וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לכיס הנהגים, דווקא ב-1 בספטמבר: הדלק מתייקר

1.9.2017 / 0:00

אחרי ההוצאות הגדולות של החופש הגדול וההכנות לחזרה ללימודים, הצרכן הישראלי ממשיך לשלם. החדשות הטובות: למרות שמחירי הבנזין טיפסו - מדובר בהאטה במגמות העלייה

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

אחרי ההוצאות הגדולות של החופש הגדול, וההכנות לחזרה ללימודים שלוו גם הן בתקציב המשפחתי - ה-1 בספטמבר טומן בחובו גם מכה לכיס הנהגים: עלייה מתמשכת במחירי מוצרי הדלק הנמצאים בפיקוח, הנמכרים לצרכנים בתחנות הדלק.

על פי נתוני משרד האנרגיה, היום (שישי) טיפס המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) בשש אגורות מהחודש הקודם, וכעת הוא עומד על שישה שקלים לליטר. מדובר בעלייה בשיעור של 1.01%. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 19 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מהחודש הקודם.

המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי באילת (ללא מע"מ) עומד על 5.13 שקלים לליטר - עלייה של חמש אגורות מהחודש הקודם, בשיעור של 0.98%. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 16 אגורות לליטר (ללא מע"מ), ללא שינוי מהחודש הקודם.

הגורם העיקרי לעליית מחירי הבנזין החודש הוא עלייה של כ-4% במחירי הנפט הגולמי. מס הבלו, שהוא תוספת קבועה של כשלושה שקלים למחיר הדלק, עודכן בהתאם לשנויים במדד המחירים לצרכן - והופחת באגורה אחת.

מדובר במגמה מתמשך של עליות מחירים, אולם לצד זאת האטה בגובה העליות. לשם השוואה, בחודש שעבר טיפסו מחירי הדלק ב-18 אגורות לליטר, לעומת שישה אגורות לליטר כיום.

העליות במחירי הנפט העולמיים משפיעות על הכיס של הצרכן הישראלי

היו אלה עליות במחירי הנפט העולמיים, שמהם נגזר מחיר הדלק, אשר היוו את הגורם העיקרי להמשך העליות במחירי הדלק, אשר התגלגלו לכיסו של הצרכן הישראלי; אולם כאמור ההפחתה של אגורה אחת במס הבלו היא זו שהובילה להאטה היחסית בעליות.

בחודש יולי נרשמה עלייה של 10.4% במחירי הנפט הגולמי - ולכך התווספה אז עלייה נוספת בגלל פיחות קל בשיעור 1.3% בשער השקל. למרות העלייה, בשיעור של 3.13%, נותר מחיר הבנזין נמוך יחסית לעבר. למעשה, המחיר נמוך ב-3.5% לעומת המחיר בחודש ינואר השנה; ובשתי אגורות לעומת המחיר ביולי בשנה שעברה.

מחירי הדלק נעים בשנתיים האחרונות סביב שישה שקלים לליטר - מחיר נמוך גם בהשוואה למרבית מדינות אירופה. הסיבה למחיר הנמוך היא בעיקר מפולת מחירי הנפט, וכן השער הגבוה יחסית של השקל, שמוזיל את כל מוצרי היבוא.

תנודות מחירי הדלק הן קטנות יחסית לתנודות מחירי הנפט העולמי, מפני שהמרכיב העיקרי במחירו הוא סכום קבוע של שלושה שקלים לליטר. בענף האנרגיה טוענים שמשאבת הדלק בתחנה אינה אלא משאבת מסים, אשר מרבית הכנסותיה עוברת לקופת המדינה. שכן מס הבלו אינו משתנה בהתאם למחיר הדלק, אלא מעודכן אחת לשלושה חודשים בהתאם לשינוי במדד המחירים לצרכן.

כאמור, למרות שחודש אוגוסט התאפיין בעלייה מתמשכת במחירי הנפט העולמיים, המגמה הכללית של המחירים היא עדיין כלפי מטה, ומחיר הבנזין צפוי להמשיך להיות נמוך גם בחודשים הקרובים. הסיבה: קרטל הנפט הגדול אופ"ק איבד בשנים האחרונות מכוחו.

כיום טכנולוגיות חדשות להפקת נפט הפכו את ארצות הברית, הצרכנית הגדולה בעולם, מיבואנית נפט ליצואנית - והגלובוס כולו משקיע עשרות מיליארדי דולרים בחיסכון בדלק. התוצאה היא שלראשונה מזה שנים רבות ישנם עודפי היצע גדולים בשוק הנפט הבינלאומי - והמחירים עמוק באדמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully