וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סע, חנה ושכח? בדקנו אם משתלם להשתמש בשירות אוטו-תל

25.8.2017 / 0:00

הפרויקט שעיריית ת"א השקיעה בו הון מכספי הארנונה, אמור לספק שירות מכוניות עירוניות נוח וזול. בפועל מדיניות תמחור שגויה ובעיית חניה הופכת את השימוש לסוג של הימור

אוטו תל. ראובן קסטרו
מכונית לדוגמא/ראובן קסטרו

ברגע הראשון הרעיון נשמע ממש טוב: לצאת מהבית, להיכנס לרכב מזדמן, להגיע העירה, להשאיר אותו ברחוב, ובתום הסידורים לקחת רכב אחר כלשהו שיחזיר אותנו הביתה. זה בעצם נשמע כמו מונית בנהיגה עצמית, אבל היי, כאן אפשר לבחור את תחנת הרדיו בעצמך, ואפילו לנסוע בדיוק במסלול הנסיעה המועדף עלינו.

בחודש שעבר החלה חברת CAR2GO, זכיינית אוטו-תל, להפעיל את המערכת בקנה מידה מצומצם יחסית והזמינה אותנו להתנסות בה. השירות מבוסס על מכונית סופר מיני מאובזרת במערכת התראה של מובילאיי, דיבורית בלוטות', מסך מגע ושליטה מההגה (יונדאי 10).

זו אינה מכונית החלומות של חובבי ההגה, וגם דריכה עצבנית על דוושת הנהיגה לא תזניק אתכם קדימה, אבל היא מתרוצצת ביעילות על פני רחובות העיר. גם תא המטען זעיר ובאוטו-תל לא חשים כל צורך להתנצל על כך. השירות לא מיועד לשמש כמשאית למעבר דירה.

אוטו תל. ראובן קסטרו
החניות באות על חשבון חניות קיימות/ראובן קסטרו
הקשה על הקוד האישי פותחת את דלתות הרכב וכמעט אפשר כבר להיכנס ולהתניע - אבל לא כדאי למהר. לפני ההתנעה יש לעשות סיבוב סביב הרכב ולוודא שאין עליו שריטות או דפיקות

החדשנות במיזם היא במערכת השליטה הסלולרית: אפליקציית אוטו-תל מבוססת על מערכת הניווט, ומראה ללקוח בכל עת היכן נמצאת המכונית הקרובה, מה מרחק ההליכה אליה, מדווחת על מצב מכל הדלק (לרוב מלא או כמעט מלא) ומסוגלת לנווט אותו ביעילות לרכב. הקשה על הקוד האישי פותחת את דלתות הרכב וכמעט אפשר כבר להיכנס ולהתניע - אבל לא כדאי למהר. לפני ההתנעה יש לעשות סיבוב סביב הרכב ולוודא שאין עליו שריטות או דפיקות.

האפליקציה מאפשרת לדווח על תוצאות הבדיקה, ואם יש שריטה יש לדווח עליה בטופס המיוחד. מפעילת השירות CAR2GO מבטיחה שעד לשלב ההשקה תעלה גרסה עם מערכת לדיווח נזקים דרך האפליקציה, כולל תצוגה של הנזקים הקיימים, ואפשרות לצלם.

בינתיים, ליתר ביטחון, כדאי גם לצלם את הפגיעה ברכב - ובכל מקרה לא להתניע לפני מסירת הדיווח. קיימת אפשרות גם לדיווח טלפוני למוקדני החברה, שמפגינים לפחות בשלב זה זמינות גבוהה.

אוטו תל. ראובן קסטרו
התושבים לא תמיד אוהבים את המיזם/ראובן קסטרו

אוטו-תל או טוטו-תל?

רק אחרי שנכנסים למכונית, אחרי כל הבדיקות, אנחנו מבינים שהנסיעה למרכז העיר באוטו-תל היא בעצם הימור שקשה לאמוד את סיכוייו, ומחירו אינו נמוך כלל

רק אחרי שנכנסים למכונית, אחרי כל הבדיקות, אנחנו מבינים שהנסיעה למרכז העיר באוטו-תל היא בעצם הימור שקשה לאמוד את סיכוייו, ומחירו אינו נמוך כלל. יתכן שהשם הראוי לשירות היה דווקא "טוטו תל". מחיר הנסיעה הוא שקל וחצי לדקה. בהפעלה המסחרית תגבה החברה גם דמי מינוי חודשיים בסך כ-50 שקל. המשמעות: נסיעה לעיר בשעות עומס בינוני, כולל מציאת חניה, צפויה לארוך כחצי שעה - כלומר, עלות של 45 שקל בכל כיוון.

אפשר, כמובן, להשוות את המחיר לעלות מונית, אבל צריך לזכור שנוסעי המונית אינם צריכים לחפש חניה - פעולה שעשויה לארוך 10-20 דקות ועולה עוד עשרות שקלים מיותרים לגמרי. תלאות המשתמש בשירות לא מסתיימות כאן - רכבי אוטו-תל מורשים לחנות רק בחניות כחול-לבן או במקומות המסומנים לרכבים אלה (ובהם אסור לאף רכב אחר לחנות בכל שעות היממה וימי השבוע).

לשירות הוקצו כ-500 חניות האמורות להבטיח זמינות גבוהה בשל היותן חניות שמורות. המערכת מספקת מידע בזמן אמת על החניות השמורות, ואם הן פנויות במועד הבדיקה. בעתיד יוכנסו שכלולים שינווטו את הנהג לחניה הפנויה הקרובה ביותר ליעד הנסיעה.

בפועל, חלק גדול מהחניות נסגרו על חשבון חניות ציבוריות (כחול לבן או בלתי מסומנות כלל) - ומעוררות את כעסם של תושבים בשכונות מאותגרות החניה. "הנחמה" היחידה לזועמים היא שבקרוב המחאה תגדל - העירייה מתכוונת לאתר ולשריין 200 חניות נוספות לרווחת המשתמשים. ולמרות כל זאת - יש מחסור בחניות אוטו-תל באזורים מרכזיים בעיר. מבחינת לקוחות אוטו-תל, המשמעות היא שלא ניתן להחנות את הרכב בחניון בתשלום, גם לא בחניוני אחוזות החוף, בהם יש לעיריית תל אביב הסדרי הנחות לתושבי העיר.

הבעיה היא שבשעות היום, בתל אביב אין כמעט סיכוי למצוא חניה בכחול לבן; ואם אין באזור חניה זמינה של אוטו-תל, או שהנהג מתקשה לאתר את החניה, אין אפשרות להחנות את הרכב. כך קרה שנסיעה לצורך סידורים באזור רחוב המסגר, הסתיימה בסיבוב פרסה, חזרה הביתה ונסיעה חוזרת ברכב הפרטי. למרבה המזל מצאתי ליד הבית חניית אוטו-תל זמינה, אחרת קרוב לוודאי שההרפתקה הייתה ארוכה יותר. גם כשיצאתי לבילוי שישי החביב עלי - קניות בשוק הכרמל + שקשוקה בשוקשוקה, נאלצתי לוותר על אוטו-תל, בהיעדר חניה מובטחת באזור.

אוטו תל. ראובן קסטרו
ההקלה על חיי התושבים ורמות הזיהום בעיר אמורה להצדיק את הסבסוד הנדיב של המיזם – 10 מיליון שקל מכספי הארנונה שלנו/ראובן קסטרו

אין אפשרות לחנות מחוץ לתל אביב

אם חשבתם להפליג ברכב למחוזות נחשקים מחוץ לעיר, כמו רמת גן, גבעתיים ואולי אפילו רמת השרון, כדאי לכם לחכות בינתיים. אין אפשרות לחנות מחוץ לתל אביב והלקוח יחוייב על כל דקה בה שוהה הרכב מחוץ לתחום העירוני - בין אם השתמש ברכב ובין אם לא

אם חשבתם להפליג ברכב למחוזות נחשקים מחוץ לעיר, כמו רמת גן, גבעתיים ואולי אפילו רמת השרון, כדאי לכם לחכות בינתיים. אין אפשרות לחנות מחוץ לתל אביב והלקוח יחוייב על כל דקה בה שוהה הרכב מחוץ לתחום העירוני - בין אם השתמש ברכב ובין אם לא. מנהלי השירות אומרים שבימים אלה ממש מתנהלים מגעים עם הערים הגובלות להרחבת השירות. המחאות המתגברות של תושבי תל אביב נגד שריון החניות אינן מסייעות, ככל הנראה, לזירוז הדיונים.

אוטו-תל הוא מיזם שאמור לצמצם את העומס על הכבישים ומקומות החניה בעיר. ההקלה על חיי התושבים ורמות הזיהום בעיר אמורה להצדיק את הסבסוד הנדיב של המיזם - 10 מיליון שקל מכספי הארנונה שלנו. איכשהו יצא שהקיץ הראשון בו הופעל השירות, אמנם במתכונת מצומצמת וניסויית, הוא הקיץ הפקוק ביותר בתולדות גוש דן. לפי שעה קשה לראות קשר בין מטרות המיזם לחוויית השימוש באוטו-תל: ללא אפשרות סבירה לחניה נוחה ברחבי העיר, אין סיבה להשתמש בשירות.

המיזם גם אינו יכול להבטיח למנוי, שלאחר שיצא מביתו ברכב של אוטו-תל - הוא ימצא רכב שיחזירו הביתה. על כן מדובר בשירות משלים בלבד לשירותי המוניות, ובאיכות נמוכה יותר. עשויים, עם זאת, להיות מקרים בהם קשה יהיה למצוא מונית, בעוד ששירות אוטו-תל יהיה זמין יחסית. אולם במרחב העירוני אלה מקרים נדירים יחסית, המתרחשים בעיקר בסופי שבוע. ספק אם יש בהם כדי להצדיק את ההוצאה האדירה של כספי הארנונה - 100 מיליון שקל לתקופה של 10 שנים.

השורה התחתונה אינה חד משמעית. אוטו-תל הוא שירות מתופעל היטב, שבמצבים מסוימים טוב ונוח להשתמש בו. בעתיד הרחוק הוא עשוי להיות משמעותי יותר ואולי אפילו חיוני. כאשר תהיה בערים תחבורה ציבורית יעילה, אפשר יהיה לאסור כמעט לחלוטין על תנועת רכב פרטי. רכב עירוני חשמלי, שינוע בזריזות בעיר ללא פקקים ועם זמינות גבוהה של חניה, עשוי להיות פתרון זול ושימושי.

בטווח הקרוב יותר אפשר יהיה לעודד את השימוש ברכב העירוני באמצעות שיפורים קלים: הגדלת אפשרויות השימוש לכל מרחב גוש דן, הגדלת מספר מקומות החניה העומדים לרשות המשתמש, ומדיניות תמחור המבוססת על תשלום קבוע מוגדל והקטנת דמי השימוש על פי דקה.

אוטו תל. ראובן קסטרו
בקרוב יוכשרו עוד מקומות חניה/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully