וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקלה במאגר "תמר": לא צפויה עלייה בתעריפי החשמל

24.9.2017 / 11:32

למרות המעבר לשימוש בסולר היקר והמזהם כתוצאה מהתקלה המתמשכת באספקת הגז הטבעי ממאגר "תמר", מעריכים ברשות החשמל כי העלות לא תתגלגל לכיסי הצרכנים - אבל גובר החשש לתקלות במערכת החשמל

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: דיווח במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על התקלה במאגר "תמר")

התקלה באספקת הגז הטבעי ממאגר תמר אינה צפויה, לפי שעה, להשפיע על תעריפי החשמל או לגרום לשיבושים באספקת החשמל - כך עולה מבדיקות ראשוניות של רשות החשמל. הערכות אלה עשויות להשתנות אם יתברר שתיקון התקלה יתמשך מעבר לתחזית הנוכחית, העומדת על מספר ימים.

סמנכ"ל חברת החשמל, אורן הלמן. אמר לוואלה! עסקים כי החלפת הגז בדלקים כמו גז ומזוט מגבירה את החשש לתקלות במערכת, אם כי אין זה אומר בהכרח שתקלות כאלה יקרו. הלמן אישר כי החלפת הגז בסולר ובמזוט צפויה ליייקר את הוצאות ההפעלה של חברת החשמל אולם לדבריו אין בשלב זה סיבה להטיל על הציבור את ההוצאות העודפות, ואין צורך להעלות את תעריף החשמל לצרכן. חברת החשמל הכריזה על מצב חירום על מנת להיערך למשבר הגז. בין היתר ננקטו פעולות להגביר את ייצור החשמל מפחם, ועובדי החברה נערכו על מנת לצמצם את האפשרות של פגיעה באספקת החשמל לציבור.

התקלה באספקה נגרמה כתוצאה מסדק שהתגלה במהלך פעולות תחזוקה שנתיות של מערכת האספקה. בעקבות גילוי הסדק הושבתה פעילות המערכת למשך מספר ימים. בחברת נובל אנרג'י, מפעילת המערכת, מקווים שהתיקון יושלם עד סוף השבוע.

התקלה מחייבת את חברת החשמל להגביר את השימוש בפחם לייצור חשמל ולהעביר את יחידות הייצור המופעלות בגז לצריכת סולר. גם מערך ייצור החשמל הפרטי עבר לייצור סולר. השימוש בסולר מייקר מאד את הייצור ובנוסף לכך מגביר את זיהום האוויר הנפלט מתחנות הכוח. עם זאת דיווח המשרד להגנת הסביבה כי לפי שעה לא נמדדה עליה במצב זיהום האוויר. המשרד, בשיתוף עם משרד האנרגיה פועלים לניתוב אספקת גז מצומצמת, שמקורה ביבוא גז נוזלי מחו"ל, למפעלים הפועלים בסמוך לריכוזי אוכלוסיה, כמו בתי הזיקוק. מזג האוויר הנוח שהיה בסוף השבוע וצפוי גם בהמשך ממתן את צריכת החשמל במשק ואת השפעות הזיהום ועלויות החשמל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קידוח תמר/מערכת וואלה!, צילום מסך

צינור נוסף ממאגר "לווייתן"

התקלה הנוכחית היא התקלה הראשונה אחרי למעלה מארבע שנים בהם מספק מאגר תמר גז ברציפות וללא תקלות משמעותיות. עם זאת התריעו ראשי חברת החשמל וגורמים נוספים בענף מפני העובדה שכל אספקת הגז למדינה מתבססת על צינור אחד וכל תקלה עלולה לשבש את האספקה ולפגוע במערכת החשמל. הגיבוי לשיבושים באספקת הגז נעשה באמצעות יבוא כמויות קטנות של גז נוזלי, המשמש את חברת החשמל בעיקר במקרים של ביקושים גבוהים העולים מעל ליכולת האספקה של גז ממאגר תמר.

כמו כן מגובות כל תחנות הכוח המונעות בגז באפשרות להנעת הטורבינות בסולר או במזוט. תחנות הכוח הפרטיות מחוייבות להחזיק מלאי של סולר המספיק לתפעול במשך 100 שעות, והן מחוברות לרשת צינורות המאפשרת להן להמשיך ולפעול מעבר לתקופת החירום המוגדרת.

החשש העיקרי הוא מתקלה רחבת היקף שעשויה להתרחש באסדת ההפקה או בצינור כתוצאה מבעיה טכנית כלשהי או מחבלה. במקרה של תקלה מתמשכת יחזור ייצור החשמל בישראל להתבסס על פחם, המהווה היום כ-45% מייצור החשמל, ודלקים מזהמים ויקרים אחרים כמו סולר ומזוט. ב-2012, כאשר אירעו תקלות באספקת הגז הטבעי ממצריים, גרמו חבלות בצינור הגז לעליה של עשרות אחוזים במחירי החשמל ובזינוק ברמת זיהום האוויר שפולטות תחנות הכוח.

בעבר בחנה המדינה אפשרות להקים בעצמה מערכת שתבטיח יציבות ויתרות באספקת הגז, או לחילופין לחייב את חברות הגז להניח צינור אספקה נוסף, במימון מלא או בסבסוד ממשלתי כלשהו. בעלי מאגרי הגז, חברות נובל אנרג'י ודלק, טענו שלא ישתלם להם לפתח תשתית רחבה ויציבה אם לא ייתמו חוזים לייצוא גז בהיקף ניכר. עד כה הצליחו החברות לחתום רק על חוזה קטן יחסית לייצוא גז לחברת החשמל של ירדן.

לבסוף הוחלט שלא לפעול להרחבת המערכת, ולהסתמך על צינור יחיד לפחות למשך שלוש השנים הקרובות. המצב צפוי להשתנות כאשר בסוף שנת 2019 יגיע צינור נוסף ממאגר "לווייתן". זמן קצר לאחר מכן צפויה חברת אנרג'יאן היוונית להשלים הנחת צינור שלישי מהמאגר "כריש".

גורמים בענף האנרגיה אמרו בתחילת השבוע כי נוכח התקלה שהתרחשה ייבחנו דרכים לשפר את יציבות מערכת אספקת הגז, אולם נראה שלא יהיה אפשר לזרז הנחה של צינור נוסף לפני שיושלם פיתוח מערכת אספקת הגז ממאגר לווייתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully