וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש מטה הדיור: תאריך הגעת פועלי בניין מסין - 15 באוקטובר

26.9.2017 / 10:19

בכנס היערכות לקראת הגעת אלפי עובדי בנייה סינים לישראל, שערכה התאחדות בוני הארץ, בירך נשיא ההתאחדות, רוני בריק, על הגעתם: "הישראלים לא מגיעים לעבוד בעבודות רטובות בענף שלנו". אביגדור יצחקי הדגיש: "עד שלא נראה את המלוכסן הראשון אני סקפטי"

אביגדור יצחקי בכנס 26.9.2017. כפיר סיון,
ראש מטה הדיור, אביגדור יצחקי, בכנס הבוקר/כפיר סיון

"תשע שנים שאנחנו מבקשים להביא לכאן עובדים זרים. בתשע השנים האלה פעלנו כדי לגייס עובדים ישראלים לעבודות רטובות בענף הבנייה, לשם כך אף חתמנו על שני הסכמים קיבוציים שהביאו לעלייה של כ-45% בשכר המינימום בענף. זה לא הספיק. ישראלים לא מגיעים לעבוד בעבודות רטובות בענף שלנו. להערכתנו, מדיניות 'השמיים הסגורים' הביאה לכך ששכר העובדים הזרים המעטים שהמדינה אפשרה לנו להעסיק בשנים האלה זינק ב-75% בממוצע". כך חשף הבוקר (שלישי) נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, בכנס היערכות לקראת הגעת אלפי עובדי בניין סינים לישראל.

"תשע שנים עברו מאז שממשלת ישראל סגרה את השמיים ודרשה מאיתנו להפסיק להעסיק עובדים זרים בעבדות רטובות בענף הבנייה", המשיך בריק, "שנים ישבנו עם הפקידות הבכירה בממשלה, כדי להסביר עד כמה מסוכן להפסיק להעסיק כאן עובדים זרים במקצועות הרטובים - טיח, ריצוף ושלד. אבל כל הזמן הזה דיברנו לקיר. בממשלה הזו סוף סוף מישהו הקשיב, מישהו אחד - אביגדור יצחקי, שהבין את העניין. שאלתי אותו מתי בפעם האחרונה הממשלה עשתה כזה תהליך - והוא אמר ב-1995".

לדבריו, "העובדים האלה הם לא רק לחברות הגדולות, אם חברה מסוימת תצטרך 10 פועלי בניין - גם יקבלו. 3,500 עובדים סינים שנמצאים כבר שנים בארץ יעזבו אותה בסוף דצמבר, כדי שתהיה חפיפה טובה בינם לבין העובדים החדשים שיגיעו. ענף התשתיות גם הוא חייב להיות בראש סדר העדיפויות, אני יודע שאביגדור יצחקי מודע לזה, אבל צריך לטפל בזה עוד השנה".

"השנה יהיו פה גם 67 אלף עובדים פלסטינים"

"מזמן לא התרגשתי כמו שהתרגשתי ביום המיונים הראשון, כשראיתי אלפי עובדים מגיעים בסדר מופתי למבחן"

הכנס בנושא מתקיים לקראת קליטתם של העובדים הראשונים שצפויים על פי ההערכות להתחיל להגיע תוך כשבועיים לישראל. מהלך זה מגיע לאחר שבחודש אפריל השנה נחתם הסכם בילטרלי בין ממשלת ישראל לסין, במסגרתו סוכמו התנאים להבאת 20 אלף עובדים סינים מקצועיים במספר מכסות.

"מזמן לא התרגשתי כמו שהתרגשתי ביום המיונים הראשון, כשראיתי אלפי עובדים מגיעים בסדר מופתי למבחן. יחד עם אנשי התאחדות הקבלנים הסינית - צ'ינקה - בחנו 7,200 עובדים ועברו מעל 6,200 מהם. זה כלי מרכזי שיבטיח שיהיו פה הרבה פחות תאונות עבודה. וזה כלי מרכזי שיבטיח את הספקת הזינוק של מחירי הדיור", אמר בריק.

מי שעוד נכח בכנס הוא ראש מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, שאמר: "אני מאלו שרוצים לראות את זה קורה. עד שלא נראה את המלוכסן הראשון מגיע לנתב"ג אני עדיין סקפטי. מדברים על זה כל הזמן מאז שנכנסתי לתפקיד לפני כשנתיים ובסוף אנחנו רואים שהמכרזים נסגרים והדברים קורים, וזה בגלל שלקבלנים יש תמריץ לבנות. כדי לגדול בהיצע של התחלות הבנייה, אין ספק שהחסם העיקרי הוא עובדים ואת זה גיליתי לפני כשנתיים. השנה יהיו פה גם 67 אלף עובדים פלסטינים".

עוד באותו נושא

הסינים בדרך אלינו: החלו המיונים לבחירת פועלי בניין

לכתבה המלאה

"הייתה כוונה שהמדינה תשכור מטוסים כדי להביא את הסינים"

"היו מחשבות שהמדינה תשכור מטוסים כדי להביא את אלפי העובדים, אבל המטוסים הללו יחזרו ריקים ולכן מבחינה כלכלית זה לא כדאי"

גם נתנאל לפידות, ראש אגף אסטרטגיה במשרד הבינוי והשיכון, השתתף בכנס והתייחס להגעת עובדי הבניין מסין לישראל בחודש הקרוב. "יש בשבוע שש טיסות אבל אחת מהן בשבת, ולכן אנחנו מוגבלים לחמש טיסות בשבוע. הקצב שעליו אנחנו בונים הוא כ-50 עובדים בטיסה, כלומר כ-250 עובדים בשבוע וכ-1,000 עובדים סינים בחודש. זה הקצב שבו אנחנו מקווים שהעובדים יגיעו", אמר.

לפידות גילה כי "היו מחשבות שהמדינה תשכור מטוסים כדי להביא את אלפי העובדים, אבל המטוסים הללו יחזרו ריקים ולכן מבחינה כלכלית זה לא כדאי". על פי נתוני משרד הבינוי והשיכון, יגיעו כ-6,200 פועלים במכסה הראשונה בקצב משוער של כ-1,000 פועלים בחודש. לאחר מכן יבוצעו מיונים ראשונים להבאתם של כ-8,000 עובדי בניין נוספים, עד להבאתם של כ-20 אלף עובדי בניין בסוף התהליך - המכסה המקסימלית שסוכמה במסגרת ההסכם הבילטרלי בין המדינות.

לפידות התייחס בדבריו גם לסוגיית ביטחון העובדים הזרים: "בישראל יש תאונות עבודה, שמבחינת הסינים הוא באחוז גבוה, ביחס למדינות אחרות. זה מרכיב חשוב מאוד בהסכם. אנחנו פועלים באמצעות מספר ערוצים כדי לסייע בנושא הזה", הדגיש.

לדבריו, "יש אוריינטציה שבמהלכה מסבירים לעובדים מה החוק בישראל, בנוסף הם עוברים קורס בטיחות בסין במשך שבוע, כל החומרים תורגמו לסינית על ידינו. זה כמובן לא מחליף את מה שהחוק בישראל דורש, אבל זה ייתן להם רקע בסיסי".

"בחרנו בפועלים מסין בזכות המקצועיות שלהם"

מי שעוד נכח בכנס הוא יצחק גורביץ, מנהל כוח אדם בענף הבנייה בהתאחדות בוני הארץ, שפרס את הנתונים הנוכחיים בנוגע לעובדים הזרים בענף הבנייה. לדבריו, ישנם כיום כ-9,400 עובדים זרים בישראל. מרביתם (כ-5,000 עובדים) ממולדובה, ועוד כ-3,000 עובדים סינים. על פי נתוני ההתאחדות, ישנם כיום עוד כ-900 פועלי בניין טורקים בישראל, לצד כ-300 עובדים מבולגריה וכן כ-170 עובדים זרים מרומניה.

גורביץ התייחס לאיכות העובדים שצפויים להגיע ואמר כי אחוזי ההצלחה שלהם במיונים היו גבוהים לאין שיעור בהשוואה לעובדים ממדינות אחרות. על פי נתוני ההתאחדות, אחוזי ההצלחה של העובדים הסינים במבחנים עמדו על מעל 92% בהשוואה לכ-50% הצלחה של עובדים ממדינות אחרות. "אז אם שואלים למה סינים - זוהי התשובה. המקצועיות שלהם והשקיקה שלהם לעבוד במקצוע", הבהיר.

מספר פועלי הבניין הזרים בישראל. יאיר טריבלסקי
מספר פועלי הבניין הזרים בישראל/יאיר טריבלסקי

גורביץ הציג נתונים מעניינים בנוגע לפערי העסקת העובדים הזרים מול העסקתם של עובדים ישראלים ופלסטינים, וציין כי מדובר בחסם. "עלות העסקת עובד פלסטיני או ישראלי בחודש עומד על כ-9,143 שקלים בחודש לעומת 12,737 שקלים שהיא עלות העסקתו של עובד זר. העלות הזו, שבשנה מסתכמת בפער של כ-50 אלף שקלים, קשורה גם לכך שצריך לדאוג להם למגורים. יש לזה משמעות כלכלית. כל עוד נוצר הפער הזה יהיה מאוד קשה לממש את המכסות", ציין.

לדבריו, "מדינת ישראל קבעה שלעובד הזר מגיעה דירה בסטנדרט מסוים, ואני מקווה שהמדינה לא תקבע שהוא גם זכאי לטלוויזיה ולהוצאות נוספות, כי מי שיישא בהוצאות האלה אלה התאגידים, וזה לא הגיוני ומקשה מאוד על קליטת העובדים. צריך לשחרר גם את כל הנושא של המסים", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully