וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כל שקל שיירד מעמלת האינטרנט יעלה 2 שקלים במחיר כרטיס הקולנוע"

13.12.2017 / 14:16

דיון סוער בוועדת הכלכלה, שהחלה להכין לקריאה ראשונה את הצעתה של ח"כ תמר זנדברג לאסור גביית עמלות בעסקאות שמבוצעות באינטרנט. מנכ"ל סינמה סיטי: "חצי ממחיר הכרטיס הולך לבעלי הזכויות כי מישהו צריך לשלם לבראד פיט - העמלה נשארת אצלנו"

עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: כתבת הצרכנות יעל געתון בדקה כמה עולים מופעי חנוכה)

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, החלה היום (רביעי) להכין לקריאה ראשונה את הצעתה של ח"כ תמר זנדברג, לתקן את חוק הגנת הצרכן - ולאסור על גביית עמלה בעסקאות שמבוצעות באינטרנט. לפי ההצעה, לא ניתן יהיה לגבות עמלה בהזמנה באינטרנט, שאינה נגבית בעסקה פרונטלית.

הדבר נהוג בעיקר ברכישת כרטיסי קולנוע באינטרנט, עבורם נגבית עמלה שאינה נגבית ברכישה בקופות - והצעת החוק נועדה לשים סוף לתופעה. היו"ר כבל התייחס לאיומים כי הצעת החוק תביא לעליית מחירי הכרטיסים, ואמר כי אין הצעת חוק שלא גררה איומים מסוג זה. הוא הוסיף כי ההצעה תעבור על אף האיומים, וכי הוועדה לא תתפשר על הצעות שיעשו ממנה "חוכא ואיטלולא".

ח"כ זנדברג הציגה את הצעתה, ואמרה כי היא "די טרוויאלית בעיצומה של המאה ה-21, כשהאינטרנט מזמן הפך למצור בסיסי כמו חשמל או מים". גם היא התייחסה להתנגדויות להצעה, ואמרה כי מדובר בשינוי מתבקש שהגיע הזמן לעשות אותו. היא הוסיפה כי צריך לבדוק כיצד קורה שמחירי הכרטיסים והעמלות זהים, והאם יכול להיות שהבעיה היא שאין תחרות בענף הקולנוע.

ח"כ יעקב פרי אמר כי כשחברה פרטית רוצה לגבות יותר או פחות זו זכותה, וזכותו של הצרכן לבחור אם לשלם או לא. הוא הוסיף כי "75% מהציבור בגוש דן קונה כרטיסים בקופות ולא משלם עמלה, ובירושלים 90% מהציבור". לדבריו, מי שיושב בבית ומנצל את היתרונות של הזמנה באינטרנט, משלם עמלה על הנוחות. עם זאת, הוא הוסיף: "הייתי תומך בהצעה בכל לב, אם היינו יכולים להבטיח שהורדת עמלת האינטרנט לא תביא להעלאת מחיר הכרטיס".

הטרדה מינית בסינמה סיטי - ראיון סקייפ עם אמרי סדן. מערכת וואלה!
רשת סינמה סיטי בגלילות/מערכת וואלה!

המועצה לצרכנות: הרשות להגבלים צריכה לבדוק למה כל העמלות זהות"

"כולנו צרכנים ולכולם חשוב להפחית את יוקר המחייה, וההצעה היא צעד חשוב לשם כך. יכול להיות שהגיע הזמן שהרשות להגבלים עסקיים תבדוק איך זה שמחיר כל הכרטיסים וכל העמלות הוא זהה"

מנכ"ל משרד התרבות והספורט, יוסי שרעבי, ציין כי המשרד מתנגד להצעה; והוסיף כי לחברות יש עלויות אמתיות בגין השימוש באינטרנט, ומי שמבצע הזמנה באינטרנט הן דווקא הקבוצות החזקות. לדבריו, האוכלוסייה החלשה מגיעה לקופות, ואם הצעת החוק תביא לעליית מחיר הכרטיס בקופה - אוכלוסיות אלה יפגעו. הוא טען כי הפתרון צריך להיות פטור מעמלה למי שרוכש 3 כרטיסים או יותר.

ח"כ זנדברג אמרה בתגובה כי מדובר רק ב-30% מהרוכשים באינטרנט. נציגת משרד המשפטים, עו"ד הילה דוידוביץ', טענה כי ועדת השרים לחקיקה התנגדה להצעת החוק, והוסיפה כי זה מחייב את כל נציגי הממשלה. לדבריה, "לא צריך להיות כלכלן כדי לדעת שפיקוח יכול להביא להעלאת מחירים".

היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד אתי בנדלר, אמרה כי ועדת השרים אמנם התנגדה; אולם שר הכלכלה, אלי כהן, הבעיה תמיכה בהצעה לפני ההצבעה במליאה. יועצת מנכ"ל משרד הכלכלה, ליאת יונניאן, אמרה כי המשרד מעוניין לקדם פשרה, אך ציינה כי הפשרה של גביית עמלה מהכרטיס השלישי או הרביעי לא מספק - ותטיב עם מספר מצומצם של צרכנים.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, ג'וש גולדשמיט, אמר כי "כולנו צרכנים ולכולם חשוב להפחית את יוקר המחייה, וההצעה היא צעד חשוב לשם כך. יכול להיות שהגיע הזמן שהרשות להגבלים עסקיים תבדוק איך זה שמחיר כל הכרטיסים וכל העמלות הוא זהה". היועץ המשפטי של רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד וגיף אליאב, הוסיף כי עמלת האינטרנט היא 10% מהעסקה, ואם הכרטיסים נרכשו במבצע של אחד פלוס אחד היא מזנקת ל-20% מהעסקה.

מירי רגב והאחים אדרי. אלי סבתי,
שרת התרבות מירי רגב עם האחים אדרי/אלי סבתי

"חושבים שאנחנו מדפיסים כסף, אבל יש לנו תחרות יומיומית מול האינטרנט"

המפיק משה אדרי: "לפני חודש הלכה רשת לפשיטת רגל, אין כסף בתעשייה הזו. אתם חושבים שאנחנו מדפיסים כסף, אבל יש לנו תחרות יומיומית מול האינטרנט"

נציג התאחדות ענף הקולנוע, ד"ר שלומי פריזט, אמר כי לא מדובר בכשל שוק או תופעה ייחודית לישראל, וציין כי מבדיקה שעשה גילה שזה המצב גם בברלין, פרנקפורט, לונדון, פריז, רומא, ניו יורק ומקומות נוספים.

המפיק משה אדרי סיפר כי רשתות הקולנוע נלחמות על חייהן. "לפני חודש הלכה רשת לפשיטת רגל, אין כסף בתעשייה הזו. אתם חושבים שאנחנו מדפיסים כסף, אבל יש לנו תחרות יומיומית מול האינטרנט. אנחנו חתומים על ערבויות אישיות מפה ועד רמת גן, ח"כ זנדברג רוצה לקבל חשיפה על משהו שטותי", אמר.

מנכ"ל סינמה סיטי, אבי אדרי, הסביר כי אם מחיר העמלות יירד - הם יצטרכו להביא את הכסף ממקום אחר: "בעל הזכויות בסרט לוקח 50% ממחיר הכרטיס, כי מישהו צריך לשלם לבראד פיט. במקום להעלות את מחיר הכרטיס אנחנו לוקחים עמלת אינטרנט, כי הכסף הזה כולו נשאר אצלנו. אם מחר בבוקר מבטלים את זה אז על כל שקל שלקחתי עמלה אני צריך להוסיף שני שקלים למחיר הכרטיס".

היו"ר כבל סיכם ואמר כי בכוונתו לכנס את כל הגורמים בניסיון למצוא הצעת פשרה שתטיב עם הצרכנים. "שאף אחד לא יטעה, הצעת החוק הזו תעבור ואל תבואו עם הצעות שיגחכו אותנו", אמר. ח"כ זנדברג הציעה כי הפשרה תהיה עמלה אחת לעסקה אחת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully