וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נטו שופרסל: הרשת תעבור לייבא בשר טרי ודגים באופן עצמאי

שני מוזס

15.11.2017 / 22:28

שופרסל נמצאת בהליך לאישור שיגדיר את המרכז הלוגיסטי שלה כבית קירור מורשה, ובכך תשתחרר מהתלות בספקים חיצוניים - ובראשם נטו - לקליטת הבשר הטרי של המותג הפרטי אנגוס

בשר מעושן. ShutterStock, ShutterStock
בשר/ShutterStock, ShutterStock

שופרסל, רשת הקמעונאות הגדולה בישראל, מייעלת את מערך ההפצה שלה ועוברת לייבא ולהפיץ בשר טרי ודגים קפואים באופן עצמאי באמצעות המרכז הלוגיסיטי (מרלו"ג) שלה בשוהם, כך נודע ל"גלובס". עד היום היא נעזרה בשירותים של ספקים חיצוניים לצורך הפעילות הלוגיסטית הזאת, אולם כעת היא פועלת כדי לעשות זאת בעצמה כדי לחסוך עלויות ולהקטין את התלות שלה בספקים החיצוניים, והקצתה רק לבשר הטרי שטח של 1,000 מ"ר.

לפני כמה חודשים פנתה שופרסל למשרד החקלאות על מנת לקבל אישור להגדיר את המרכז הלוגיסטי שלה בשוהם כבית קירור מורשה. על מנת לקבל אישור כזה, נדרשות בדיקות לתנאי שמירת הבשר, לתחזוקה ובנייה ותכניות בטיחות מזון. את האישור העקרוני שופרסל כבר קיבלה, אך היא נדרשת לתנאי נוסף - בדומה לבתי קירור בשר של יבואנים ויצואנים אחרים - פיקוח וטרינרי ציבורי, על ידי וטרינר שיקבל משכורת מגוף סטטורי ציבורי. במשרד מאשרים כי לאחר הביקורת הבאה שופרסל צפויה לקבל את האישור באופן מיידי.

מאז ששופרסל חנכה את המרכז הלוגיסטי בשוהם עברה הרשת להפיץ חלק ניכר מהמוצרים שלה בעצמה, אך חלק מהמוצרים מן החי, בהם הבשר, לא נכללו במהלך שכן הם נחשבים לרגישים ומצריכים היערכות לוגיסטית מורכבת יותר.

מדוע זה משמעותי? עד היום התבצעה פעילות יבוא הבשר הטרי של שופרסל באמצעות שירותיה של אחת מספקיות המזון הגדולות, קבוצת נטו, והן אף ניגשו יחד למכרזים של משרד הכלכלה ליבוא בשר טרי (מכרז כזה מתנהל בימים אלה ממש). החלק התפעולי הלוגיסטי של קליטת הבשר, אחסנתו והפצתו נעשה באמצעות המרכז הלוגיסטי של נטו. ברשת מעריכים כי המעבר ליבוא עצמאי של בשר טרי עשוי לצמצם את עמלת ההפצה ב-8%-10%.

מה שופרסל עשויה להרוויח? בהתאם להוראות חוק המזון, כל ההנחות שהקבוצה מקבלת מספקיה כלולות במחיר הקנייה של המוצר. הנחות אלו כוללות בין היתר עמלת הפצה המשולמת על ידי הספקים לקבוצה, וניתן להעריך כי שינוי זה יאפשר לה להשיג הנחות גדולות יותר.

בנוסף, המשאיות מהוות כ-40% מעלות שרשרת ההפצה ברשת, ואם היא לא תהיה תלויה עוד בשירותים הווטרינריים החיצוניים ובשעות שלהם, היא תוכל להתאים את פעילות המשאיות לשעות שבהן היא מפיצה את שאר מוצריה.

המהלך הזה, שאולי נשמע כמו עוד ייעול לוגיסטי שגרתי, מהווה למעשה עוד נקודה שבה שופרסל מחזקת עוד יותר את מעמדה מול הספקיות, והן נדרשות לבצע פעולות בהתאם להחלטות שלה, כמו צמצום צי המשאיות שלהן מכיוון ששופרסל מפיצה את מוצריה באופן עצמאי, או שינוי מסלולי הפצה שכן הנקודות שאליהן הם נדרשים להפיץ מצטמצמות משמעותית. שופרסל מהווה כיום כ-25% מהשוק הרשתות הקמעונאיות.

בינואר האחרון חנכה שופרסל את המרלו"ג שלה בשוהם בהשקעה של 420 מיליון שקל. המרכז, שגודלו 37 אלף מ"ר, משמש לריכוז ולהפצת סחורה בטמפרטורה מבוקרת, ומועסקים בו כ-400 עובדים. היקף הפעילות הלוגיסטית במרלו"ג עומד על כ-40 מיליון ארגזים בשנה, והתעבורה היומית בו כוללת כ-450 משאיות.

מהלך זה מעצים למעשה את כוחם של המותגים הפרטיים של שופרסל, שכן השליטה המלאה בהם עוברת לידיה. מותג הבשר הפרטי של שופרסל הושק בקיץ 2015 תחת השם "אנגוס", והוא מיובא מארגנטינה במטוסי מטען מקוררים. באותה תקופה שוק הבשר הטרי בארץ היה ריכוזי מאוד ונשלט בידי "אדום אדום" (תנובה) ודבאח, שהיו אחראים יחד לכ-80% ממכירות השוק.

בעת ההשקה של אנגוס הצהירו בשופרסל כי תנובה אחראית ל-58% ממכירות הבשר הטרי ברשת, ודבאח אחראי רק ל-32% ממכירות הבשר בשופרסל. בראיון ל"גלובס" בקיץ האחרון ציין איציק אברכהן, מנכ"ל הרשת, כי מכירות המותג הפרטי בבשר הטרי של שופרסל הגיעו ל-58% מהמכירות ברשת.

בשנת 2016 עמדו המכירות של שופרסל בתחום הבשר והקפואים על 1.7 מיליארד שקל, והיוו כ-14% מהמכירות של החברה. שיעור הרווחיות של הקטגוריה עלה בשנתיים האחרונות באופן דרמטי. ב-2016 הן היוו 21% מהרווחיות הגולמית בתחום הקמעונאות, זאת לעומת 16% מהמכירות בשנת 2014.

בדוחות שופרסל נכתב כי הגידול ברווחיות הגולמית בקבוצת מוצרי הבשר והקפואים מיוחס בעיקר לשוני תמהילי לטובת בקר טרי, בעקבות השקת המותג הפרטי בקטגורית הבשר ושיפור במחירי הקנייה.

בדוחות הכספיים של נטו לשנת 2016 מצויין כי מכירות החברה לשופרסל הסתכמו בכ-560 מיליון שקל, ומהוות כ-24% ממכירות החברה. עוד מציינים בדוחות כי "בשנים האחרונות ניכרת התחזקות של מותגים פרטיים המשווקים בעיקר על ידי שופרסל, אשר מגבירים את התחרות וגורמים לקיטון בצריכת המותגים של החברה. יחד עם זאת, מגמה זו אינה משפיעה באופן מהותי על פעילות החברה, שכן חלק מהמוצרים המשווקים כמותגים פרטיים, מיוצרים על ידי החברה עבור שופרסל".

ב-2016 שיעור הקניות של שופרסל מקבוצת נטו גדל, בעוד הרכישות שלה מספקיות המזון הגדולות האחרות קטן. כך, רכישות הרשת ב-2016 מנטו עמדו על 7.2%, לעומת 6% ב-2015. דווקא בקרב ספקיות המזון האחרות היקף המכירות קטן. היקף הרכישה מתנובה ירד ב-2016 ל-10.8% לעומת 12.1% ב-2015. המותג הפרטי בוודאי היווה חלק מהסיבה לקיטון.

נטו התחזקה. גלובס
נטו התחזקה, תנובה ירדה/גלובס
  • עוד באותו נושא:
  • שופרסל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully