וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתחתם עסק? 7 עקרונות שכל עוסק פטור צריך להכיר

מני מילשטיין

5.9.2017 / 9:25

מסים ורגולציה מקשים, בישראל ובעולם, על צמיחת העסקים הקטנים. המדינה מנסה לסייע - אבל גם בעל העסק עצמו נושא באחריות להצלחה. מה צריך לדעת בניהול? מדריך

עסק קטן. ShutterStock
עסק קטן/ShutterStock

מסי המדינה מערימים קשיים על בעלי העסקים הקטנים, ומהווים את אחד החסמים המרכזיים לגדילתם. בסקר שנערך לאחרונה בארצות הברית על ידי ארגון הגג של העסקים הקטנים והבינוניים בארה"ב (small business association - NFIB), בקרב כ-700 עסקים קטנים ובינוניים, טענו 21% מבעלי העסקים כי גובה המסים מהווה את הבעיה המרכזית העומדת בפניהם. באותו סקר טענו 16% מהמשיבים כי גם "הגבלות כלכליות מגוונות" של הממשל החדש מגבילות את יכולת הגמישות של העסקים העצמאיים.

ברור לכול כי נתונים אלה אינם תלושים מהמציאות. אנו עדים לקשיים של אוכלוסיית בעלי העסקים הקטנים לאורך זמן רב וארה"ב, כמובן, אינה לבדה. מצב דומה קיים גם בישראל. לפי מדד חברת הייעוץ העסקי דן אנד ברדסטריט, נסגרו בישראל 43 אלף עסקים קטנים בשנה שעברה. נתון זה אמנם דומה לממוצע במדינות ה-OECD, כך שישראל אינה שונה בהרבה ממדינות אחרות; אך יחד עם זאת, אנחנו צריכים להבין שהאחריות שלנו כלפי העסקים גדולה מבעבר. בעידן הנוכחי הוכך כי העסקים הקטנים הם המנוע שמזיז את הכלכלה.

בשבועות האחרונים ראשי משרד הכלכלה התבטאו לא אחת בעניין המגזר העסקי. לדבריהם, בכוונתם להוציא לפועל תוכנית ממוקדת לטיפול וליווי העסקים הקטנים. התוכנית צפויה לכלול, בין היתר, מהלכים להפחתת רגולציה, הדרכות וסיוע, מתן כלי סיוע שונים ואף הגדלת האשראי והמימון. אולם, לצד תוכניות ממשלתיות כאלה ואחרות, האחריות להצלחת המרחב העסקי טמונה גם בהבנה של בעלי העסקים העצמאיים עצמם.

עבור רבים, פתיחת עסק מהווה סוג של הגשמת חלום. העצמאות היא שאיפה של לא מעט אנשי מקצוע. אם החלטתם להגשים את החלום הזה, לצאת לדרך חדשה ולהפוך לעצמאיים, הנה כמה עקרונות שעליכם לדעת ושיעזרו לכם להימנע מטעויות שבעתיד עלולות לעלות לא מעט כסף ובריאות.

הכירו את המונחים

כדאי ורצוי שתתחילו מהבסיס. ראוי שכבעלי עסק תכירו את כל המושגים בעולם התוכן של העסקים. מהו עוסק פטור, מהו עוסק מורשה ומה ההבדל ביניהם - לכל אחד יתרונות וחסרונות, בין אם ברמה הפיננסית ובין אם ברמה התדמיתית. ראוי שתכירו את המשמעותיות של כל המושגים ותבינו בצורה המעמיקה ביותר מה כל מונח אומר. למדו ושננו מה הן הוצאות, הכנסות וכלל המושגים בעולם הפיננסי הזה. אתם תופתעו לגלות כי ההגדרות היבשות מכילות הרבה מעבר לסתם מינוח משפטי.

יתרה מכך, שימו לב כי מרחב העסקים כולל לא מעט תנודות ושינויים, שרים ואנשי ציבור מתחלפים ולכן גם החובות והזכויות שלכם כעצמאיים משתנות. בניגוד לשכירים, עצמאיים נדרשים כל הזמן להיות מודעים לכל שינוי קטן או כל תוכנית, רגולציה וכדומה.

עוד באותו נושא

הסכם להורדת עמלות הסליקה ל-200 אלף עצמאים ועסקים קטנים

לכתבה המלאה

עבודה מול הרשויות

אחד מעקבי האכילס הבולטים ביותר עבור העצמאיים בישראל הוא העבודה מול הרשויות. באופן אבסורדי, עבור רבים הפנייה הראשונה לרשויות נעשית באופן אינטואיטיבי ללא הכנה מראש. זכרו כי עליכם לקדם את הביורוקרטיה מול הגופים השונים (ביטוח לאומי, מע"מ וכו'), רק לאחר שעברתם הדרכה ומילוי כל הדרישות והצרכים.

מומלץ לפנות לכולם באותו היום ולעשות זאת באופן רציף, אחד אחרי השני. אל תשכחו לאסוף מכל אחד מהם את המסמכים והאישורים הנדרשים, אותם תידרשו בהמשך להראות לאחרים. כמו אישור ניהול ספרים וגם אישור פטור מניכוי מס במקור. גם פה, העבודה מול הרשות משתנה בהתאם לאופי העסק, לכן ודאו שאתם בסגמנט הנכון בכל זמן.

תשלומים לביטוח לאומי

גם אם נדמה לכם שההליך הזה לא יתרום לכם בשלבים הראשונים, מומלץ שלא לדחות את התשלומים לביטוח לאומי. זאת משום שבכל שנה תקבלו מהמוסד לביטוח לאומי פנקס או רשימה של התשלומים שיהיו עליכם להעביר באותה השנה אל המוסד.

גובה התשלום נקבע בהתאם להכנסות בשנה הקודמת והערכות הכנסותיכם הצפויות, כפי שנמסרו על ידי רואה החשבון או מנהל החשבונות שלכם. חשוב מאוד שתדאגו לשלם את התשלומים לביטוח לאומי בכל חודש כדי לא לצבור חובות. כדאי גם לדאוג לקראת סוף השנה לבדוק האם מגיע לכם החזר ומה גובהו.

דאגו לעצמכם

הטענה הרווחת של עסקים קטנים היא שההכנסה שלהם אינה מספקת, ולכן הם לא דואגים לחיסכון לשעת צרה. זו טעות יסודית. זכרו: גם אם ההכנסות נראות לכם נמוכות, מומלץ לכם להפריש סכום כסף מסוים לטובת חיסכון - בין אם זו קרן השתלמות, קופת גמל או ביטוח מנהלים.

חסכונות אלה מוכרים על ידי רשות המסים ומקנים לכם הטבות מיסוי. הם גם מהווים גב כלכלי במידת הצורך בעתיד. בעניין זה ראוי שתהיו עם יד על הדופק.

גבר מיואש. ShutterStock
מומלץ להיעזר בתוכנות מתאימות לניהול העסק/ShutterStock

השתמשו במערכות המתאימות

כדי לייעל את תהליך העבודה שלכם וגם לפשט אותו, מומלץ להיעזר בתוכנות מתאימות לניהול העסק. ברוב התוכנות כיום ניתן לקבל מידע מהימן על העסק ותמונת מצב עדכנית בכל רגע נתון. תתפלאו לגלות כמה גדולה הפונקציונליות והיעילות של התוכנות. מה גם שהתשלום החודשי עבורן הוא מזערי ולא פוגע ברווחיות.

שיווק העסק

היצע הרשתות החברתיות והמרחב הגדול שרשת האינטרנט יצרה אמנם הקלה במעט על עבודת הקידום, אך עדיין הבעיה הגדולה ביותר של בעלי עסקים וחברות קטנות ובינוניות הוא תחום השיווק.

ככלל, יש לא מעט חברות שיכולות לתרום מהידע שלהם לצורך קידום העסק והמוצר שלכם, אך בהרבה מקרים, אתם כבעלי הבית תדעו בצורה המעמיקה ביותר מה היתרונות היחסיים שלכם ועל מה יכול או צריך להישען המאמץ השיווקי. זו כבר לא שאלה איך לשווק, אלא מה וכמה. ברגע שתענו על הסעיפים הללו, הדרך להצלחה תהיה פשוטה יותר.

ניהול העובדים

כדי לנהל עסק ולנהל עובדים, לא מספיק להיות טוב במקצוע, צריך להיות טוב בניהול של העסק. למעשה, ניהול הוא מקצוע של ממש. אז איך מנהלים עובדים נכון? ראשית, בדקו בכל עת את תחושותיהם של העובדים וקבלו מהם משוב. הדבר החשוב ביותר בניהול עובדים הוא לדעת להקשיב להם. העובדים יודעים טוב יותר מכולם מה קורה בפועל, כיצד הדברים מתנהלים ביומיום ומה צריך לתקן. מנהל שיודע להקשיב ולקבל ביקורת מהעובדים שלו, הוא מנהל מוצלח שכך יקדם את העובדים שלו, ישפר את עבודתם ויועיל גם לעצמו.

שנית, היו נוכחים בשטח. מנהל טוב הוא לא מנהל שיושב במרומי מגדל השן ומשם "שולט על העולם". מנהל טוב הוא כזה שיורד לשטח, שבודק איך הדברים נראים בעיניו, "מלכלך את הידיים". אי אפשר לנהל עסק כמו שצריך, וזה לא משנה אם מדובר בעסק קטן או בעסק ענק, מבלי להיות בשטח, לחוש ולהריח אותו.

שלישית, האצילו סמכויות. רבים מאי?תנו חוששים להעביר חלק מהסמכויות שלנו לאנשים אחרים. הם סומכים רק על עצמם ובטוחים שרק הם יעשו את העבודה כמו שצריך. הכול טוב ויפה, אך מה קורה כאשר מעודף משימות המנהל כמעט קורס, ולמעשה פוגע באיכותה של כל משימה ומשימה בדרך הזו? האצילו סמכויות, הרשו לעצמכם להעביר חלק מהעומס לעובדים אחרים ותראו איך הדברים פועלים בצורה טובה הרבה יותר.

הכותב הוא מנכ"ל iCount - חברה המתמחה בניהול עסקים בענן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully