וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות, דיוטי פרי: כשאתם קונים - תחשבו על הדרך חזרה

קרן זרקו זמיר

9.10.2017 / 8:08

הפטור ממכס בקניית מוצרים בדיוטי פרי מושך את הטסים לרכוש יותר - אך לא פעם הם נתקלים בבעיות עם שובם לארץ, כי לא לקחו בחשבון את הגבלות המכס. כך תמנעו מטעויות

דיוטי פרי נמל תעופה בן גוריון. ShutterStock
הדיוטי פרי בנתב"ג/ShutterStock

מאות אלפי נוסעים עוברים בימים אלה בנמל התעופה בן גוריון בדרכם ליעדים מגוונים ברחבי עולם. רבים מהם לא יוותרו על חווית הרכישה בחנויות הדיוטי פרי בנמלי התעופה, וימהרו להתחדש בבשמים ומוצרי קוסמטיקה, שוקולדים, אלכוהול וסיגריות, מוצרי חשמל, אביזרי ספורט, ביגוד, הנעלה ועוד. הדיוטי פרי בישראל בהחלט מלא כל טוב, ובקלות ניתן להעביר בו מספר שעות בין החנויות למסעדות, אם הגעתם לנמל מספיק מוקדם. אך היתרון המרכזי של הדיוטי פרי בעיני רובנו הוא לא עצם היותו מלא וגדוש, אלא שמו המוצהר - DUTY FREE, או במילים אחרות - היותו פטור ממסים.

השם הזה גורם לנו להרגשה שמדובר בקנייה במחיר הזדמנות אך מה שהרבה קונים לא יודעים הוא כי בעוד שניתן לרכוש בדיוטי-פרי ללא הגבלה כשיוצאים מישראל - הסיפור הוא אחר לגמרי כאשר חוזרים ארצה. ליקטנו עבורכם את עיקרי הדברים שחשוב לדעת לפני החופשה הבאה.

פטור ממס עבור צריכה אישית בלבד

החנויות שנמצאות במתחם הדיוטי פרי הן אכן חנויות הפטורות ממס, לרוב מיסי מע"מ ומכס, אך הפטור ניתן עבור צריכה אישית של הנוסע בלבד. בהתאם, הוגדרו מגבלות ברורות של המכס באשר למה מותר ומה אסור להכניס לארץ כשחוזרים מחו"ל (בין אם לפי עלות, כמות או סוג). הרציונל העומד מאחורי המגבלות הוא לוודא כי לא מדובר בצריכה שאינה סבירה או כזו העשויה לשמש למטרות מסחריות.

כך למשל, מותר להכניס לישראל עד ליטר אלכוהול (או שני ליטר יין) לנוסע מעל גיל 18, עד 200 סיגריות או פקט סיגריות לנוסע מעל גיל 18 (או עד 250 גרם טבק), עד 250 מ"ל בושם לנוסע, חפצים אישיים מהסוגים והכמויות שנהוג להביאם כמטען יד של נוסע (הלבשה, הנעלה וצורכי טואלט אישיים) וכן חפצים אחרים לשימוש עצמי או כמתנה, כל עוד ערכם אינו עולה על 200 דולר לכל נוסע מגיל שנתיים ומעלה (כגון מוצרי חשמל או מצלמה).

עוד באותו נושא

רפורמת הייבוא האישי: אלה ההמלצות להוזלת משלוחי קניות אונליין

לכתבה המלאה

מותר לקנות, אסור להשאיר

בדיוטי פרי מותר לקנות הכל, אך יש מגבלה לכמות המוצרים שניתן להשאיר בשמירת קניות על מנת לאסוף אותם עם חזרתכם לארץ. לפי הנחיות רשויות המכס לחנויות, מותר ללקוח להשאיר כמות כפולה מהמכסה המותרת בפטור לייבוא אישי בלבד. בהתאם, מי שיהיה מעוניין בשמירת קניות יצטרך להציג את כל הדרכונים וכרטיסי הטיסה של מי שנוסעים עמו, על מנת שניתן יהיה לחשב בחנות את הכמות המותרת לשמירה עבורו.

דיוטי פרי חדש. ניב אהרונסון
המוכרים לא ימהרו להזהיר את הקונים מפני מגבלות המכס/ניב אהרונסון

חשוב להבין שמגבלות המכס הן לא על מה שקונים, אלא על מה שמחזירים לארץ. על אף שכללי המכס ברורים, אף אחד לא מגביל את הנוסעים ברכישות בדיוטי פרי, שם יכול כל נוסע לקנות כאוות נפשו. כפי שצוין, השארת מוצרים בשירותי השמירה של החנויות המרכזיות כוללת הגבלות מסוימות, אך אם הנוסע מחליט להעלות לטיסה את כל הדברים שהוא רכש, זו זכותו המלאה והחוקית. אם ניתן היה לחשוב כי המוכרים בחנויות הדיוטי-פרי יתריעו בפני נוסע המפריז בקניותיו כדי שלא יעמוד בפני חיובים או חובות עם חזרתו, ההיפך הוא הנכון. קיים ניגוד אינטרסים מובן וברור בין החנויות לבין רשויות המכס, והקרבן הוא לרוב הצרכן הפרטי.

חוסר מודעות והטעיה מכוונת

חשוב מאוד לזכור כי מבצעי החנויות בהחלט אינם מסונכרנים עם חוקי המכס, ולרוב הם אף עומדים בסתירה מוחלטת להם

לחנויות הדיוטי פרי אין אחריות להזכיר לצרכן את חוקי המס. אם נחפש היטב, נוכל למצוא פה ושם שלטים ברחבי החנויות שתפקידם להזכיר לנו את החוקים והמגבלות. שלטים אלו הוצבו בנתב"ג לבקשת מנכ"ל המועצה לצרכנות מרשות המסים, אך שלטי המבצעים של החנויות בולטים הרבה יותר לעין, שלטים כדוגמת פקט סיגריות נוסף על רכישת שני פקטים, בקבוק אלכוהול שלישי בחינם או בושם רביעי ב-50% הנחה.

הקהל רואה את השלטים המזכירים לו כי הכל "פטור ממס", רואה את שלטי המבצעים המפתים, וגם אם הייתה לו מודעות מסוימת למגבלות, הוא מתבלבל, ופעמים רבות נכנע באופן טבעי להזדמנות הפז. ישראלים רבים כבר התלוננו בפני המועצה לצרכנות כי שילמו קנסות גבוהים על לא עוול בכפם, היות והתפתו למבצעים בדיוטי פרי מבלי שזכו לאף הבהרה באשר למשמעויות ומגבלות החוק.

חנויות הדיוטי פרי אמנם אינן נוהגות לדווח למכס על מה שקנה הנוסע, על מנת שלא לפגוע ביחסיהם עם צרכן הקצה, אך חשוב מאוד לזכור כי מבצעי החנויות בהחלט אינם מסונכרנים עם חוקי המכס, ולרוב הם אף עומדים בסתירה מוחלטת להם. במילים אחרות - האחריות היא בסופו של דבר שלנו הצרכנים - ושלנו בלבד.

אז מה עושים?

לפני הכל, חשוב להיזכר במגבלות המכס לפני הטיסה. הפטור הוא לעתים לפי המחיר (כמו מוצרי חשמל), ובמקרים אחרים לפי הכמות (אלכוהול, בושם, טבק). זכרו גם כי רכישת מוצרים במסגרת הנחת כמות (כגון 2 + 1 חינם) יכולה בקלות להוביל אתכם לעבירה ואל תשכחו שהמבצע אינו מסונכרן עם החוק. אם בכל זאת החלטתם לרכוש מוצרים מעבר למכסת הפטור, דווחו עליהם עם חזרתכם לישראל באמצעות מעבר במסלול האדום ביציאה מהשדה.

בנוסף, ללא שום קשר לכללי המכס, הימנעו מטעויות פזיזות נפוצות כגון שגיאות בחישוב כדאיות העסקה בגלל שלא בדקתם את שער החליפין, או בגלל שביצעתם קנייה תחת לחץ כי הייתם חייבים לרוץ למטוס. זכרו גם לבדוק את תעודות האחריות או טפסי גילוי של מוצרים שרכשתם. קניית מוצרים בדיוטי פרי דורשת לרוב קנייה שקולה ומדודה, ורצוי גם מתוכננת מראש. זכרו גם כי ביטולי עסקאות או החלפת מוצרים שנרכשו בדיוטי-פרי לרוב אינה מתאפשרת בישראל, למעט במקרים חריגים.

אז לא חייבים לוותר כבר עכשיו על הבושם הנחשק, נעלי הנייקי או המצלמה, אבל כן חשוב לזכור כי עבירות מכס הן עבירות פליליות לכל דבר, וכי דברים שאנו מקלים בהם ראש כיום, עשויים להפוך לחובות כבדים ואף לכתבי אישום חמורים מחר.

הכותבת היא מומחית למיסוי פלילי ואזרחי, עבירות מכס ועבירות כלכליות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully