וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישראלים מוציאים 20 מיליארד שקל בשנה על בתי קפה ומסעדות

25.12.2017 / 7:00

סקירת חברת CofaceBdi מלמדת כי למרות העלייה במחירי המנות - הישראלים גודשים את בתי הקפה והמסעדות. כמה משלמים לעובדים, איפה יש הכי הרבה בתי קפה ולמה המסעדות עדיין מתקשות לשרוד?

צילום:עידו שחם עריכת וידאו:נועה לוי

(בווידאו: ארכיון - פסטיבל מסעדות פתוחות בירושלים)

הישראלים הוציאו בשנה החולפת סכום של יותר מ-20 מיליארד שקל על אוכל ושתייה מחוץ לבית - כך עולה מסקירה ענפית שביצעה חברת המידע העסקי CofaceBdi. סכום זה התחלק בין יותר מ-11 אלף בתי קפה ומסעדות הפועלים בישראל.

על פי הסקירה, מדובר על עלייה של 3.5% בהוצאות על אכילה במסעדות ובתי קפה לעומת שנת 2016. במקביל למגמה זו, במהלך שבעת החודשים הראשונים של 2017 חלה התייקרות של 2% במחירי הארוחות במסעדות ובבתי הקפה בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2016, כאשר מדד המחירים הכללי באותה התקופה לא רשם שינוי.

למרות מגמת ההתחזקות באכילת הישראלים בחוץ, נמצא עדיין הענף כולו בסיכון הגבוה ביותר במשק. מנתוני מדד הסיכון העסקי של ענף בתי הקפה והמסעדות של CofaceBdi עולה כי בסיכום שמונת החודשים הראשונים של 2017 עמדה רמת הסיכון בענף על 6.85 (בדירוג של 1-10).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עסקים פרטיים או חלק מרשת?/מערכת וואלה!, צילום מסך

השכר הממוצע לעובדי המסעדות – 4,148 שקל לחודש

למרות עלייה זו, השכר החודשי בתחום המסעדות ושירותי האוכל נמוך בכ-58% מהשכר הממוצע בכלל המשק

עוד עולה מהנתונים כי במחצית הראשונה של שנת 2017 הסתכם מספר משרות השכיר בענף ב- 190.2 אלפי משרות, גידול של כ-2% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מספר המשרות בתחום המסעדות ושירותי אוכל מהווה 5.49% מכלל משרות השכירים במשק הישראלי שהסתכם בשנת 2016 בכמעט 3.5 מיליון משרות.

במחצית הראשונה של שנת 2017 עמד השכר החודשי הממוצע בענף על 4,148 שקל, גידול של כ-3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בהמשך של מגמה מכיוון שבשנת 2016 השכר החודשי הממוצע בענף רשם גידול של כ-4% ביחס לשנת 2015.

למרות עלייה זו, השכר החודשי בתחום המסעדות ושירותי האוכל נמוך בכ-58% מהשכר הממוצע בכלל המשק (כולל עובדים זרים) שנאמד בכ-9,800 שקל בחודש. בין הגורמים העיקריים לפער זה ניתן לציין את הרכב השכר של חלק גדול מהמועסקים בענף שכולל שכר בסיס נמוך אליו מתווסף מרכיב הטיפים עבור השירות. כמו כן, במקרים רבים השכר המדווח הוא שכר הבסיס בלבד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איפה יש הכי הרבה מסעדות ובתי קפה?/מערכת וואלה!, צילום מסך

כ-74% מהשוק – סניפים פרטיים

עוד מנתחת סקירת החברה את הרכב השוק. רוב שוק המסעדות ובתי הקפה מורכב מעסקים פרטיים שאינם חלק מרשת סניפים. בשנה האחרונה היו בישראל כ-8,030 בתי קפה ומסעדות שאינם חלק מרשתות - 74% מהענף. מהנתונים עולה כי 55% מבתי הקפה והמסעדות בישראל נמצאים באזור המרכז והשרון שם ניתן למצוא 5,980 נקודות מכירה.

באזור השרון ניתן למצוא את היחס הגבוה ביותר בין מספר התושבים למספר הסניפים - 306 תושבים לכל נקודת מכירה. נתון זה מצביע על רמת תחרות גבוהה ביותר. לעומת זאת, באזורי הדרום וירושלים נרשמו יחסים נמוכים של 1,149 ו-1,141 תושבים בלבד לכל סניף, בהתאמה.

לדברי תהילה ינאי, מנכל"ית משותפת בחברת CofaceBdi, "ענף בתי הקפה והמסעדות מאופיין מצד אחד בביקוש גבוה של הישראלים לבילוי וצריכת מזון מחוץ לבית, ומצד שני בתחרות גבוהה, נאמנות נמוכה של הצרכנים ויכולות ניהוליות גבוהות הנדרשות מבעלי העסקים בתחום.

"בעידן 'מאסטר שף' ותוכניות הבישול אנו עדים לתופעה שכל בשלן או שף צעיר חושבים שיוכלו לפתוח מסעדה מצליחה. אולם המציאות מוכיחה כי כישרון בישול בקרב בשלנים חובבים וגם בקרב שפים ידועים אינו מתכון מספק להצלחת מסעדה. מדובר בתחום שדורש לא רק מנות טובות ויצירתיות אלא, ובעיקר, הרבה ידע וניסיון בניהול של העסק, בניהול הרכש, בניהול של העובדים ועוד..."

ינאי אומרת כי "חוסר הידע בתחום הניהול מביאים את ענף המסעדות ובתי הקפה להיות אחד הענפים המסוכנים ביותר מבחינה עסקית, כאשר אחוזי השרידות של עסקים בתחום בתוך שנתיים הוא מהנמוכים במשק".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איפה יש הכי הרבה מסעדות ובתי קפה ביחס לכמות התושבים?/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully