וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנה קשה לעסקים: על כל 10 בתי עסק שנפתחו ב-2017 - 9 נסגרו

31.12.2017 / 12:06

ניתוח שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi מגלה כי מספר העסקים שנסגרו בישראל בשנה החולפת שבר שיא - והגיע ליותר מ-43 אלף בתי עסק שלא שרדו. התחומים שבלטו לרעה: עבודות בנייה, הובלות והסעות, מסעדות ומינימרקטים

צילום:יותם רונן עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: כתבת הצרכנות יעל געתון יצאה לבדוק אם הצרכנים קונים מוצרים עם הנחות סוף השנה)

העסקים בישראל, שנחשבים לעמוד השדרה של הכלכלה הישראלית, התמודדו עם שנה קשה נוספת - כאשר מספר הולך וגדל שלהם לא מצליח לשרוד. מנתוני חברת המידע העסקי CofaceBdi עולה כי בשנת 2017, מספר העסקים שנסגרו הגיע לשיא נוסף של 43.2 אלף - עלייה של 2.2% לעומת מספר העסקים שנסגרו ב-2016. הנתונים מתבססים על מספר העסקים הפעילים שנפתחו ונסגרו במהלך השנים האחרונות ושהיתה להם פעילות משמעותית לאור התקופה.

כאשר משווים את מספר העסקים שנפתחו במהלך 2017 לעומת אלו שנסגרו, רואים כי על כל 10 עסקים שנפתחו בישראל במהלך השנה - 9 נסגרו (או במילים אחרות: 90% ממספר העסקים שנפתחים - נסגרים).

למעשה, בשנה החולפת הצטרפו למשק 4,400 עסקים בלבד, לאחר שנפתחו 47,600 עסקים חדשים ומרביתם נסגרו. אמנם זוהי השנה הרביעית ברציפות שבה נוספו למשק יותר מ-4,000 עסקים בשנה, אולם עדיין מדובר בכמות נמוכה מזו שנרשמה בתחילת העשור ועמדה על תוספת של יותר מ-12 אלף עסקים בשנה.

ב- CofaceBdi מסבירים כי היקף הסגירות של העסקים שלא הצליחו לשרוד, מגיע על רקע סביבה עסקית קשה עמה מתמודדים העסקים בישראל בשנים האחרונות. כפי שמתבטא, בין היתר, במדד הסיכון של CofaceBdi לחברות המעסיקות עד 20 עובדים, כיום מדובר ברמת סיכון של 6.99 - גבוהה בלא פחות מ-10% ממדד הסיכון של החברות המעסיקות 20 עובדים ומעלה (6.35).

מספר העסקים שנפתחו ונסגרו. יח"צ,
מקור: חברת BdiCoface/יח"צ

מרבית העסקים שנסגרים - באזור המרכז והשרון

מניתוח ההתפלגות הגיאוגרפית של מספר העסקים שנסגרו בישראל בשנת 2017 עולה, כי אזור המרכז והשרון ריכז את השיעור הגבוה ביותר - והוא עומד על 38.6% מהעסקים שנסגרו. שיעור גבוה יחסית של 31.1% מהעסקים שנסגרו היה באזור הצפון, ואילו באזור הדרום נסגרו "רק" 19.7% מהעסקים במהלך השנה. באזור ירושלים נרשם השיעור הנמוך ביותר של סגירות בתי עסק - 10.6% בלבד מסך העסקים שנסגרו בישראל במהלך השנה.

ב-BdiCoface מציינים חברות לדוגמא שבלטו בקריסתן השנה. בין היתר מדובר בחברת התעופה אל איטליה, חברת אלומאיר (ייצור והרכבת מוצרי מתכת בתחום הבנייה), גלובוס מקס (רשת בתי קולנוע), ניקוי הגליל 91 (יבוא ושיווק חומרי ניקיון וטואלטיקה), אופנה צרפתית לגבר (רשת אופנה סליו) שהגישו בקשות להקפאת הליכים.

התחומים המרכזיים בהם נסגרו מספר רב יחסית של חברות ועסקים הם חברות מתחומי עבודות בנייה, הובלות והסעות, מסעדות ומינימרקטים. "תחומים אלה, שמאופיינים בסגירות של חברות רבות, סובלים בשנים האחרונות מתחרות גבוהה מאוד - המובילה ללחצים גבוהים על המחירים", מציינים כלכלני CofaceBdi, "בענפים רבים רף הכניסה הנמוך יחסית, מוביל לכניסה של שחקנים לא מקצועיים - שסיכויי ההישרדות שלהם נמוכים".

מיקום העסקים שנסגרים. יח"צ,
מקור: חברת BdiCoface/יח"צ

יותר ממחצית העסקים הקטנים - עצמאים ופרילנסרים

"המשמעות של סגירת יותר מ-43 אלף עסקים בשנה אחת היא בעלת משמעות אדירה עבור שוק העבודה הישראלי, לא פחות מאשר קיצוץ של כמה אלפי משרות בחברת טבע"

ב-CofaceBdi התייחסו גם לענף הבנייה שנמצא כבר כשנתיים בקשיים, וציינו כי הירידה בהתחלות הבנייה, התחרותיות הגבוהה והקשיים התזרימיים ממשיכים להקשות על קבלני הביצוע, כאשר גם בשנה הקרובה צפויים חלקם להיקלע לקשיים.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBdi, "העסקים בישראל ממשיכים לשלם את מחיר הבירוקרטיה, התחרותיות הגבוהה והקשיים הרבים הכרוכים בניהול והקמת עסק. המשמעות של סגירת יותר מ-43 אלף עסקים בשנה אחת היא בעלת משמעות אדירה עבור שוק העבודה והכלכלה הישראלית, לא פחות מאשר קיצוץ של כמה אלפי משרות בחברת טבע".

ינאי מוסיפה כי "על מקבלי ההחלטות להציב גם את נושא העסקים הקטנים בסדרי העדיפות הלאומיים שלנו - ולדאוג לסביבה עסקית תומכת, שבסופו של דבר תשפיע על הצמיחה, תוביל לשוק עבודה ותשפר את הכנסות המדינה ממסים".

על פי הערכות CofaceBdi, בישראל ישנים כיום כ-500 אלף עסקים, מרביתם (51.5%) עצמאים וחברות ללא מועסקים (פרילנסרים), ומספרם עומד על 250 אלף. כמו כן, בישראל כ-170 אלף עסקים המעסיקים בין 1-4 עובדים; 36 אלף עסקים המעסיקים 5-9 עובדים; 28 אלף עסקים המעסיקים 10-29 עובדים; 5,500 עסקים המעסיקים 30-49 עובדים; כ-2,000 עסקים המעסיקים 50-100 עובדים; וכ-3,500 עסקים המעסיקים מעל 100 עובדים.

בתגובה לממצאים מסר עו"ד רועי כהן, נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים: "לצערי הנתונים האלה לא מפתיעים, ויש כאן דלת מסתובבת של פרייאר בא ופרייאר הולך. ככל שמקבלי המדיניות יוצאים בהצהרות למען עסקים קטנים ועצמאים, כך המצב שלנו נהיה רע יותר. די לדיבורים, הגיע הזמן למעשים - להכניס את היד לכיס ולהשתתף בסיכון של בעלי העסקים הקטנים. ממשלת ישראל חייבת להבין שעם כל הכבוד לסטארטאפ-ניישן, 99% מכלכלת ישראל מבוססת על העסקים הקטנים. רק מתן הזדמנות אמיתית והושטת גלגל הצלה של זכויות סוציאליות לעסקים הקטנים והעצמאים, יובילו את כלכלת ישראל לדרך המלך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully