וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנחנו נשארים בארץ: ירידה ביציאת ישראלים לרילוקיישן

20.10.2017 / 0:02

הרילוקיישן הוא חלום של עובדים רבים בישראל אך נראה שבשנה האחרונה חל שינוי במגמה העולמית ופחות עובדים יצאו לעבוד בחו"ל. למה זה קרה ולאיזה מקצוע בכל זאת יש ביקוש מעבר לים?

אישה אורזת מזוודה. ShutterStock
אורזים מזוודות/ShutterStock

אם חלמתם על רילוקיישן במסגרת עבודתכם, הנתונים האלה עלולים להדאיג אתכם. גורמים בתחום מדווחים על ירידה מעמשותית במספר הישראלים שיצאו למשרות רילוקיישן בשנת 2017 בהשוואה לשנת 2016. כיצד ניתן להסביר את המגמה ובאיזה מקצועות חלה הירידה הגדולה ביותר?
הגורמים המשפיעים ביותר על מגמה זו היו מדיניותו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שהגביל את אשרות העבודה לזרים בארה"ב והברקזיט – הכרזה על יציאת בריטניה מהאיחוד האירופה. אירועים אלו השפיעו רבות על תחום הרילוקיישן הישראלי, אבל לא רק הם.

במהלך שנת 2017 חלה הקשחה כוללת במדינות רבות בעולם במדיניות מתן ויזות עבודה, שמקורה בתפיסה של "עניי עירי קודמים". ממשלים רבים מעדיפים לבחון את אפשרות ההעסקה של המומחים המקומיים לפני שמאשרים הבאת מומחים ממדינות זרות. ההחמרה הורגשה באופן מידי – מניתוח שערכה חברת רילוקיישן סורס, שעוסקת במתן פתרונות למשאבי אנוש גלובליים, עולה כי חלה ירידה של כמעט 20% במספר הישראלים שיצאו לרילוקיישן בשנת 2017 בהשוואה לשנה קודמת. הירידה הדרמטית ביותר חלה במספר מנהלי סניפים (67% ), מנהלי צוות מכירות (50%), מנהלי כספים (50%) ואנשי מכירות (33%) שהוצבו בתפקידים אלו בחו"ל השנה.

ירידה משמעותית נוספת חלה ברילוקיישן בתפקידים טכניים בתחום ההיי טק – מספר מנהלי פרויקטים שיצאו לרילוקיישן ב-2017 ירד ב-16%, מספר מומחי IT/VOIP ירד ב-20% , מספר מהנדסי שטח טלקום ירד ב-15%.

התפקיד שלא נפגע מהמגמה החדשה הוא תפקיד מנכ"ל פעילותץ מספר המנכ"לים, שיצאו לרילוקיישן ב-2017 זהה לתקופה המקבילה אשתקד.

עוד באותו נושא

לא עוברים בלי מירי: מה לוקחים איתם הישראלים לרילוקיישן?

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבעיה שאיתה התמודדו השנה ועודם מתמודדות החברות הישראליות שפועלות בארה"ב היא הקשחת נהלים של הממשל החדש ומה שהוביל לא פעם לדחיית הבקשה על ידי השלטונות. הימשכות תהליכים הכרוכה במדיניות החדשה הביאה לעליה בהוצאות החברות בגין הוצאות עובדים, דבר שמהווה את אחד השיקולים החשובים למערך שיקולים של החברה בתהליך שליחת העובדים לרילוקיישן.

דבר נוסף שייקר והאריך את הליך הוצאות אשרת העבודה בארה"ב הוא הנחיה חדשה לבעלי מקצועות טכניים ומתמטיים לעבור בדיקות בטחוניות על מנת לצמצם את איום הטרור על המדינה. הנחיות אלה תקפות למומחים בכל רחבי העולם ולא רק מומחים ישראלים, אך זה מקשה על הישראלים בהליך הרילוקיישן.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בבית הלבן. רויטרס, רויטרס
מדיניות מחמירה. דונלד טראמפ/רויטרס, רויטרס

החברות מעדיפות לחסוך בעלויות

"כאשר בוחנים את איפיון המומחיות של העובדים שנשלחו השנה לחו"ל מגלים כי מדובר על כאלו שמחזיקים בידע מקצועי משמעותי ביותר ובתפקיד אותו לא ניתן לאייש באמצעות כוח אדם מקומי"

גם המצב באנגליה שהיוותה יעד משמעותי לרילוקיישנים בשנים האחרונות השתנה. "הברקזיט יצר מצב של חוסר וודאות בקרב החברות הבריטיות, אשר הוביל לצמצום משלוח כוח אדם זר למדינה", מסבירה ענבל תמיר, מנכ"לית חברת רילוקיישן סורס. "בנוסף, לאור הסביבה הכלכלית הלא יציבה באירופה בשנה האחרונה, חברות רבות נמנעו ממשלוח עובדים בחוזי רילוקיישן ומעדיפות לחפש אלטרנטיבות מקומיות, שכן עלות העסקת עובד זר בחו"ל מגיעה למאות אלפי דולרים. החברות שגם כך מעוניינות לחסוך בעלויות, העדיפו להעסיק עובדים מקומיים ולחסוך באמצעות כך סכומים ניכרים.

"היות ועלות העסקת מומחה זר יקרה ב-200-400% מהעסקת מומחה מקומי – לחברות משתלם הרבה יותר להשקיע מאמץ באיתור עובד מקומי", אומר אילן רביבו, מנכ"ל חברת א.יוניברס טרנזיט שנותנת פתרונות שילוח ברילוקיישן לחברות בישראל. "הפער המשמעותי בשכר נובע מכך כי בשונה מהעסקת עובד מקומי, חברה שמעסיקה מומחה זר נדרש כאמור לממן גם את הוצאות שהייתו, מלבד תשלום שכר חודשי".

גם גרמניה שנחשבה בשנים האחרונות ליעד משמעותי מבחינת מספר הרילוקיישנים, החמירה את נהלי מתן האשרות. לדברי רביבו, אם בעבר הרשויות גילו נכונות להקל עם החברות, הרי שבשנים האחרונות, המגמה השתנתה והנתונים מעידים על כך בבירור. למעשה, החברות בארץ נאלצות להתאים את עצמן למציאות החדשה בה הסיכוי כי תינתן אשרת עבודה לעובדים שעוסקים בתחום המכירות וניהול הפרויקטים, הולך וקטן. כאשר בוחנים את איפיון המומחיות של העובדים שנשלחו השנה לחו"ל מגלים כי מדובר על כאלו שמחזיקים בידע מקצועי משמעותי ביותר ובתפקיד אותו לא ניתן לאייש באמצעות כוח אדם מקומי.

לדברי תמיר, הירידה במספר הרילוקיישנים לא נגרמה רק בשל השינויים שחלו באירופה וארה"ב אלא נוצרה גם בשל תמורות שחלו בעמדת מחלקת ההגירה בסין שהיוותה יעדים מובילים וקלטה בשנים האחרונות מאות רבות של מומחים ישראלים. "במהלך שנת 2017 חלה החמרה נוספת בעמדת הרשויות כלפי כניסת מומחים זרים לסין שבאה לידי ביטוי בהצבת תנאי סף מחמירים יותר ובכלל זה תשלום שכר שגבוה משמעותית מזה שמשולם לעובד מקומי והכרח להוכיח מומחיות גבוהה יותר של העובד אותו מבקשים להציב במדינה", מסכמת תמיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully