וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הפיקוח בנתב"ג צפוי להוריד את מחירי המזון?

26.10.2017 / 13:35

בתחילת נובמבר ייכנסו לנמל התעופה בן גוריון שתי זכייניות חדשות, שיפעילו בתי קפה במתחם הדיוטי פרי ויהיו מחויבות למחירים נמוכים. הבעיה היא שמדובר רק בארבעה מוצרים בסיסיים - האם המהלך יוביל להוזלה בבתי הקפה הנוספים? בדיקת וואלה! עסקים

סיט אפ אירה אימרגליק על הרפורמה במחירי המזון בדיוטי פרי בנתב"ג/עריכת וידאו: ניר חן

החל מה-1 בנובמבר צפויים מתחמי ההסעדה של נמל התעופה בן גוריון (נתב"ג) להשתנות. תקופת הזיכיון של רשת "קפה ג'ו" הסתיימה, וחברת "SSP GroUp" הבריטית תחליף אותה - ותפעיל בתי קפה חלביים בדיוטי פרי של טרמינל 3. בהמשך גם חברת שטראוס הישראלית תיכנס למתחם, ותפעיל בית קפה באגף החדש שייפתח במהלך 2018.

שתי הזכייניות החדשות זכו במכרז "מחיר מטרה" של רשות שדות התעופה (רש"ת), והן יציעו סל בסיסי הכולל ארבעה מוצרים במחיר מפוקח. נשאלת השאלה מה יהיו המחירים החדשים ביחס למחירים ששילמו הצרכנים עד כה, והאם יש השפעה בפועל על שאר המוצרים שמחוץ לפיקוח.

קפה קקאו בנתב"ג. אירה אימרגליק, מערכת וואלה! NEWS
סניף קפה קקאו בנתב"ג/מערכת וואלה! NEWS, אירה אימרגליק

כמה יעלה לכם אספרסו קצר בנתב"ג בתחילת נובמבר?

חברת SSP הבריטית תציע לנוסעים הנחה של 22% על סל המוצרים הבסיסי שקבעה רשות שדות התעופה במכרז. מחיר כוס קפה אספרסו יעמוד על 6.25 שקלים; בקבוק מים יעלה 6.25 שקלים; הפוך קטן יעלה 7.80 שקלים; וקרואסון חמאה יעלה 7.80 שקלים.

עם כניסתה למתחם, שטראוס תציע לנוסעים כוס אספרסו ב-6.4 שקלים; בקבוק מים ב-6.4 שקלים; הפוך קטן ב-8 שקלים; וקרואסון חמאה ב-8 שקלים. מחירי אותם ארבעה מוצרים כיום בנתב"ג, על פי ההתחייבות של הרשתות במכרז הקודם, עומדים על 9.80 שקלים לבקבוק מים מינרליים קטן; 13.70 שקלים לקפה הפוך קטן; 8.80 שקלים לאספרסו קצר; ו-13.70 שקלים לקרואסון חמאה.

המחירים החדשים יהיו מחייבים רק בבתי הקפה של הזכיינים החדשים שנכנסים לנתב"ג במכרז הנוכחי. המשמעות: שאר הזכיינים שממשיכים לפעול בשדה התעופה, מחויבים לנהלים של המכרז הקודם - ולא יחויבו להציג מחירים אלה לצרכנים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המחירים המפוקחים החדשים/מערכת וואלה!, צילום מסך
מחירי מטרה לא מגבירים את התחרות ולא מובילים להורדת מחירים - במיוחד כאשר מדובר בקהל נוסעים שלרוב ממהר לרכוש קפה על הדרך. במצב כזה, הזכיינים הוותיקים לא מרגישים צורך להתחרות על כיסו של הקהל השבוי. הרי הוא יקנה בכל זאת

מדיניות "מחירי המטרה" של רש"ת נועדה להגביר את התחרות במתחם הדיוטי פרי, בשאיפה שהמחירים יירדו גם אצל הזכיינים הוותיקים. אבל האם מדיניות זו תגרום להורדת מחירים בפועל? אם לשפוט לפי המצב כיום - כנראה שלא. שיטת "מחירי מטרה" הונהגה לפני כשנתיים במכרז חדשני, במסגרתו זכתה רשת "קפה אילנ'ס", שמחויבת כיום למחירי המטרה הישנים. אולם רשתות כמו "ארומה", "קפה ג'ו" ו"סגפרדו" מוכרות את אותם המוצרים במחירים גבוהים הרבה יותר.

כך למשל, מבדיקת וואלה! עסקים עולה כי "קפה ג'ו" מוכרת הפוך קטן ב-16 שקלים ומאפה חמאה ב-17 שקלים. "ארומה" נתב"ג מוכרת הפוך קטן ב-15 שקלים וקרואסון חמאה ב-19 שקלים; ורשת "סגפרדו" בנתב"ג מוכרת הפוך קטן ב-15 שקלים וקרואסון חמאה ב-15 שקלים. ניתן לראות כי מחירי מטרה לא מגבירים את התחרות ולא מובילים להורדת מחירים - במיוחד כאשר מדובר בקהל נוסעים שלרוב ממהר לרכוש קפה על הדרך. במצב כזה, הזכיינים הוותיקים לא מרגישים צורך להתחרות על כיסו של הקהל השבוי. הרי הוא יקנה בכל זאת.

ומה בקשר לכלל המוצרים שאינם בפיקוח, ולרוב הרבה יותר רלוונטיים למבקרים בנתב"ג? רבים מהנוסעים הרי לא מסתפקים בהפוך קטנטן - ויעדיפו הפוך רגיל או גדול. מעטים הישראלים שבוחרים קרואסון חמאה על פני קרואסון שוקולד, ואספרסו קצר שותים "יחידי סגולה" שלא נרתעים מהטעם המר. שלא לדבר על הנוסעים המורעבים שירצו לאכול כריך לפני הטיסה.

על פי המצב כיום בנתב"ג, מחירי המוצרים הלא מפוקחים מפצים לגמרי את הזכיינים על ההנחה שנאלצו לתת לנוסעים על מנת לזכות במכרז. בקפה "אילנס", למשל, הפוך גדול נמכר ב-18 שקלים; קרואסון שוקולד ב-16.5 שקלים; וכריכים ב-34-38 שקלים - כלומר קפה ומאפה ב-34.5 שקלים, וכריך עם קפה ב-56 שקלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחירי המוצרים הלא מפוקחים/מערכת וואלה!, צילום מסך

רשות שדות התעופה: "מרחיבים את התחרות בין רשתות הקפה בנתב"ג

ככלל, קפה הפוך גדול וקרואסון שוקולד, בהיותם מוצרים מאוד מבוקשים על ידי הישראלים, נמכרים בכל בתי הקפה בנתב"ג במחירים מופקעים. ב"קפה ג'ו", הפוך גדול עם קרואסון שוקולד יעלה 36 שקלים, ב"סגפרדו" 34 שקלים וב"ארומה" 36 שקלים. זאת כאשר באותן רשתות ברחבי הארץ קיים "דיל" מובנה של "קפה ומאפה" במחירים נמוכים יותר. ב"קפה ג'ו" - 28 שקלים; ב"ארומה ישראל" כ-20 שקלים; וב"סגפרדו" - 23 שקלים.

בשורה התחתונה, מחירי המזון בנתב"ג יקרים בכ-10% ואף יותר מהמחירים של אותן רשתות ברחבי הארץ. במחיר הזה אמורות להיות מגולמות עלויות אבטחה ומשמרות לילה של העובדים הייחודיים לשדות התעופה.

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה לפניית וואלה! עסקים כי "הרשות מרחיבה את מכרזי 'מחירי המטרה' בהם הפחיתה את דמי הזיכיון לזכיינים ב-50%, על מנת לגלגל את הרווח לכיסי הצרכנים - ולהרחיב את התחרות בין רשתות הקפה בנתב"ג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully