וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית הפחתת המכסים חיסלה את מכירות סוף השנה בחנויות האלקטרוניקה

21.12.2017 / 9:00

רשתות השיווק מציעות לצרכנים הנחות לסוף השנה האזרחית, אבל הישראלים מעדיפים לחכות לרפורמת "נטו הוזלות" וסבורים שיקבלו הנחות גדולות יותר. אלא שלדברי הסוחרים, בינואר 2018 המבצעים יהיו הרבה פחות משתלמים. בדיקת וואלה! עסקים

צילום:יותם רונן עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: כתבת הצרכנות, יעל געתון, מדווחת במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על ההאטה במכירת מוצרי האלקטרוניקה)

תוכנית "נטו הוזלות", שמקדם בימים אלה משרד האוצר, אמורה לסייע לכולנו: להקל על היבואנים, לספק הנחות לצרכנים ולאפשר לבעלי רשתות השיווק למכור את הסחורה; זאת בעיקר בתקופה הנוכחית, סוף השנה האזרחית, שבה הסוחרים מבקשים להיפטר ממנה ולהיערך לשנה הבאה.

אולם נראה כי למרות הניסיונות למשוך קונים, אלה מעדיפים לחכות על הגדר: אף שבמסגרת הרפורמה מס הקנייה כבר בוטל, המהלך לביטול המכס טרם נכנס לתוקף - והמשמעות המיידית היא שציוד רב אינו נמכר, מוכרים נתקעים עם מלאי ולגבי ההנחות שיגיעו בהמשך, ספק אם יהיו גבוהות מהנחות סוף השנה.

בשבוע שעבר הציג שר האוצר, משה כחלון, את הרפורמה, הכוללת ביטול מס קנייה על חלק ממוצרי האלקטרוניקה; וביטול המכס על מוצרי חשמל, קוסמטיקה, תאורה, טקסטיל, צעצועים ומשחקי ספורט. כבר למחרת ההכרזה חתם כחלון על צו המבטל את מס הקנייה - וההוזלות נכנסו לתוקף. מדובר בהנחות משמעותיות שמגיעות עד אלפי שקלים, בשיעור של עד 30%, בעיקר על טלוויזיות.

אשר למהלך ביטול המכס, הוא כבר יותר מורכב, מכיוון שהוא מאפשר להגיש ערעורים למדינה- תהליך שעשוי להימשך מספר שבועות. גם גובה ההנחה הוא 12% לכל היותר, ובתחום הטקסטיל אף פחות מזה, 6% בלבד. למרות זאת, נדמה שהציבור ממתין להנחות מפליגות - ומבדיקת וואלה! עסקים עולה כי בחנויות כמעט ואין תנועה. הנפגעים העיקריים הם העסקים הקטנים - אבל לא רק.

לקריאה נוספת:
תביעה: שילמו 400 שקל על כרטיס להופעה - ולא ישבו יחד בגלל נכות
המותג הפרטי נלחם ביבואנים: עלייה של 50% במכירות סופר פארם
ארבעה חודשים לפתיחה: המדפים בדקאתלון עדיין ריקים

כחלון: "שמח לבשר על מהלך של 800 מיליון שקל שחוזרים לאזרחים במסגרת תוכנית נטו הוזלות". רוני כנפו
מסיבת העיתונאים "נטו הוזלות". שר האוצר, משה כחלון/רוני כנפו

"ההנחה בסוף שנה משמעותית יותר מאשר בינואר - אבל הקונים מחכים"

"היום הקונים יכולים ליהנות מהנחה של סוף השנה בגובה 28%-30%. כשיורידו את המכסים בטח תהיה הנחה של 10%-12%, כלומר משתלם לקנות עכשיו ולא לחכות, אנחנו מנסים להסביר את זה ולא תמיד מבינים"

כך למשל מספר לוואלה! עסקים מנהל מכירות באחת מרשתות החשמל הגדולות בארץ שמדובר ב"חודש קשה", בעיקר בהשוואה לשנים עברו. "בגדול, אנשים מחכים שיהיו עוד הוזלות ולא קונים, אלא אם מדובר בקנייה שלא ניתן לדחות, נניח הלך המקרר", הוא אומר, "הם מעדיפים לחכות גם כאשר ההוזלה על המכס לא באמת משמעותית והנחות סוף השנה גדולות יותר".

"יש האטה במכירת מוצרים שהם לא מסכים", מחזק את הדברים יורם בדש, מנכ"ל משותף במחסני חשמל ושקם אלקטריק מקבוצת אלקטרה צריכה. לדבריו, גם לחורף השחון יש משקל לא מבוטל בתנועת הקונים הנמוכה, ובסיכומו של דבר הירידה במכירות מגיעה ל-7%. "חשוב להבין שבסך הכול עיקר ההטבות כבר מאחורינו, טלוויזיות וטלפונים סלולריים שהם חלק ניכר מהמחזור. שווה לנצל את המבצעים עד סוף השנה, כי בינואר המחירים עולים שוב ב-5%-10%", הוא אומר.

בדש טוען שגובה ההנחה לצרכן נמוך משהציג האוצר. לדבריו, ההנחה ניתנת על עלות המוצר, אבל כשמשקללים עלויות נוספות, כגון הובלה, התקנה ורווח - עלות ההנחה קטנה, בטח כאשר מדובר במוצר שאינו בקטגוריית ההנחות הגבוהות."עיקר ההוזלה היא על המסכים הגדולים מ-55 אינץ'. אנשים לא מבינים שהורדת מס קנייה, אם משקללים את הכול, מגיעה ל-15%-20% הנחה מקסימום".

"ההנחה היום יותר משמעותית מאשר בינואר - חד משמעית", מסכים מאיר לוי, מנהל סניף ביג בוקס איילון בקניון איילון ברמת גן. "ועדיין, יש הרבה אנשים שאומרים שהם יחכו לינואר, אולי יהיה משהו אחר". לדבריו, מיקום החנות בלב הקניון מוביל לזרימת תנועה באופן קבוע. "הצרכנים מתקשים להאמין שמחירי הטלוויזיות באמת ירדו באופן משמעותי", הוא טוען.

אך כשלוי מראה על צג המחשב את המחיר הישן לעומת החדש - הלקוחות נדהמים. "למרות זאת אני מקבל גם רג'קטים, אני מאמין שזה קצת פחות מ-20% מהקונים ששואלים מה יהיה המחיר חודש הבא, ומעדיפים לחכות. אני נותן טווח בין 10%-12%. העניין הוא שהיום הקונים יכולים ליהנות מהנחה של סוף השנה בגובה 28%-30%. כשיורידו את המכסים בטח תהיה הנחה של 10%-12%, כלומר משתלם לקנות עכשיו ולא לחכות, אנחנו מנסים להסביר את זה ולא תמיד מבינים".

עוד באותו נושא

נטו משתלם? כל ההנחות שתקבלו בתוכנית ההוזלות של כחלון

לכתבה המלאה
תוכנית הפחתת המכסים חיסלה את מכירות סוף השנה. יעל געתון, מערכת וואלה! NEWS
ניסים מדמון, החשמל של ניסים/מערכת וואלה! NEWS, יעל געתון

"אנשים זוכרים שאמרו שתהיה הנחה של 30% - ולא יודעים על מה"

מדמון מסביר שעיקר הפגיעה היא במכירות מכונות כביסה, מקררים, מדיחי כלים ומייבשים, שעל חלקם כלל אין הטבות מס. "ההנחות לא יגיעו יותר ל-30% - רק על הטלוויות יש הנחות גבוהות", הוא מדגיש, "בעיקר טלוויזיות לעשירים"

כמו תמיד מי שנפגע מההאטה במכירות אלה בעיקר העסקים הקטנים. למעלה מ-20 שנה שניסים מדמון מחזיק בחנות חשמל קטנה ברחוב קינג ג'ורג', בגבו של דיזנגוף סנטר. לקראת סוף השנה הוא שקוע בניירת, עובר על קלסרים עבים, מסכם נתונים ומסביר בקול שקט שאין עבודה. "אבל זה אצל כולם ככה", הוא אומר בשיוון נפש, "תראי את הפרסומים על ההנחות הגדולות - הצרכן מדיר את רגליו מהחנויות, כרגע זה ככה בכל הרשתות ממה שאני יודע מהחברים לענף, יש דממה".

גם הוא מספר על הנחות גדולות לקראת סוף השנה שאיש לא נהנה מהם. "אנשים שלא בוער להם לקנות, מחכים. הם לא נכנסו לעובי הקורה של תוכנית ההוזלות, ויש להם לא מעט שאלות". כך, למשל, הוא מציין שכאשר נכנסים לקוחות ומתעניינים בפריטים שלא כלולים בתוכנית, "הם שואלים על קומקום ב-150 שקל בכמה זה ירד. אפשר לחשוב שזה ירד בחצי מחיר, הם זוכרים רק שאמרו שתהיה הנחה של 30% ולא יודעים על מה".

מדמון מסביר שעיקר הפגיעה היא במכירות מכונות כביסה, מקררים, מדיחי כלים ומייבשים, שעל חלקם כלל אין הטבות מס. "ההנחות לא יגיעו יותר ל-30% - רק על הטלוויות יש הנחות גבוהות", הוא מדגיש, "בעיקר טלוויזיות לעשירים מעל 55 אינץ'". למרות זאת הוא לא נבהל: ב-3 העשורים בחנות הקטנה הוא ידע תקופות קשות מאלה. "פעם היינו פה 7 חנויות חשמל, היום נשארו רק שתיים, זה עסק לא פשוט", הוא מסכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully