וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מקצוע" חדש בעסק לא חוקי - אבל צומח: הכירו את גנן הקנאביס

העונשים למי שנתפס עלולים להיות חמורים, "התחביב" דורש הרבה זמן וכסף - אבל נראה שלמרות שהוא מחוץ לחוק, גידול ביתי של קנאביס הפך לעסק משגשג. על פי ההערכות, שוק הציוד לגידול פרטי בבית מגלגל לא פחות מ-40 מיליון שקל בשנה. הצצה מבפנים

עריכה: ניר חן

(בווידאו: דיווח של אירה אימרגליק במהדורת וואלה! NEWS על ערכות ביתיות לגידול קנאביס)

בעוד מדיניות אי הפללת צרכני הקנאביס, עליה הכריז בתחילת השנה באופן חגיגי השר גלעד ארדן, לא מניבה שום פרי, נראה שעסקי הקנאביס בישראל דווקא פורחים. הסחר הלא חוקי משגשג באמצעות אפליקציית "הטלגראס", המאפשרת אנונימיות, וגם בתחום הגידול הביתי ללא רישיון נרשם זינוק.

על פי נתונים של עמותת "קאנה לקנאביס אחראי", ניתן להעריך כי מספר המגדלים הפרטיים בישראל ללא רישיון עומד היום על כ-70 אלף. שוק הציוד הנלווה לגידול הביתי מגלגל כ-40 מיליון שקל בשנה.

בשונה מגידול של צמחים אחרים, גידול קנאביס בדירה, פרט להיותו עבירה פלילית, מצריך ידע, זמן והשקעה כספית. למשל: הרכבת חלל גידול, מערכת תאורה, אוורור, מערכת השקיה, מערכות נטרול ריחות, דישון ועוד.

גידול קנאביס. צילום עצמי, מערכת וואלה! NEWS
גידול קנאביס בדירה, פרט להיותו עבירה פלילית, מצריך ידע, זמן והשקעה כספית/מערכת וואלה! NEWS, צילום עצמי

הביקוש לגידולים הביתיים אף הוליד מקצוע חדש - "יועץ לגידול ביתי של קנאביס", "גנן קנאביס". כלומר אדם המלווה את המגדל לאורך כל התהליך - החל מקבלת ההחלטה לגבי סוג הזרעים, דרך הציוד שיש לרכוש ועד שתילה וטיפוח של הצמח. הערכה היא כי נכון להיום, ישנם בישראל עשרות יועצים שמציעים את שירותיהם בפורומים השונים.

אלי (שם בדוי), בן 25 שמגדל קנאביס בביתו בתל אביב, נעזר בגנן. "צרכן כמוני, שמעשן ביום גרם אחד לפחות, יוציא בחודש על רכישת החומר סדר גודל של 3,000 שקל, לפי מחיר של 100 שקל לגרם", הוא מספר, "זו הוצאה שאני לא יכול לעמוד בה כלכלית וכך גם רבים נוספים. בגידול הביתי יש השקעה ראשונית גבוהה - כ-3,000 שקל - אך זה תשלום חד פעמי. אחר כך אלה רק עלויות חשמל, מים ודישון שמסתכמות ב-200 שקל בחודש. הרי אני לא מחזיק עשרות מנורות בבית שמניבות לי יבול של עשרות קילו, אלא מגדל כמה צמחים בודדים לצריכה הפרטית שלי. יחד עם התשלום ליועץ גידול - אני סוגר את הסיפור ב-600 שקל בחודש".

אלי מודע לסכנה שהוא חשוף אליה ברגע שהופך מצרכן שרוכש את החומר למגדל ללא רישיון. "אני יודע שאם יתפסו אותי אני אלך לכלא. אבל מה הברירה שיש לי? שכר דירה עולה לי 5,000 שקל בתל אביב, להחזיק רכב עוד 2,000 שקל וזה בלי הוצאות מחייה. הקנאביס זה המפלט שלי מהמציאות שבה אני חי".

גידול קנאביס. צילום עצמי, מערכת וואלה! NEWS
"הקנאביס זה המפלט שלי מהמציאות שבה אני חי"/מערכת וואלה! NEWS, צילום עצמי

"גידול ביתי - חלק מתרבות פנאי מפותחת בעולם"

יאיר רביב, יו"ר עמותת קאנה: "ההקמה הראשונית של גינה אינה משימה מורכבת למגדר סביר, לכן אני מניח שזה נובע מתוך עצלנות או פינוק גרידה"

השיקול הכלכלי הוא לא היחיד שגורם למגדלים לקחת את הסיכון. לדברי פלג פסטיג, מנכ"ל רשת "הידרושופ" המספקת ציוד ומידע לגידול צמחים, תחום הגידול הביתי הוא חלק מתרבות פנאי מפותחת בעולם - שקשורה גם לתחום החקלאות האורבנית וגידול מזון בר קיימא.

"כמו שאנשים מעדיפים לצרוך את הפטרוזיליה ואת ירקות הגינה שלהם בלי דמי תיווך, כשהם זולים יותר, טריים יותר ונקיים מחומרי הדברה - כך הם פני הדברים גם עם צמח הקנאביס", הוא טוען, "להערכתי, בישראל יש כיום עשרות אלפי חובבים המקדישים מזמנם לגידול ביתי, ובכל יום מצטרפים עשרות לקוחות חדשים".

אבל, כאמור, לא כולם מקדישים את זמנם לתחביב, אלא מעדיפים להעסיק גנן שיעשה את העבודה. עלות העסקת היועץ נעה בין כמה מאות שקלים לייעוץ נקודתי, לכמה אלפים לליווי ממושך. יהודה (שם בדוי), בן 31 מתל אביב, עבד כגנן שכיר בחברה שסיפקה שירותי גננות, אולם כיום מתפרנס בעיקר מיעוץ למגדלי קנאביס.

"בתור גנן רגיל עסקתי לרוב בבחירת הצמחים, שתילתם ובמקרים מסוימים גם בגיזום ובמתן פתרונות לכל מיני תחלואים כגון כנימות ומזיקים שונים", הוא אומר, "היום, לעומת זאת, אני בעיקר עוזר להעמיד גינות קנאביס שמחייבות התקנה של מערכות מורכבות אשר אינן קיימות בגינות רגילות והתכלית שלהן היא אחת - להגדיל את מספר הפרחים שהצמח מוציא".

"העסקת יועץ גינון בגידול פרטי לצריכה אישית ממש לא מחויבת במציאות בעידן שבו כל המידע זמין לכל הדורש באינטרנט ובחנויות השונות", מוסיף יאיר רביב, יו"ר עמותת קאנה. לדבריו, "גם ההקמה הראשונית של גינה אינה משימה מורכבת למגדל סביר, לכן אני מניח שזה נובע מתוך עצלנות או פינוק גרידא. אבל ברגע שמדובר במגדלים מסחריים, כמובן יש צורך למקסם את פוטנציאל היבול, הן מבחינת כמות והן מבחינת איכות".

גידול קנאביס. צילום עצמי, מערכת וואלה! NEWS
"העסקת יועץ גינון בגידול פרטי לצריכה אישית ממש לא מחויבת במציאות"/מערכת וואלה! NEWS, צילום עצמי

גנן קנאביס שייתפס עלול לשבת 10 שנים בכלא

צריך כמובן לזכור שגם יועצי הגידול, כמו המגדלים עצמם, עוברים על החוק מעצם סיוע לעבירה פלילית. "אדם הבונה גינה בביתו של אדם אחר, מתוך ידיעה שבגינה יגדלו סמים, הוא שותף מלא לעבירה של גידול הסם - גם אם בפועל לא היה נוכח בעת ששתלו את הסמים", מסביר עו"ד גיא זהבי, מומחה לדין פלילי. לדבריו, "העונש המירבי על עבירת גידול סם הוא 20 שנות מאסר, והענישה על סיוע בגידול סם היא מחצית מזה - 10 שנות מאסר".

נראה כי הסיכון שנוטלים היועצים הוא גדול כשל הלקוחות, ועליהם לנקוט במשנה זהירות גם בהתקשרות עם המגדלים. "אני לא מקבל כל עבודה ושומר על מידור גבוה", מספר יהודה, "גם הפרסום שלי הוא כמובן מפה לאוזן ובלי מודעות באתרים או עיתונים. הכל נע במעגלים קטנים, אני מגיע לחבר ששומע מחבר על לקוח שהיה מרוצה מהשירות שנתתי".

רק כדי למנוע בלבול, גם אם המדיניות שיזם השר לביטחון פנים תיושם - ויחוקק חוק המונע הפללה של צרכני קנאביס, הגידול ימשיך להוות עבירה פלילית חמורה. לא הרפורמה המדוברת ולא מתווה החוקים החדש הכניסו הקלות לעבירת גידול הסם.

גידול קנאביס. צילום עצמי, מערכת וואלה! NEWS
הגידול יישאר לא חוקי/מערכת וואלה! NEWS, צילום עצמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully