וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא משתלם להיות חולה: בתי החולים גובים מחיר מופרז לחניה

בדיקה שערכה המועצה לצרכנות מצאה כי בניגוד להנחיות משרד הבריאות, לפיהן מחיר בחניון בית החולים יוגבל ל-20 שקלים בלבד, עדיין ישנן חריגות משמעותיות בעלות החניות. הפרשים של מאות אחוזים נמצאו גם במחירי המזון והשתייה

בית חולים, פנים, אילוסטרציה. ShutterStock
בית חולים/ShutterStock

כשאנו מתייצבים לצד קרוב שמאושפז בבית חולים, רובנו לא שואלים שאלות. אנחנו שוהים ליד מיטתו, משלמים בשקט על כל השירותים הנלווים ומתעסקים בעיקר – הבריאות. בינתיים, מאות עד אלפי שקלים מתבזבזים על השירותים הנלווים שאנחנו צורכים – החניה, האוכל והשתייה. כך הפכנו לקהל שבוי של עשרות בתי עסק המצויים בשטח בית החולים שגובים מחירים גבוהים - לרוב ללא פיקוח.

בדיקה מקיפה שערכה המועצה לצרכנות ב-20 בתי חולים מצפת ועד באר שבע, סקרה מגוון מוצרים ושירותים בסיסיים, הנרכשים על ידי החולים המאושפזים ובני משפחותיהם בתקופת האשפוז (שלפי נתוני משרד הבריאות עומדת על כ-4 ימים בממוצע). הסקירה בדקה את מחירי המזון והמשקאות, מחירי החניה, נגישות התחבורה הציבורית, עלויות משיכת המזומן ממכשירי הכספומטים ועלויות השכרת טלוויזיה בכבלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מחירים מופרזים על חניה בניגוד להוראת משרד הבריאות

במאי 2017 פרסם משרד הבריאות הנחיות חדשות לבתי החולים הממשלתיים והגביל את מחיר החניה בהם ל-20 שקל למשך 24 שעות - ללא הגבלה במספר הכניסות והיציאות של הרכב. בנוסף, ישנן קבוצות המקבלות פטור מתשלום על חניה, ביניהן: מטופלים בדיאליזה, מטופלים אונקולוגיים במהלך הטיפול ומלוויהם, מטופלים אשר חייבים להגיע לביה"ח לטיפול למשך חודש לפחות בתדירות של לפחות פעמיים בשבוע, בני משפחה של מטופלים המאושפזים לתקופה העולה על 14 יום החל מהיום ה-15 לאשפוז, הורי פגים מאושפזים, מי שנכנס ויוצא תוך 30 דקות, נכים, רכב ציבורי, מונית, אמבולנס ועוד...

סיירי המועצה בדקו את ביצוע הנחיית משרד הבריאות ע"י בתי החולים ומצאו כי עלות החניה ליום שלם ב-17 מתוך 20 בתי החולים שנדגמו אכן לא עלתה על 20 שקל ליום. העלות בשלושת החניונים בבתי החולים הנותרים גבוהה וחריגה משמעותית. עלות החניה בחניון הצמוד לביה"ח "איכילוב" עומדת על 76 שקל ליום. בבית החולים "אסותא" מגיע המחיר ל-50 שקל ליום וברמב"ם ל-36 שקל ליום. בתי החולים טוענים כי החניון אינו מופעל על ידי בית החולים אלא על ידי מפעיל פרטי/קניון פרטי וכדו', אך אלו המחירים שנאלצים החולים ומלוויהם לשלם בפועל על חניה ליד בית החולים.

בנוסף, כללה בדיקת סיירי המועצה לצרכנות גם בדיקת חניונים סמוכים ואלטרנטיביים לחניון בית החולים. המגמה שנמצאה בנושא זה הינה מעורבת. ישנם בתי חולים בהם ניתן לחנות גם בחינם בסמוך לחניה הראשית, ישנם כאלו שניתן לחנות ברחובות הסמוכים לבית החולים בתשלום מופחת לפי שעות ולעיתים זו אלטרנטיבה משתלמת יותר - תלוי בזמן הביקור. יש גם בתי חולים שלא נמצא בסביבתם תחליף זול יותר ובכל מקרה גם תחליפים זולים אלו פעמים רבות אינם רלוונטיים בשל תפוסה מלאה.

גם נושא התחבורה הציבורית נבדק ונמצא כי לכל בתי החולים ניתן להגיע בתחבורה ציבורית, לכולם יש תחנות בסמוך לכניסה לבית החולים, וב- 3 בתי חולים האוטובוסים אף נכנסים לתוך שטח בית החולים עצמו.

הפרשים של מאות אחוזים במחירי מזון ושתיה

בדיקה של סיירת המועצה לצרכנות מעלה פערי המחירים בין מוצרים דומים שנדגמו נעים בין 100% ל-540%

מבקרים המגיעים לבתי חולים לפרקי זמן קצרים של שעה-שעתיים אינם נדרשים בהכרח להוצאה כספית על מזון ושתייה, אך הדבר שונה אצל מאושפזים ומלוויהם ששוהים בבתי החולים ימים ולעיתים אף שבועות. בדיקה של סיירת המועצה לצרכנות מעלה פערי המחירים בין מוצרים דומים שנדגמו נעים בין 100% ל-540%. כך למשל סנדויץ' חביתה בדוכן פלפלת בבית חולים איכילוב (מרכז רפואי ת"א על שם סורסקי) נמכר ב-5 שקלים, ובארקפה שבבית חולים אסותא ברמת החיים ת"א ב-32 שקלים, הפרש של 540%. בקבוק קטן של מים מינרלים נמכר בדוכן פלפלת של איכילוב ובקפה "קופי טיים" בסורוקה שבבאר שבע ב-5 שקלים ובארקפה באסותא ב-10 שקלים, הפרש של 100%.

כמובן שישנם מקרים בהם המוצר שנדגם שונה בגודלו ובאיכותו אך ישנם גם מקרים רבים בהם נראה כי המוצר זהה בדיוק ופערי המחירים נובעים בעיקר מאחוזי רווח גבוהים. כמו כן, בחלק מהמקומות נצפו גם אפשרויות נוספות וזולות יחסית לקניית מזון ומשקה. כמו כן, יש לזכור כי בחלק מבתי החולים קיים קניון או מרכז חנויות בבית החולים עצמו (כמו ב"תל השומר" או ב"איכילוב") או בצמוד לו (כמו ב"בילינסון").

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

500 שקל בחודש לטלויזיה

מבדקת המועצה לצרכנות עולה כי במרבית בתי החולים קיימים שירותי שכירות טלוויזיה בכבלים, כולם באמצעות חברת "מדיפון". עלות השרות הינה 35 שקל ליממה ראשונה, כשלאחר פרק זמן מחיר השכירות לכל יממה יורד ובסה"כ נגבה מחיר של עד 500 שקל לחודש – מחיר גבוה מאוד שנמצא פעמים רבות מעבר להישג ידם של המאושפזים. בנוסף קיים תשלום חד פעמי של 10 שקל לשכירות אוזניות.

עמלות גבוהות בכספומטים פרטיים

ככלל נמצא כי בכל בתי החולים קיימים כספומטים, לעיתים כספומטים פרטיים ולעיתים בנקאיים. רק ב-9 בתי חולים מתוך אלו שנדגמו, נמצאו כספומטים בנקאיים. ב-17 בתי חולים נמצאו כספומטים פרטיים. עמלת המשיכה בכספומטים הפרטיים נעה בין 2.90 שקל ל- 6.90 שקל, פער של 138%. גם מגבלת המקסימום למשיכת מזומן לא אחידה ונעה לפי הרישום בכספומטים בין 400 שקל ל-2,000 שקל למשיכה בודדת.

עמלות משיכה ומגבלת המשיכה בכספומטים הבנקאיים הן בהתאם למסלול העמלות האישי של כל לקוח ובהתאם למדיניות הבנקים.

"ברוב המקרים, נסיבות השהות בבתי החולים מצערות והצרכן נאלץ להתאשפז ולא עושה זאת מיוזמתו", אומר ג'וש גולדשמיד, מנכ"ל המועצה לצרכנות. "בנוסף, אוכלוסיות מוחלשות כמו קשישים ונכים הינן אוכלוסיות המאושפזות בבתי החולים בתכיפות רבה יותר, ולתקופות ארוכות יותר מהממוצע. המאושפז ובני משפחתו הינם צרכנים שבויים ומוחלשים שלעיתים קרובות מתקשים למצוא בבית החולים את חופש הבחירה שלהם ונאלצים לשלם מחירים גבוהים ומנופחים על המוצרים והשירותים השונים".

לדברי גולדשמיד, "צרכנות נבונה חשובה בכל מצב, אנו ממליצים לצרכנים להכיר במציאות זו ולמצוא אלטרנטיבות ככל שישנן ובכך להוזיל לעצמם את עלויות השהיה בבתי החולים. כך למשל, אפשר להביא מזון ומשקאות מהבית, למשוך מבעוד מועד מזומן מכספומט בנקאי. אפשר גם לבדוק אפשרויות חניה בחינם או בעלות מופחתת וגם לשלב פתרונות טכנולוגיים טובים במקום לשכור טלוויזיה במאות רבות של שקלים לחודש".

אני קורא למשרד הבריאות ולמנהלי בתי החולים להרים את הכפפה, להוריד את המחירים לצרכנים ולפעול לכך כי מחיר המוצרים והשירותים הבסיסיים בבתי החולים בישראל יהיו סבירים והוגנים, כאלה שאינם מנצלים את מצוקת המתאשפזים ובני משפחותיהם. שנה טובה ובריאה לכולנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully