וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערבות הדדית? אם יש לכם פנסיה כדאי שתדעו מה זה

21.8.2017 / 12:56

גם אם לא ידעתם על זה - אתם ערבים תמיד לרווחת מישהו אחר. הכסף שאתם מפרישים לפנסיה ממן קיצבה של מישהו אחר. הדר חורש מתרגם לעברית את כל המושגים הכלכליים שתמיד איימו עלינו

אילוסטרציה. ShutterStock
כל עמית בקרן הפנסיה ערב לעמיתים האחרים/ShutterStock

האמירה "כל ישראל ערבים זה לזה" היא הניסוח המוקדם הידוע של עקרון הערבות ההדדית. עיקרון זה לובש משמעות מעשית מאד כאשר הוא מנוסח בהסכמים כלכליים ומשפטיים. ערבות הדדית היא ערבות שבה כל אחד מהשותפים נושא באחריות אשית לכל חוב של השותפות. רבים מאתנו נושאים בהתחייבות כזו, גם אם איננו מודעים לה.

המקרה הנפוץ ביותר בו אנחנו נושאים התחייבות כזו הוא הערבות ההדדית בקרן הפנסיה שלנו. כל עמית בקרן פנסיה נושא בערבות הדדית לכל התחייבויותיה, ויש לכך משמעות מעשית מאד. עקרון הערבות ההדדית עשוי להשפיע דרמטית על הסכומים שיעמדו לרשותנו וגובה הקצבה החודשית שנקבל בעת הפרישה. עקרון הערבות ההדדית חייב להיות אחד השיקולים (אם כי לא החשוב ביותר) כאשר אנחנו בוחרים את קרן הפנסיה המוצעת לנו, או מחליטים לעבור מקרן אחת לשניה.

כיצד זה עובד? ההפרשות לפנסיה (6% מהמשכורת ו-12.5% הפרשות המעסיק) נכנסות לקופת הכללית ובעת פרישה מקבל כל אחד מהחברים בקרן ("העמיתים") קצבה או פיצויים בהתאם לחלקו בקרן. שימו לב שהתגמולים בפרישה הם על פי "חלקו" של העמית בקרן, ולא בהתאם לסכומים שנצברו לזכותו.

הסכום שהעמית ימשוך מהקרן בתקופת הפרישה תלוי, בעיקר, במספר השנים שיחיה לאחר הפרישה. תשלומי הקרן לפורשים שמתו בגיל מוקדם, או נפטרו בטרם פרישה, עשויים להיות קטנים בשיעור ניכר מהסכומים שהפרישו בחייהם. פורשים שיאריכו חיים מעבר לתוחלת הממוצעת עשויים ליהנות מקצבה בשווי גבוה מהסכום שצברו והקרן המשותפת "תפסיד" מחברותם. מי שיכסה את תשלומי היתר האלו יהיו העמיתים האחרים החוסכים בקרן. אם תצבור הקרן גירעון כתוצאה מתשלומי יתר לפורשים, יכוסה הגירעון באמצעות הגדלת הפרשות של העמיתים המשלמים ("העמיתים הפעילים") או הקטנת הקצבאות המשולמות לפורשים.

עוד באותו נושא

קיבלתם אשראי? זה בזכות תעודת הזהות שלא ידעתם על קיומה

לכתבה המלאה

אין דרך להבטיח שהחיסכון לא ייפגע

זוהי, אם כן, חרב הפיפיות של עקרון הערבות ההדדית בקרן הפנסיה. מצד אחד, יכולים העמיתים להיות כמעט בטוחים שיקבלו קצבה ממועד הפרישה ועד תום חייהם. אם סך הקצבה יעלה על שווי הסכום שנצבר לטובתם בקרן, יגוייס הכסף החסר מיתר העמיתים, בשם עקרון הערבות ההדדית. מאידך, איש אינו יכול להבטיח מה יהיה סכום הקצבה שנקבל בפרישה. מבחינה תיאורטית לפחות, יתכן שהקרן לא תנוהל נכון, והיא תקרוס מעומס התחייבויותיה ולא תוכל לשלם קצבאות כלל. בעבר קרסו קרנות הפנסיה בניהול ההסתדרות. המדינה הזרימה ועדיין מזרימה סכומי עתק להצלתן, ועל המערך הפנסיוני החדש שהוקם הוטל פיקוח קפדני, שנועד למנוע קריסה נוספת.

לערבות ההדדית יש יתרון במקרים רבים, אבל אין דרך להבטיח שהחיסכון בקרן הפנסיה לא יפגע במקרה של גירעון בקרן הפנסיה. הדרך לצמצם את הסיכון היא לבחור בזהירות את קרן הפנסיה ולעקוב מידי פעם אחר מצבה. יועץ פנסיוני מקצועי יוכל לומר לכם מה מאזן ההתחייבויות של הקרן ("המאזן האקטוארי") ומה התשואה הפנימית שלה. כלומר: ההפרש בין התשלומים שהיא משלמת לפורשים להכנסות שהיא צוברת מעמיתים.

ליתר ביטחון כדאי לגוון את החסכונות הפנסיוניים, באמצעות תכניות ביטוח מנהלים או חיסכון בקופת גמל, שבהם נשמרים הסכומים והזכויות של המפקיד ללא קשר למצבם של יתר החוסכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully