וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריאות בשוק ההון: לאפשר מסחר באופציות על הביטקוין

רון שטיין

26.12.2017 / 9:38

"מה שטוב לבורסות CME ו-CBOE, טוב גם לבורסה שלנו". "מניות הביטקוין" בבורסה בת"א נתקלו בהתנגדות עזה מצד יו"ר רשות ניירות ערך

ביטקוין. ShutterStock
ביטקוין/ShutterStock

על הבורסה בתל-אביב להקדים את העולם ולהשיק מסחר באופציות על הביטקוין ומטבעות וירטואליים אחרים בבורסה לניירות ערך בתל-אביב, כך אומרים גורמים בשוק ההון המקומי, שאומרים שללא קשר למחיר הביטקוין, מדובר בהזדמנות שעשויה לספק לבורסה נייר ערך שיענה על הצרכים של משקיעים רבים שמעוניינים להיחשף למטבעות אלה, וגם לעודד את המסחר בבורסה.

דברים אלה נאמרים אגב הזהרות והתקפות ברורות של יו"ר רשות ניירות ערך הפורש, פרופ' שמואל האוזר, נגד הכנסת חברות העוסקות במסחר בביטקוין ובמטבעות וירטואליים אחרים למדדי הבורסה.

"משחק סכום אפס"

ג'וליאן אסוס, מנכ"ל אי.בי.אי שירותי בורסה ויו"ר איגוד הברוקרים (חברי הבורסה שאינם בנקים), התייחס לקריאות הללו ואמר היום ל"גלובס" כי "בהחלט יש מקום לרשום אופציות על ביטקוין ומטבעות וירטואליים אחרים בבורסה לניירות ערך בתל-אביב. זאת הזדמנות לשוק ההון המקומי להוביל ברמה העולמית", אמר והוסיף כי "מה שטוב לבורסות cme ו-cboe, שהן בורסות הנגזרים הגדולות בעולם (וכבר מאפשרות מסחר בחוזים עתידיים על המטבעות הללו - ר"ש), טוב גם לבורסה שלנו".

לדברי אסוס, שהינו דירקטור בבורסה המקומית, "במקום לשלוח את הציבור לקנות מטבעות אלה אצל גופים לא מפוקחים, ניתן היה לפעול בצינורות המוכרים. זוהי הזדמנות של פעם בעשור להחיות את הבורסה המקומית ולמשוך לכאן משקיעים מכל העולם, מה גם שהביטקוין לא שייך לאף אחד ולכן לא נדרש אישור של אף גורם כדי לרשום עליו אופציות".

אסוס התייחס לטענות על כך שמחיר הביטקוין גבוה ותנודתי מאוד, כמו מחיריהם של מטבעות וירטואליים אחרים, ואמר כי "ייתכן שזו בועה וייתכן שלא. אין לי דעה לגבי מחיר המטבעות אבל זה מה שיפה בנגזרים, זה משחק סכום אפס. מי שחושב שזה זול שיקנה, ומי שחושב שזו בועה, שימכור", אמר.

כאמור, יו"ר רשות ניירות ערך האוזר התייחס לסוגיה זו כמה פעמים לאחרונה, וגם היום בוועידת "כלכליסט". לדבריו, "לא נאפשר לחברות שערכן מבוסס על ערך הביטקוין להיכלל באחד המדדים של הבורסה בתל-אביב.

"נשקול גם שלא לאפשר לתחפושות של ביטקוין ודומיו להיכנס בדלת האחורית למסחר בבורסה, עד שנמצא מסגרת רגולטורית מתאימה למוצרים פיננסים כאלה". בתחילת החודש אמר האוזר כי עד סוף החודש צפוי צוות פנימי ברשות להמליץ כיצד להגדיר את המטבעות הדיגיטליים - כניירות ערך, כנכסים הדומים לניירות ערך או כמשהו אחר לגמרי, כאשר צורת המסחר תיקבע בהתאם לסיווג. כך, גם אם ייקבע שהמטבע הדיגיטלי אינו ניירות ערך ניתן יהיה לסחור בחוזים עתידיים ואולי באופציות שהמטבע הדיגיטלי הוא נכס הבסיס שלהן. או אז פרסמנו שאם הצוות יגיע למסקנה שמדובר בנכס מהסוג הראשון או השני, צפויה רשות ניירות ערך להסדיר את המסחר בו וכן את ההנפקה של מטבעות כאלה (ICO).

מבחינת הבורסה מדובר בנושא שנמצא לפתחה של רשות ניירות ערך, וכיום הרגולציה אינה מאפשרת מסחר כזה. בכל אופן, בבורסה אין החלטה כיצד לנהוג בנושא גם אם הרשות תודיע כי תאפשר מסחר כזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully