהנים מהפקדה של המעסיק – שהוא זה שמעביר את רוב ההפקדות לקרן ההשתלמות".

חשוב לציין שכשבוחרים קרן השתלמות, כדאי לשים לב לכך שהבדלים בין התשואות עשויים להביא לפערים גדולים בסכום החיסכון שיצטבר.

אנליסט השתלמות כללי מציגה תשואות טובות לאורך השנים – לחצו כאן לפרטים נוספים

סוחר רכב. ShutterStock
קרן השתלמות מאפשרת לצבור סכום כסף נאה ולהשתמש בו למטרות שונות שתוכננו מראש/ShutterStock

יתרון כפול לעצמאים

אשר לעצמאים, הרי שעבורם קרן השתלמות היא אפיק חיסכון חשוב במיוחד, בין היתר, בגלל יתרונות המס הגלומים בהפקדה בקרן. בנוסף, קרן השתלמות מספקת גם גמישות בכל הקשור בסכום החיסכון ובמועדי ההפקדה לקרן. כך, ניתן להפקיד אחת לחודש, אחת לרבעון או אפילו אחת לשנה, בהתאם לתזרים המזומנים של העסק.

ההפקדה בקרן ההשתלמות עבור עצמאים מוכרת לצרכי מס עד תקרת הפקדה, כך שייתכן שעצמאי אשר מפקיד כספים בקרן ההשתלמות שלו, יקבל חלק מהכספים חזרה לאחר הגשת הדוח השנתי למס הכנסה.

איך פותחים קרן השתלמות?

"עובדים צריכים לדעת שהאפשרות לקבל קרן השתלמות קיימת, והיא חשובה – אבל צריך בחלק מהמקרים לבקש אותה מהמעסיק", מדגיש שומראי. "לרוב, כשמעסיק מעוניין לשמר עובדים, או למשוך מועמדים שמתלבטים לגבי העבודה בחברה, הוא יסכים לפתוח לעובדים את הקרן – באופן מידי, או אחרי תקופת המתנה קצרה, ולו כדי לשמור או למשוך עובדים מרוצים לארגון".

על מנת לפתוח קרן השתלמות, ניתן להיעזר בחברת קופות הגמל בה תרצו לפתוח את הקרן, ובהליך קצר ומהיר, ליהנות מחיסכון אטרקטיבי בעל יתרונות רבים.

הערה: אין באמור במסמך זה כדי להוות ייעוץ ו/או שיווק פנסיוני או כדי להוות תחליף לייעוץ/שיווק פנסיוני אישי המתחשב בנתוניו ובצרכיו המיוחדים של כל אדם. אין באמור משום התחייבות אנליסט קופות גמל בע"מ ( להלן: "אנליסט") למתן הלוואה, מדניות מתן ההלוואות ותנאי ההלוואות נקבעים על ידי החברה והיא רשאית לשנותם בכל עת ע"פ שיקול דעתה הבלעדי ובהתאם להוראות הדין. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

וואלה! NEWS בשיתוף אנליסט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully