וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יקבל פיצוי מתנובה? לא בהכרח מי שנפגע ממנה

22.10.2017 / 11:00

הפיצוי אותו נדרשת תנובה לשלם לציבור בעקבות הודאתה כי הכתיבה מחירים לחנויות יועבר ללקוחות באופן אוטומטי דרך כרטיס האשראי. למרות הנוחות - אין דרך לדעת שהלקוחות שייפוצו אכן נפגעו מתנובה. פרשנות

חברת תנובה, ספטמבר 2011. נמרוד סונדרס
תנובה/נמרוד סונדרס

תנובה הגיעה להסכם עם הרשות להגבלים עסקיים במסגרתו תשלם פיצויים לצרכנים של כ-25 מיליון שקל בעקבות הודאתה כי הכתיבה מחירים לקמעונאים. במסגרת הסכם הפיצוי לצרכנים בנתה הרשות להגבלים עסקיים מנגנון ייחודי שאין לו תקדים ידוע: פיצוי אוטומטי באמצעות כרטיסי האשראי.

כמעט בכל המקרים בהם נדרשת חברה קמעונאית לפצות ציבור גדול של צרכנים, מתברר שאין כמעט דרך להעביר את הפיצוי לנפגעים האמיתיים – הלקוחות שרכשו את המוצרים במחירים ובמועדים הרלבנטיים לעבירות המיוחסות לחברה. במקרים רבים נדרשים הצרכנים עצמם לפנות לחברה ולבקש את הפיצוי המגיע להם, אבל מסיבות מובנות הם מוותרים על הטרחה הכרוכה בקביעת הזכאות - הגשת המסמכים וההמתנה לפיצוי, שבמקרים רבים אינו אלא סכום זניח.

במקרים אחרים מוסכם על פיצוי שלא רק שאינו פוגע בחברה שאליה הוטל לשלם, היא אפילו מרוויחה ממנו: זה קורה כאשר החברה מתחייבת לפצות את הצרכנים בהוזלת מוצרים. לא פעם מכריזה החברה על "מבצע הוזלות" ומנצלת את הפיצוי להרחבת מעגל לקוחותיה, הכנסותיה ורווחיה. למותר לציין שמי שזוכים בפיצוי באמצעות הוזלת מוצרים, אינם בהכרח הלקוחות שקנו במחירים מופקעים ונפגעו ההפרות.

עוד באותו נושא

תנובה תודה כי הכתיבה מחירים - ותשלם קנס של 25 מיליון שקל

לכתבה המלאה

הפעם אין "מבצע הוזלות"

תנובה לא תוכל לחמוק מתשלום הפיצוי ללקוחות: כל הסכום שישולם, בתוספת הוצאות הכרוכות בעריכת רשימות הלקוחות והעברת הפיצוי, ימומנו על ידי החברה

הפעם תנובה לא תהנה מ"מבצע הוזלות". סכום הפיצוי שנקבע, 25 מיליון שקלים, יתחלק בין כל הצרכנים שקנו ברשתות שופרסל ומגה בחודש ספטמבר האחרון ושילמו בכרטיס אשראי. בהנחה שכמיליון איש רוכשים בכרטיסי אשראי בחנויות, יהיה סכום הפיצוי לכל לקוח כ-25 שקל. השבוע, לאחר פרסום ההסדר להערות הציבור, דיון בתגובות שיתקבלו ואישור בית הדין להגבלים עסקיים, יחולק הסכום בין כל בעלי כרטיסי האשראי שקנו בספטמבר בחנויות, מבלי יצטרכו להגיש תביעות. על פי ההערכות יגיע הכסף לחשבונות בעלי הכרטיסים בתחילת השנה.

הייתרון בהסדר, לעומת הסדרים אחרים, הוא שתנובה לא תוכל לחמוק מתשלום הפיצוי ללקוחות: כל הסכום שישולם, בתוספת הוצאות הכרוכות בעריכת רשימות הלקוחות והעברת הפיצוי, ימומנו על ידי החברה. החיסרון הבולט הוא שגם הפעם, לא נמצאה דרך יעילה לנתב את הכסף לכיסם של מי שבאמת נפגעו, על פי ממצאי החקירה. ההסדרים הכובלים שכפתה תנובה על הרשתות בוצעו בשנים 2008, 2010 ו-2011. מקבלי הפיצוי יהיו רק מי שקנו באחת משתי הרשתות או בשתיהן בכרטיסי אשראי בחודש ספטמבר.

הפיצוי ינתן לכל מי ששילם ברשתות בכרטיסי אשראי, ללא בדיקה אם קנה מוצרים של תנובה או לא, וללא קשר לסכום הקניה. יתכן מאד שלא מעט משפחות יקבלו פיצוי כפול מכיוון שרכשו בכרטיס אשראי שונים הנושאים שמות שונים. לעומת זאת לא יינתן כל פיצוי למי שרכש בחנויות במזומן, או שיק או תלושי חג, מהסיבה שקשה לאתר אנשים אלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully