וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ביצים מזויפות": כך תאתרו מאות אלפי ביצים עם חשש לסלמונלה

23.10.2017 / 13:00

משרדי הבריאות והחקלאות עצרו שיווק עשרות אלפי ביצים של "יש מעוף" עם סלמונלה, אך בשיחה עם וואלה! עסקים טוען המשווק כי מדובר בביצים מזויפות. כעת החשש הוא כי מספר הביצים הנגועות ששווקו לציבור מטפס למאות אלפים. איך נזהרים? שאלות ותשובות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מימין - ביצה של "יש מעוף"; משמאל - ביצה מזויפת. . האות המקורית בסימון היא ד', ובזיוף היא ז', המקף בביצה המזויפת כפול/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשנים האחרונות תעשיית הביצים עומדת במוקד סערות רבות: פתיחת השווקים לייבוא עוררה את זעמם של המגדלים, וחשפה את הישראלים למקרים רבים של חיידק סלמונלה. אלא שכעת נראה כי החיידק האלים מגיע דווקא מבית.

אמש (ראשון) פרסמו משרדי הבריאות והחקלאות אזהרה חמורה שלא לצרוך ביצים נגועות בחיידק מתחנת המיון "יש מעוף". זאת כחודש בלבד לאחר שנתפסו ביצים נגועות בסלמונלה במחוז ירושלים.

מדובר בעשרות אלפי ביצים ששווקו לציבור הרחב בישראל, בשיחה עם וואלה! עסקים טוען המשווק כי מדובר בסימון מזויף, וכי תחנת "יש מעוף" נקייה מהחיידק. אז איך תזהו את הביצים הנגועות וכיצד תשמרו על בריאותכם? לפניכם שאלות ותשובות.

כיצד התגלה החיידק בפרשה הנוכחית?

לפני כחודש התגלו ביצים נגועות בסלמונלה בתחנת המיון "יש מעוף" שבמושב גורן בגליל, המשמשת גם בית גידול לעופות. בבדיקות שנערכו התגלה כי אחד מארבעת הלולים שבשטח התחנה נגוע בסלמונלה מסוג "אינטריטידיס" המסוכנת לבני האדם. הביצים הושמדו, הלול פונה ולא חזר לתפקד מאז.

לוואלה! עסקים נודע כי המקרה הנוכחי של סלמונלה התגלה אצל משפחה ירושלמית שהכינה גלידה ביתית מביצים טריות וחלתה בחיידק. רשויות הבריאות איתרו קשר בין המקרה לבין הביצים שעליהן סימון של תחנת המיון "יש מעוף".

מתחנת המיון נמסר כי מדובר בביצים שקיים חשד כי שווקו בישראל באופן פיראטי, תוך זיוף שם חברת "יש מעוף". בבדיקות שנערכו על ידי הרשויות בתחנת המיון בתקופה האחרונה לא נמצא חיידק מסוג סלמונלה "אינטריטידיס". ייתכן כי ביצים אלה הוברחו משטחי הרשות הפלסטינית והחותמת זויפה. המקרה דווח לרשויות החוק ונפתחה חקירה.

תזכורת:

קריאה לצרכנים: להשליך לפח אלפי ביצים עם סלמונלה

לכתבה המלאה

אילו ביצים נגועות?

על פי משרד הבריאות, הביצים הנגועות משווקות תחת סימון "יש מעוף" וז 98 תאריך אחרון לשימוש במקרר 7-11; וביצים תחת סימון "יש מעוף" וק 67 תאריך אחרון לשימוש במקרר 14-11 ואין להחזירן לחנות אלא להשליכם לפח.

כ- 250,000 ביצים אסורות לשיווק של חברת "יש מעוף" נתפסו במחסן לא חוקי. מערכת וואלה! NEWS
ביצים אסורות לשיווק שנתפסו בתחנת המיון "יש מעוף"/מערכת וואלה! NEWS

בכמה ביצים מדובר?

משרד הבריאות דיווח על כמות של 40-80 אלף ביצים נגועות אשר שווקו לציבור. משיחות של וואלה! עסקים עם גורמים בתעשיית הביצים והעופות עולה כי במידה שאכן מדובר בביצים שיצאו מתחנת המיון "יש מעוף" ולא בביצים מזויפות, מאחר שהתחנה ממיינת לא פחות מ-200 אלף ביצים ביום - הכמות בפועל היא של כ-400 אלף ביצים.

היכן נמכרות הביצים שמגיעות מתחנת המיון "יש מעוף"?

הביצים הרשמיות של "יש מעוף" משווקות בכל רחבי הארץ, אך אינן מגיעות לרשתות הקמעונאיות הגדולות. מדובר בחנויות פרטיות כגון מכולות, קיוסקים וסופרמרקטים שכונתיים. ואולם, במידה שמדובר בביצים מזויפות - קשה לאתר את עקבותיהן לפני שבוצעה חקירה.

מהי תחנת המיון "יש מעוף"?

מדובר באחד ממתחמי הגידול והמיון הגדולים בארץ, שכולל 4 לולי הטלה מהגדולים והמתקדמים, כאשר כל לול מכיל כ-70 אלף מטילות. בעקבות גילוי החיידק בחודש ספטמבר, נסגר אחד הלולים, המטילות הושמדו והוא טרם חזר לפעילות. על פי החישוב של מספר העופות בלולים, ניתן לשער שבכל יום עוברות בבית המיון כ-210 אלף ביצים מתוצרת עצמית, אשר מהוות כ-3% מכלל התוצרת היומית של ביצים בישראל אשר עומדת על כ-6 מיליון. בסך הכול בשנה משווקות כ-2.2 מיליארד ביצים.

האם מותר לצרוך ביצים בתקופה זו?

כן, אך על מנת לשמור על בריאות הציבור, ממליצים במשרדי הבריאות והחקלאות לבשל ביצים באופן מלא כגון ביצה קשה (בישול מלא משמיד חיידקים); להימנע מאכילת ביצת עין או ביצה רכה; לא לאכול או לשתות מזון המכיל ביצים לא מבושלות; לאחסן ביצים במקרר; ולהקפיד על כל הכללים, במיוחד כאשר מדובר במזון עבור תינוקות, קשישים, או אנשים עם פגיעה במערכת החיסונית.

בישול ביצה היטב או טיפול בחום גבוה משמיד נגיפים וחיידקים בביצים. על כן יש לצרוך אך ורק ביצים מבושלות, מטוגנות, אפויות וכיו"ב. על הביצה, לאחר בישולה, להיות מוצקה וללא אזורים נוזליים. רצוי לא לצרוך מיני מזון המכילים ביצים בלתי מבושלות או אפויות (כדוגמת ביצת עין, מוס שוקולד, טירמיסו, גלידה, מיונז וכיו"ב).

כיצד לרכוש נכון את הביצים?

בעת רכישת הביצים, יש לרכוש ביצים עם חותמות עליהן מופיע שם המשווק, גודל הביצה, תאריך אחרון לשיווק ותאריך אחרון לשימוש במקרר. יש להקפיד על קניית ביצים רק במקומות מורשים (לא בקנייה בפתח הבית, שכן מקורן אינו ידוע והן אינן נשמרות בטמפרטורה ובתנאים המתאימים). חשוב לשים לב כי בנקודות הרכישה הביצים מאוחסנות במקום מקורר/ממוזג.

כמו כן, יש להקפיד על רכישת ביצים ארוזות באריזות קמעוניות סגורות בכל הצדדים, ואם קונים מגשי ביצים של 30 ביצים, יש להקפיד כי המגש יהיה עטוף בניילון נצמד מכל צדדיו. שימו לב כי תאריך אחרון לשיווק, משמעו כי מעבר ליום זה, אין למכור עוד את הביצים הללו. התאריך האחרון לשימוש הוא עד חודש ימים מעבר לתאריך האחרון לשיווק. תאריך זה מהווה המלצה לצרכן עד מתי ניתן להשתמש בביצים כאשר הן מאוחסנות בבית, במקרר.

כיצד לאחסן את הביצים?

בעת השימוש וההכנה במטבח, יש לאחסן את הביצים במקרר הביתי מיד לאחר הקנייה; מומלץ לאחסן את הביצים במקרר באריזתן המקורית. האריזה מגינה על הביצים מפני אובדן נוזלים או ספיחת ריחות זרים והתייבשות.

אם יש ביצה שבורה או סדוקה באריזה, האם מותר לצרוך אותה?

אין להשתמש בביצים שבורות, סדוקות נוזלות ומלוכלכות.

כיצד להיזהר מקליפת הביצים?

אין להפריד בין החלמון לחלבון על ידי העברה בין 2 חצאי הקליפה, כי הדבר עלול לזהם את תוכן הביצה. עדיף לקנות כלי קטן, העושה פעולה זו בקלות. אין לרחוץ ביצים, בייחוד טרם הכנסתן למקרר מאחר ושטיפת הביצים גורמת להעברת חיידקים לתוך הביצה.

יש להקפיד לזרוק את קליפות הביצה לאשפה ישר לאחר שבירת הביצה ולא להשאירן על משטח העבודה מאחר והחיידקים יכולים לעבור מקליפת הביצה למשטח העבודה; וכן לנקות היטב את המשטח עליו הונחו הביצים. בנוסף, מומלץ לנקות גם את מקום שבירת הביצה עצמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully