וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה כדאי לכל יזם לבדוק לפני שהוא פותח עסק עצמאי?

ניר יצחק

7.11.2017 / 8:30

רעיון טוב אינו מספיק כדי להביא להצלחה של עסק עצמאי. לפני שאתם מתפטרים ופונים להגשים את החלום, כדאי שתבדקו האם אתם בעלי תכונות מתאימות, האם הרעיון משתלם והאם אתם יודעים איך להביא למימושו. מדריך

אילוסטרציה. ShutterStock
רעיון מבריק הוא רק השלב הראשון/ShutterStock

יש לך חלום שמקנן בך כבר לא מעט זמן. אתה יודע שהוא יכול לשנות סדרי עולם ופשוט לא מבין איך אף אחד עוד לא חשב על זה עדיין. או אולי, אתה פשוט ממש רוצה לפתוח את חנות הקונספט שתמיד דמיינת - משהו ייחודי, שישפר לאנשים את החוויה ולך את המציאות התעסוקתית. אבל, המציאות מוכיחה שרעיון טוב הוא לא מספיק. לא חסרות דוגמאות על מיזמים מהפכניים שכשלו עקב ניהול לקוי או תזמון לא נכון.

אז מה צריך כדי לפתוח עסק עצמאי מצליח? כדי להוציא את המיזם לפועל ולנהלו לאורך שנים דרוש כישרון עסקי ורצוי גם לבצע מחקר מקיף הבודק את ההיתכנות הכלכלית של העסק, ולוודא האם דרך חיים כזאת באמת מתאימה לך והאם הבנת לעומק את ההשלכות של המעבר מעולם השכירים לעולם העצמאיים. במאמר זה פרטנו את התכונות הדרושות לעצמאי על מנת להצליח ואת הצעדים הראשונים אותם יש לנקוט בדרך לעצמאות.

שלב ראשון – האם אתם בנויים לזה?

לניהול או הקמת עסק יש להקדיש לא מעט אנרגיות ולא ניתן רק לנהל אותו "על הדרך"

יכולות ניהול ועבודה עם אנשים – כבעל עסק תידרש לא פעם להתנהל מול ספקים, עובדים, לקוחות. לכן, דרושות יכולות בין אישיות ותקשורת בינאישית טובה כדי לטפח יחסים עסקיים אלה.

התמודדות עם משברים – הדרך להגשמה רצופה בקשיים. כל עסק יתקל במשברים כלכליים, תזרימיים וניהוליים. האם יש לך את החוסן הנפשי להתמודד עם קשיים אלה? האם תדע לעצור את הסחרחורת ולזהות את הסימנים המקדימים בזמן? האם תדע לא לתת לקשיים העסקיים להשתלט על חיי החברה והמשפחה שלך?

חריצות – פתיחת עסק היא עבודה קשה מאוד. תידרש ממך לא מעט עבודה פיזית ונפשית, שכן לניהול או הקמת עסק יש להקדיש לא מעט אנרגיות ולא ניתן רק לנהל אותו "על הדרך". ייתכן ששעות הפנאי שלך יצטמצמו אך כשהעסק ישגשג אתה תבין שזה השתלם.

יכולת תכנון לטווח ארוך- ברור שמדובר בתחזיות לא וודאיות, ואתה לא חוזה עתידות, אך תכנון יסודי יכול לצמצם פגיעה כלכלית קשה. יתרה מכך, פעמים רבות תכנון מקדים יניב את המסקנה שאין אפשרות ריאלית להקמת העסק, ועל ידי גילוי מוקדם של עובדה זו יחסכו ממך קשיים והפסדים רבים.

עוד באותו נושא

מדריך ליזם המתחיל - מה צריך לדעת כשפותחים עסק קטן

לכתבה המלאה

שלב שני – האם ישנה כדאיות כלכלית?

בדיקה מקיפה ומקצועית אותה יש לעשות לפני פתיחת העסק כוללת את כל ההיבטים הסובבים פעולה זו: ההשקעות הדרושות, מיקום העסק, מאפייני השוק, סיכונים, הוצאות צפויות ועוד. הבדיקה אף מהווה את השלב הראשון בבניית מתווה אסטרטגי מבחינה עסקית ומראה את אבני הדרך למימוש המיזם. השאלה החשובה היא למעשה האם לעסק יש פוטנציאל - לא רק כדי לשרוד, אלא גם להרוויח? האם מדובר במוצר שיכול להתחרות בשוק? והאם יש לכם אורך נשימה כלכלי לעמוד בשלבים הראשונים של העסק בהם הוא עדיין לא מרוויח?

בניית תוכנית עסקית מקצועית ומפורטת עוזרת לבחון באופן מדוקדק את כל הפרמטרים העסקיים והכלכליים, מאפשרת תכנון כלכלי מראש של כל האלמנטים הנדרשים לאורך שלבי ההקמה, כולל כמובן בחינת היתכנות כלכלית למיזם.

שלב שלישי – עדיין בעניין?

למי שהתרגל להיות שכיר במשך זמן רב דרוש שינוי בחשיבה, בהתנהלות ובהוויה. מה שתעשו - יקרה ומה שלא תעשו - לא יהיה. אין יותר בוס שלוקח את האחריות במקומכם ומעתה אתם אחראים על ההקמה, התפעול ומימון העסק. עליכם לדאוג לרמת השירות, השיווק, האיכות המקצועית ופיתוח העסק. הלקוחות לא באים מעצמם ולכן תצטרכו להקצות תקציבים שיווקיים ייעודיים לכך. הקמת עסק ועבודה כעצמאי כרוכה בוויתור על תלוש שכר חודשי ועל היציבות המשתמעת מכך, וכן כרוכה בניהול אחראי של הפרשות ביטוחיות ופנסיוניות, תשלומי מסים וכו'. עליכם לחשוב – האם זה מתאים לכם?

הכותב הוא מנכ"ל חברת GONOGO המתמחה בכתיבת תוכניות עסקיות, בחינות כלכליות והכנת תוכניות רב שנתיות עבור מיזמים קיימים וחדשים לצרכי גיוס הון ובחינת כדאיות כלכלית

  • עוד באותו נושא:
  • יזמות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully