וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה כל מקימי חברות הסטארט אפ רודפים אחרי האקזיט?

8.10.2017 / 8:08

פעם יזם היה מקים חברה ומתפרנס ממנה לאורך זמן - היום נראה שכולם מדברים על דבר אחד "אקזיט". הדר חורש מתרגם לעברית את המושגים הכלכליים שמאיימים עלינו

אילוסטרציה. ShutterStock
דולרים/ShutterStock

האקזיט – חלומו של כל יזם היי טק הוא מימוש היוזמה העסקית שלו והפיכתה להר של מזומנים. במקור משמעות המונח היא יציאה ברווח מהשקעה. בפועל מדובר לעתים קרובות במכירת מניות ברווח, לאו דווקא יציאה מכל ההשקעה.

המרדף אחר הרווחים הפך את האקזיט למושג ושם נרדף לעסק מוצלח או אפילו רק לרעיון לעסק. המהלכים העסקיים בדרך למימוש הם מורכבים, ויש דרכים רבות לכסף.

הכסף הראשון אותו יפגוש היזם יגיע בדרך כלל מגיוסי ההון הראשונים לחברת ההזנק שהקים. היקף הגיוסים הראשונים הם לרוב כמה מאות אלפי דולרים או אפילו מיליוני דולרים. התנאי לגיוס כסף ראשוני זה הוא השקעה בעסק עצמו. מבחינת היזם, במקרה הטוב יבטיחו ההשקעות את יכולתו לשלם לו ולעובדים את הכסף בהמשך תקופת הפיתוח, לרוב שנה עד שלוש שנים. האקזיט הגדול יגיע לרוב באחת משלוש דרכים: גיוס הון גדול בסכומים העולים על צרכי החברה וכולל גם רכישת חלק מהמניות שבידי היזמים, הנפקת חלק ממניות לציבור או מכירת החברה כולה.

מרבית היזמים יעדיפו את הדרך הראשונה, הממלאת את קופת החברה ואת קופתם האישית במזומנים, אך מותירה לרוב את החברה תחת שליטתם או לפחות בניהולם. האקזיט החלקי יאפשר להם להמשיך ולהצמיח את החברה וליהנות מפירות הצמיחה העתידית. חברת הזנק הצומחת לשווי גדול של מאות מיליוני דולרים ויותר, מכונה בידי המשקיעים "יוניקורן" – חברה יקרת ערך ונדירה כמו היצור האגדי. כדי ליהנות מהשקעה בה יש צורך בקשרים מיוחדים בענף, מכיוון שהמניות אינן נסחרות באופן חופשי בבורסה. חברות ענק כאלה הן חברות שרותי המוניות "אובר" ו"גט טקסי", או חברות התוכנה הישראליות "איירון סורס" ו"טאבולה". מייסדי החברות האלה הם כבר מזמן מיליארדרים, והם יתעשרו עוד הרבה יותר אם ימצא קונה לחברות אלה או שהן יונפקו בבורסה.

בענף ההייטק יש המתייחסים ל"תרבות האקזיט" בזלזול, ומבקרים את היזמים הממהרים לכאורה לממש רווחים במקום להמשיך ולפתח חברה ישראלית גדולה שתעסיק אלפי עובדים במקצועות שונים ותתרום לאורך זמן ליצוא ולתעסוקה במשק. חברת התוכנה "צ'ק פוינט" היא הדוגמא הבולטת לחברה כזו. לא תמיד הביקורת מוצדקת. יש יוזמות טכנולוגיות מבטיחות שלא ניתן לבסס עליהן חברה עסקית עצמאית, והדרך היחידה כמעט לקטוף את פירות הפיתוח היא למכור אותו לחברה בינלאומית גדולה שתצליח למנף את היוזמה ולשווק את המוצר החדש. זוהי כנראה הסיבה לאקזיט הגדול בתולדות המשק הישראלי, מכירת מובילאיי לחברת הענק אינטל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully