וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקפי חרדה ושכר מזעזע: כך נראית עבודת מחסנאי באמזון

28.11.2017 / 8:03

עובדים עייפים שנאסר עליהם לשבת, יעדי עבודה לא הגיוניים וצוותי אמבולנס שמוזעקים לטפל בעובדים שקרסו. תחקירן של "המירור" הבריטי עבד 5 שבועות במחסן הגדול ביותר של ענקית הסחר באירופה - וחשף תנאי עבודה בלי נסבלים

צילום:רויטרס, CNN עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: עומרי נחמיאס במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על המכרז להקמת מטה שני של אמזון בארה"ב)

אמזון היא אחת מחברות הסחר הגדולות בעולם ורווחיה הגיעו בשנה האחרונה ל-7.3 מיליארד ליש"ט. החברה מספקת שירות נוח ומהיר ללקוחותיה שיכולים בלחיצת כפתור לרכוש מגוון עצום של מוצרים המגיעים במהירות לפתח ביתם. אך לנוחות ולמהירות הזו יש מחיר, אותו משלמים לא הלקוחות אלא דווקא עובדי החברה.

תחקירן של העיתון הבריטי המירור שימש במשך כחמישה שבועות כעובד במחסן החברה בטילבורי שבאסקס – המחסן הגדול ביותר של החברה באירופה המיועד לטפל ולשלוח כ-1.2 מיליון חבילות בשנה – כשהוא מצוייד במצלמה נסתרת (שהוזמנה מאמזון) ותיעד את תנאי העבודה הקשים איתם מתמודדים עובדי החברה.

צפו: תחקירן "המירור" מדווח על עבודתו באמזון

התנאים שחשף התחקירן שונים קצת מהתדמית אותה מנסה להעיר החברה בפרסומות הגיוס שלה לעובדים המציגות עובדים מחוייכים. לעובד במחסן מוקצבות כ-9 שניות לטיפול בכל פריט המוצא למשלוח על מנת לעמוד ביעד שהציבה החברה – 300 פריטים בשעה במשמרות בנות כ-10 שעות. עובד שלא עומד במכסה זו מסתכן בפיטורים. העובדים מצולמים באופן תמידי ומסכים המוצבים לפניהם מראים להם ללא הפסקה את הקצב בו הם עובדים והאם הם עומדים ביעדיהם. התחקירן סיפר כי בהגיעו למחסן נתקל בעובדים מותשים שכמעט נרדמים בעמידה – על העובדים נאסר לשבת – ובמספר מקרים בעובדים שקרסו תחת העומס וטופלו בידי צוותי אמבולנס שהוזעקו למקום. עובדת אחת טופלה עקב התקף חרדה בו לקתה אחרי שנודע לה על כך שתחוייב לעבוד שעות נוספות לקראת החגים.

התחקירן העיד על ימי העבודה המפרכים שלו. לדבריו, במחסן הענק המקביל בגודלו לכ-11 מגרשי כדורגל, לוקח כ-5 דקות להגיע לשירותים, בהנחה שהשירותים בקומה תקינים. מד הצעדים אותו ענד הראה כי בכל יום גמע התחקירן כמעט 16 קילומטרים. לדבריו, שתי הפסקות בנות חצי שעה הן הזמן היחיד בהם יכולים העובדים לתת מנוחה לרגליהם.

לא התחקיר הראשון

"הדירה הכי זולה שמצאתי באזור מושכרת עבור 600 ליש"ט לחודש, אבל השכר שלי מגיע ל-200 ליש"ט בשבוע"

וכמה מקבלים העובדים עבור עבודתם הקשה? לפי התחקירן, השכר אותו מקבלים העובדים עומד על 7 פני לחבילה – סכום שמצטבר לכדי שכר שאינו מספיק למימון המחייה באזור המפעל – בעיקר לאור העובדה שבעלי בתים באזור שהביקוש בו עלה בעקבות פתיחת המפעל, מעלים את שכר הדירה. "הדירה הכי זולה שמצאתי באזור מושכרת עבור 600 ליש"ט לחודש, אבל השכר שלי מגיע ל-200 ליש"ט בשבוע בלבד", סיפר אחד העובדים.

בתגובה לתחקיר אמרה אמזון למירור כי "אמזון מספקת מרחב עבודה בטוח וחיובי, עם שכר תחרותי ותנאים סוציאליים מהיום הראשון. אנחנו גאים ביצירת אלפי מקומות עבודה קבועים בבריטניה בשנים האחרונות. אנחנו מציעים עבודות מעולות בסביבה חיובית ואפשרות לקידום. וכמו בחברות אחרות אנחנו מצפים לרמת ביצועים מסוימת. יעדי העבודה שנקבעו מבוססים על ביצועי עבר של העובדים שנמדדו לאורך זמן רב".

אין זו הפעם הראשונה בה נחשפים תנאי העבודה הקשים בענקית הסחר – ולא רק בדרגי עובדי המחסן. ב-2015 פרסם הניו יורק טיימז האמריקני תחקיר המבוסס על ראיונות שנערכו עם יותר ממאה עובדים בחברה שחשפו כמה מהטקטיקות הקיצוניות בהן היא נוקטת. עם התקבלותם למעגל הפנימי, מתבקשים עובדים לשכוח את "ההרגלים הירודים" שרכשו במקומות עבודה קודמים, בתור התחלה, ולאמץ את מערכת האמונות וההתנהלות האמזונית במלואה - מערך של 14 חוקים הידועים בשם "עקרונות ההנהגה"..

בין היתר תיארו העובדים מערכת המנתחת ומעריכה מספרית כל נתון והיבט הקשור בביצועיהם ובעבודתם, ומשלימה את מערך המודיעין באמצעות מלשינים - עובדים אחרים אותם מעודדת ההנהלה לדווח על חבריהם במידה ומצאו טעם לפגם בעבודתם, או יעילותם. ההלשנות מתבצעות בצורה מסודרת באמצעות כלי המכונה Anytime Feedback. מערכת הטלפוניה הארגונית אפילו כוללת תפריט קולי ייעודי להגעה ישירה לבוסים של עובדים מכל מחלקה לצורך הלשנה בכל עת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully