וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדים 14 שעות ועושים צרכים בבקבוק: התנאים הקשים של נהגי אמזון

19.12.2017 / 7:00

מסמכים שהגיעו לידי "המירור הבריטי" מציירים תמונה עגומה על תנאי העסקתם של הנהגים בשירות החברה. בין התנאים: מעקב תמידי, קנסות על איחורים ואיסור על ימי מחלה

צילום:רויטרס, CNN עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: עומרי נחמיאס במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על המכרז להקמת מטה שני של אמזון בארה"ב)

העדויות והתלונות בדבר יחסה של ענקית הסחר הבינלאומית "אמזון" לעובדיה ממשיכות להצטבר. פחות מחודש אחרי שתחקירן עיתון המירור הבריטי פרסם את עדויותיו על תנאי העבודה הקשים במחסן החברה הגדול בעיר טילבורי שבאסקס, בריטניה, הגיעו עתה לידי העיתון מסמכים ובהם עדויות על תנאי העבודה הדרקוניים העומדים בפני נהגים המועסקים בשירות החברה.

על פי המסמכים, ועל פי בדיקות שערך העיתון, עובדים נהגי "יו-קיי אקספרס", החברה המספקת שירותי משלוח לאמזון, במשמרות נהיגה בנות 14 שעות והם מחוייבים לספק בכל יום יותר מ-200 חבילות ליעדיהן ולהימנע מהפסקות על ידי עשיית צרכיהם בבקבוק. בנוסף נאסר, על פי המסמכים, על הנהגים לקחת ימי מחלה, כשהחברה מאיימת עליהם בקנס של 110 ליש"ט אם יעשו זאת.

כתבה בתוכנית "The Jimmy Dore Show" בעקבות תחקיר המירור

מועסקים בפרילנסרים

נהג שלא קיבל מספיק משמרות עלול לסיים את השבוע כשהוא למעשה חייב כסף לחברה

עוד טוענים הנהגים כי נאמר להם שעליהם להיות זמינים לעבודה באופן תמידי – 7 ימים בשבוע. העובדים טענו כי החברה עוקבת אחריהם באופן תמידי וכי מעסיקיהם איימו כי לא יקבלו תשלום על "מסלולי משלוח כושלים" – מסלולים בהם לא יספקו חבילה לכל יעד ויעד במסגרת זמן מוגדרת מראש.

יו-קיי אקספרס, לטענת הנהגים, מתחמקת משמירה על תנאי העבודה של הנהגים כפי שהם קבועים בחוק בכך שהיא מעסיקה אותם כפרילנסרים – כנהגים עצמאיים המספקים לה שירותי נהיגה. הנהגים גם מחוייבים לשלם דמי שימוש ברכב בסך 26.4 ליש"ט ליום – גם על יום בו אינו עובדים. כך, נהג שלא קיבל מספיק משמרות עלול לסיים את השבוע כשהוא למעשה חייב כסף לחברה.

לפחות ארבעה נהגים לשעבר בחברה מנהלים בימים אלו הליכים משפטיים נגדה. עורכי הדין בחברת "ליי דיי" (Leigh Day) המנהלים תיקים אלה ושלפחות שבעה נהגים נוספים יצרו איתם קשר אמרו כי הם מקווים שיצליחו ליצור תקדימים לפיהם תינהגנה החברות מעתה ואילך. "אנחנו מאמינים שלקוחותינו זכאים להשתכר שכר מינימום ולקבל דמי חופשה ככל עובד אחר", אמר עו"ד נייג'ל מק'קיי. "כרגע, לקוחותינו לא זוכים לזכויות אלה".

משאית של אמזון. ShutterStock
הנהגים מחוייבים לשלם דמי שימוש ברכב בסך 26.4 ליש"ט ליום/ShutterStock

אמזון אמרה בתגובה כי "ספקי המשלוחים שלנו חייבים לעמוד בכללי ההתנהגות שלנו ואנחנו חוקרים כל האשמה לגבי ספק שאינו עומד בציפיותינו. חברות המשלוחים העצמאיות דוחות את ההאשמות כי הנהגים נקנסים אם אינם עומדים בלוחות הזמנים. אנחנו בוחנים באופן סדיר את ספקי שירותי המשלוחים שלנו על מנת להבטיח שהם מודעים לסטנדרטים להם אנו מצפים".

יו-קיי אקספרס אמרה כי "איננו יכולים להגיב, כי תגובה מצידנו עלולה להשפיע על הליכי הבירור הנערכים בנושא. בכל מקרה, יו-קיי אקספרס חולקת על הטענות נגדה".

מחסן אמאזון. Matt Cardy, GettyImages
300 פריטים בשעה. מחסני אמזון/GettyImages, Matt Cardy

עובדי המחסן: 9 שניות לכל פריט

עובדת אחת טופלה עקב התקף חרדה בו לקתה אחרי שנודע לה על כך שתחוייב לעבוד שעות נוספות לקראת החגים

בחודש שעבר חשף המירור את חוויותיו של תחקירן של העיתון שעבד במחסני אמזון במשך 5 שבועות. לעובד במחסן מוקצבות כ-9 שניות לטיפול בכל פריט המוצא למשלוח על מנת לעמוד ביעד שהציבה החברה - 300 פריטים בשעה במשמרות בנות כ-10 שעות. עובד שלא עומד במכסה זו מסתכן בפיטורים.

העובדים מצולמים באופן תמידי ומסכים המוצבים לפניהם מראים להם ללא הפסקה את הקצב בו הם עובדים והאם הם עומדים ביעדיהם. התחקירן סיפר כי בהגיעו למחסן נתקל בעובדים מותשים שכמעט נרדמים בעמידה - על העובדים נאסר לשבת - ובמספר מקרים בעובדים שקרסו תחת העומס וטיפלו בידי צוותי אמבולנס שהוזעקו למקום. עובדת אחת טופלה עקב התקף חרדה בו לקתה אחרי שנודע לה על כך שתחוייב לעבוד שעות נוספות לקראת החגים.

התחקירן העיד על ימי העבודה המפרכים שלו. לדבריו, במחסן הענק המקביל בגודלו לכ-11 מגרשי כדורגל, לוקח כ-5 דקות להגיע לשירותים, בהנחה שהשירותים בקומה תקינים. מד הצעדים אותו ענד הראה כי בכל יום גמע התחקירן כמעט 16 קילומטרים. לדבריו, שתי הפסקות בנות חצי שעה הן הזמן היחיד בהם יכולים העובדים לתת מנוחה לרגליהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully