וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב: סוף למבצעים הפיקטיביים ולמכירות החיסול

25.10.2017 / 15:21

ועדת הכלכלה דנה בתיקון לחוק הגנת הצרכן, שמבקש "לעשות סדר" בתופעה שבה עסקים רבים עורכים "סיילים" - גם אם לא ברור שהצרכן אכן מקבל הטבה או הוזלה במחיר המוצר. "זה סוג של הטעיה, הצרכן מקבל מצג שווא של כדאיות"

אישה סורקת את הברקוד של מוצרים בסופר. ShutterStock
לעשות סדר במבצעים. סופרמרקט/ShutterStock

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, החלה היום (רביעי) להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק הגנת הצרכן בכל הנוגע למבצעים או מכירות מיוחדות (מכירת סוף עונה, מכירת חיסול, או מכירה אחרת במבצע). ההצעה נועדה לתקן את המצב כיום שבו עוסקים רבים משתמשים בכותרת "מבצע" או "SALE" לעיתים תכופות, גם אם לא ברור שהצרכן אכן מקבל הטבה או הוזלה במחיר המוצר. על פי ההצעה יוכל מוצר להימכר במחיר מבצע רק לאחר 30 יום מעלייתו למדף והמבצע עצמו יימשך 45 יום רצופים בשנה לכל היותר.

הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מיכאל אטלן, הסביר כי החוק נולד לאחר שהרשות איתרה בעיה של ריבוי מבצעים פקטיביים, שלא מגלמים הנחה או מגלמים הנחה פחותה ממה שמבטיחים. "זה סוג של הטעייה, הצרכן מקבל מצג שווא של כדאיות – צרכנים רואים שלטי 'מבצע' או 'SALE' וחושבים ששווה לקנות. להבנתנו הצעת החוק מסירה אי ודאות שקיימת היום לגבי המותר והאסור בחוק והיא הפחתת נטל רגולטורי ולא להפך", אמר אטלן. עם זאת ציין אטלן כי הרשות לא מתכוונת להחיל את ההצעה במקומות שאין לכך הצדקה.

איתן כבל דיון ועדת חקירה להסדרי חוב. יצחק הררי, דוברות הכנסת,
"החוק מספיק חשוב כדי שנשתדל לאשרו כמה שיותר מהר". איתן כבל/יצחק הררי, דוברות הכנסת

"מעורבות בוטה בניהול עסקים שנדרשים להיות דינמיים"

"אם יסתבר שיש בעיות שצריך לתת עליהן את הדעת נעשה זאת, זה בסך הכל מבצע זה לא האיום האיראני"

גורמים רבים בישיבה הביעו את התנגדותם להצעת החוק. נציגי איגוד לשכות המסחר, קרן חן סופר ונמרוד הגלילי, טענו כי יש סוגי מוצרים כמו כלי רכב או מוצרי מזון קצרי תוקף שקשה למכור אותם במשך חודש במחיר של לפני מבצע. חן סופר הוסיפה כי "החיוב למכור מוצר במחיר אחד למשך 30 יום ורק לאחר מכן לצאת למבצע שימשך 45 יום זאת מעורבות בוטה בניהול עסקים שנדרשים להיות דינמיים ולהגיב מהר". מאיה הרשקוביץ, נציגת ענף האופנה בהתאחדות התעשיינים, אמרה גם היא כי עולם האופנה הוא דינמי וכל הזמן נכנסות קולקציות חדשות ולפי ההצעה לא ניתן יהיה לצאת למבצעים תכופים כי המוצרים צריכים לשבת על המדף 30 יום במחיר ללא מבצע.

נציג ערוץ הקניות, עו"ד דב אברמוביץ, אמר כי ענף הקמעונאות תוסס ותחרותי והוא חייב גמישות במחירים כדי להתחרות עם יבואנים גדולים ואתרי הקניות הגדולים בעולם. מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות, חני סובל, אמרה כי בענף התיירות התחרות היא מול גופים בינלאומיים שחוק הגנת הצרכן לא חל עליהם. עו"ד נופר טל, המייצגת את רשתות המזון ויקטורי וסופר דוש, אמרה: "ישראל לא מביאה הרבה מדליות באולימפיאדה אבל אנחנו בהחלט שיאני עולם ברגולציה".

היו"ר כבל התייחס לשלל הטענות השונות שהועלו במהלך הישיבה ואמר כי הממשלה הגישה את הצעת החוק לכנסת כי גילתה כשל שוק ולא כי היא מתלהבת לחוקק חוקים בעניין הזה. עם זאת הוא הוסיף כי במהלך הדיון על סעיפי הצעת החוק תנסה הוועדה לתת מענה לחלק מהבעיות שעלו בישיבה. "אם יסתבר שיש בעיות שצריך לתת עליהן את הדעת נעשה זאת, זה בסך הכל מבצע זה לא האיום האיראני", אמר כבל. עם זאת הבהיר כבל כי לא מדובר במשא ומתן להחרגת ענפים כאלה או אחרים.

כבל סיכם את הדיון וביקש מהרשות להגנת הצרכן לבוא בדברים עם הנציגים השונים, כדי לתת מענה לחלק מהבעיות ולשפר את ההצעה ככל האפשר. "החוק מספיק חשוב כדי שנשתדל לאשרו כמה שיותר מהר", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully