וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדקנו מה עדיף: לפתוח חנות פיזית או וירטואלית?

מני מילשטיין

21.12.2017 / 8:00

חנויות ברשת לא צריכות לשלם דמי שכירות או לנהל מלאי, ואפילו יכולות למכור מוצרים ללא הגבלה גיאוגרפית. אבל האם עסק וירטואלי מצליח יותר מחנות בקניון? לא בטוח. מדריך

צילום: יותם רונן, רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: מוזמנים לצפות בפינה הכלכלית של המהדורה המרכזית בוואלה! NEWS)

אם אתם חושבים לצאת לעצמאות ולפתוח חנות כדאי שתחליטו מה עדיף לכם – חנות וירטואלית או חנות פיזית. חנויות האונליין מאפשרות לנו להזמין את המוצרים כאן ועכשיו ולקבל אותם ישירות הביתה מבלי לבזבז זמן יקר על נסיעה ושיטוט בחנויות או בקניון. בישראל בלבד גלגל שוק האונליין 9.5 מיליארד שקל בשנת 2015. בסקר שביצעה חברת "EBAY" נמצא כי 46% מהקונים אונליין עושים זאת כי הם מאמינים שהמוצרים המוצעים בחנויות הווירטואליות זולים יותר, 20% מעדיפים את הנוחות והזמינות שהרשת מציעה ו-13% נהנים מקלות השוואת המחירים.

אם כך, ניתן היה להניח כי מוטב היה לכל העסקים הקמעונאים לפתוח חנויות וירטואליות ולוותר על עלות התחזוקה וההקמה של חנויות פיזיות. אולם מסתבר שהמציאות שונה. באותו הסקר עלה כי קרוב למחצית מהנשאלים (48%) מעדיפים לראות את המוצר פיזית בחנות. כלומר, הצרכים הרגשיים, הנפשיים והחברתיים גורמים לצרכנים להעדיף להמשיך לקנות בחנויות פיזיות. אפילו ענקית הקמעונאות הווירטואלית אמזון חתמה על עסקת ענק בהיקף של 13.7 מיליארד דולר, לרכישת רשת המזון האורגני הול פודס. מדובר ברשת המזון האורגני הגדולה ביותר בארה"ב עם עשרות סניפים פיזיים הפזורים בכל רחבי המדינה.

מדובר בהחלטה מסובכת יותר ממה שניתן היה לצפות. מה בדיוק ההבדלים בין שני העסקים, והאם הקמתו של עסק אינטרנטי מצריכה פעולות שונות מאלה הנדרשות בהקמת עסק רגיל - ואם כן, אילו פעולות בדיוק?

אישה קונה בגדים. ShutterStock
כמעט חצי מהקונים מעדיפים עדיין את החנויות הפיזיות/ShutterStock

כמה זה עולה לי?

אין תשובה ודאית. באופן כללי, לא מעט דוחות מראים שהמעבר של עסקים למרחב האינטרנטי חוסך בצורה הכי פשוטה בעלויות שכירות ונדל"ן. יחד עם זאת יש לזכור כי עסק אינטרנטי טוב, דורש גם הוא משאבים כלכליים לא מבוטלים. ממשקי החנויות האינטרנטיות הולכים ומשתפרים והאיכות הזאת דורשת השקעה מצד בעל העסק (תשתית, אחסון מהירות וכו'). יתרה מכך – ריבוי הפלטפורמות השיווקיות אונליין יצרו עומס על בעלי העסקים והציפייה מהם להיות נוכחים בכל מקום.

קורה לא פעם שעלות התקורה שחסכנו בכך שפתחנו עסק שאינו דורש מרחב פיזי, מתגמדת לעומת עלות השיווק שנדרשת למינוף עסק אונליין. עסק פיזי נהנה מפרסום מעצם הנוכחות שלו ברחוב בו עוברים הולכי רגל – דבר שלא קורה בעסק אונליין.

רגולציה וחוק הגנת הצרכן

מנקודת המבט של בעלי העסק, נדמה כי חוקים דרקוניים עלולים להיות מנוצלים על ידי צרכנים מסוימים ולפגוע כלכלית בעסקים מקוונים

בעל עסק אונליין כפוף גם הוא במידה מסוימת לנהלים ולמערכות הרגולציה שמפעילה המדינה על כלל בעלי העסקים. הפעילות סביב ימי מכירות אינטרנטיים תלויה גם ברגולציה, לעיתים אף יותר מבמקרה של חנויות פיזיות, מה שהופך את המכירות ברשת (במקרים מסוימים) לפחות כדאית. במילים אחרות, העלויות הכרוכות במכירות אונליין אינן נמוכות כפי שנהוג לחשוב, שכן, מעבר למכירה נדרשת הבנייה עצמה, הקמה, תפעול פלטפורמה מקוונת, שילוח ואחסון - בנוסף להוצאות מיסוי כבדות.

באינטרנט קיימת רגולציה נוקשה המונעת ממוכרים לפגוע בצרכן הקצה, ואף מייצרת סדר בכל הקשור לסליקה, חיוב ועוקץ של צרכנים. אולם מנקודת המבט של בעלי העסק, נדמה כי חוקים דרקוניים עלולים להיות מנוצלים על ידי צרכנים מסוימים ולפגוע כלכלית בעסקים מקוונים. עליכם להכיר בכך שהיעדר מפגש פיזי עם לקוחות עשוי להגדיל את הסיכוי שהקונה ינצל לרעה את האנונימיות שלו.

תקנות המיסוי דומות

החובות החוקיות דומות: פתיחת תיק עוסק עצמאי מול רשות המסים (עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע"מ), הגשת דו"חות שנתיים למס הכנסה, הגשת דיווחים למע"מ עבור עוסקים מורשים וחברות בע"מ, תשלום מסים וכו'. בהקשר זה חשוב לדעת, גם כאשר עסקה מתקיימת דרך רשת האינטרנט ובין שני צדדיה אין מפגש פיזי (ולעתים גם לא דיאלוג ישיר), עדיין קיימת חובה של בעל העסק להעביר חשבונית מס לידי הלקוח המשלם. עסקים אינטרנטיים נדרשים להמציא דרכים לדאוג למערך קבלות לקהל לקוחותיהם - וכאשר מדובר על ימי מכירות אינטנסיביים דבר זה מקבל משנה תוקף.

רואת חשבון. ShutterStock
כל כללי המסים החלים על בעלי עסקים פיזיים תקפים גם לגבי עסק אינטרנטי/ShutterStock

ניהול מלאי אוטומטי

קיימים היום פתרונות טכנולוגיים חכמים לניהול מלאי בצורה אוטומטית והעבודה מתייעלת ככל שהטכנולוגיה מתקדמת. בהקשר הזה, ניהול עסק אונליין דומה לניהול עסק פיזי, רק בשינוי קטנטן שאת הסחורה (מוצרים) אין צורך לסדר על המדפים. כשתנהלו עסק באינטרנט, הדאגה המרכזית שלכם תהיה לוגיסטיקה וניהול שילוח, בעוד שחנות פיזית דורשת ניהול פיזי של מלאי הלכה למעשה על מדפים או קירות.

כך או כך, הדבר החשוב ביותר בהיבט הזה הוא תפעול מידע עדכני בתוך מערכת מלאי שמחזיקה את כל הנתונים אודות מה נמצא ברשותכם בעסק ומה חסר. כמובן שמי שמוכר גם אונליין וגם בחנות פיזית חייב לוודא שיש לו סנכרון במלאי כדי שלא ימכור בטעות את אותו מוצר פעמיים.

לא תלויים במרחב גיאוגרפי

אי אפשר לומר כי הפעלת עסק אינטרנטי היא קלה יותר או מאתגרת פחות

עסקים שלא מוגבלים למכירה פיזית יכולים למעשה למכור לכל העולם. זה ברור. אך לפני שתרוצו לפתוח חנות אונליין עליכם לעשות בדיקת היתכנות - האם תוכלו לגבות כסף במט"ח, היבטי מיסוי שונים, היבטי ייצוא סחורות מהארץ וכו'. רוצה לומר, זה שהחלטתם לנהל עסק באינטרנט לא אומר שתוכלו למכור את המוצר שלכם לכל מקום. התמקדו באזור מסוים ודעו מה הצורך הממשי שעולה בו. כך תבטיחו לעצמכם רווח גדול יותר ופחות הפתעות.

על אף השוני המסוים המתקיים בין עסקים אינטרנטיים ובין עסקים רגילים אי אפשר לומר כי הפעלת עסק אינטרנטי היא קלה יותר או מאתגרת פחות. הפעלת עסק אינטרנטי על בסיס הנחת עבודה כזו עשויה להסתיים בהחלט באכזבה. בכל מקרה, אם חשבתם לפתוח עסק - אונליין או אופליין, עליכם לקחת בחשבון את מכלול השיקולים ולהבין מה משתלם ויעיל יותר בתחום העיסוק המרכזי שלכם.

הכותב הוא מנכ"ל iCount

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully