וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2017 בשווקים: ריביות נמוכות, צמיחה נאה ומדדים מזנקים

שמעון אוליאל

1.1.2018 / 8:05

השנה החולפת היתה טובה לבורסות העולם: צעדי טראמפ בארה"ב וצמיחה טובה באירופה הצעידו את המדדים קדימה. בישראל לעומת זאת המצב יותר מורכב - בעיקר על רקע מנית טבע. מה צפוי לנו ב-2018? סקירה

צילום: יותם רונן עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: כתב ביזפורטל, גיא בן סימון, מסכם את השנה בשווקים במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS)

שנת 2017 היתה שנה נוספת שבה שררו ריביות נמוכות בארץ ובעולם. הריביות הנמוכות, לצד שיפור בצמיחה העולמית וקידום רפורמת המס של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, היו קרקע נוחה להמשך עליות ברוב המכריע של מדדי המניות והאג"ח בעולם. עוד אירועים שבלטו בשנת 2017 היו עליית מחירי המטבעות הדיגיטליים וקריסת מנית טבע.

טבע איבדה השנה כ-50% מערכה, ובסה"כ כ-75% מערך השיא שלה באמצע 2015. נפילה זאת התרחשה על רקע הרכישה הכושלת של אלרג'ן, עסקה במחיר גבוה שהביאה למינוף גבוה של החברה המאיים על יכולתה לעמוד בחובותיה.

מדדי המניות והאג"ח העיקריים בעולם נתמכו על ידי צמיחה עולמית נאה של כ-2.7%. בנוסף, המדדים בארה"ב קיבלו רוח גבית מתוכניות טראמפ להתמקדות בצמיחת הכלכלה האמריקאית, תוך הרחבה פיסקאלית, שתוביל ככל הנראה להאצת האינפלציה ותתמוך בהעלאות ריבית. גם לתוכניותיו של הנשיא לשינוי הסכמי הסחר, בצורה שתיטיב עם חברות מקומיות בארה"ב היתה השפעה חיובית. במקביל, אושרה לאחרונה רפורמת המס של טראמפ. הרפורמה צפויה להגדיל את רווחי החברות וההערכות כי חלק ניכר מהנ"ל יופנה להשקעות.

צפו: מחאת עובדי טבע בירושלים נגד סגירת המפעל

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שניר דבוש ויאיר דניאל

כך, מדד המניות האמריקאי העיקרי S&P500 עלה בכ-20% בהובלת מניות הטכנולוגיה שעלו בכ-33%. שאר הסקטורים במדד רשמו תשואה חיובית, למעט סקטור האנרגיה שירד בכ-4% - זאת על אף התחזקות מחיר הנפט בשנה האחרונה ביותר מ-10%.

באירופה, על רקע התאוששות כלכלית וצמיחה נאה, לצד תוצאות בחירות לא מפתיעות, עלו המדדים. דאקס בגרמניה עלה ב-14% וקאק בצרפת עלה ב-10%. הפוטסי בלונדון עלה ב-6.5%, על רקע הברקזיט. גם במזרח נרשמו עליות: בורסת שנחאי עלתה ב-21%, ומדד הניקיי היפני עלה ב-19%.

בישראל, הריבית שמרה על רמתה הנמוכה והיא נתמכת על ידי הרצון להחליש את השקל, לצד אינפלציה נמוכה. בהתאם, גם השנה נרשמו עליות באפיקי ההשקעה השונים: אג"ח ממשלתי במח"מ ארוך, עלה ביותר מ-5% באפיק הצמוד, ובשיעורים גבוהים יותר באפיק השקלי. אג"ח קונצרניות צמודות ושקליות עלו ב-6-7%. מדד ת"א 35 עלה בכ-2.8% בלבד, בעיקר בהשפעת טבע ובזק.

עם זאת במרבית הסקטורים האחרים נרשמו עליות דו ספרתיות: בעיקר בסקטור הפיננסים שעלה ב-26%, סקטור הנדל"ן שעלה בכ-23% ומניות שורה שנייה (ת"א 90) שעלו בכ-21%. מנגד, סקטור הגז רשם ירידות של כ-18%, כשטרם דווח על הסכם יצוא משמעותי ועל רקע מכירת נתחים ממאגר תמר על ידי דלק ונובל. הדולר נחלש גם השנה מול השקל כמעט ב- 10%.

ביטקוין. ShutterStock
קשה לחזות מה עתידו של מטבע הביטקוין/ShutterStock

מה צפוי ב-2018?

התשואות לפדיון באג"ח ממשלתי וקונצרני נמוכות ומשקפות העדר חשש מהעלאת ריבית ומאינפלציה והמשך התחזקות של השקל

נראה כי תמחור האפיק המנייתי בארה"ב משקף את התועלות הצפויות מרפורמת המס. חלק מהסקטורים מתומחרים במכפילים דו ספרתיים גבוהים ההופכים את המניות ל"רגישות" להפתעות שליליות.

אצלנו, התשואות לפדיון באג"ח ממשלתי וקונצרני נמוכות ומשקפות העדר חשש מהעלאת ריבית ומאינפלציה והמשך התחזקות של השקל. כך למשל, התשואה לפדיון של אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים (כ-1.64%) נמוכה מזו של מקבילתה האמריקאית (2.4%). ההערכות הן כי הריבית השקלית לא תעלה בעקבות העלייה הצפויה בריבית בארה"ב, עקב הצורך של בנק ישראל לנסות ליצור מגמה של פיחות בשקל ביחס לדולר. מדיניות בנק ישראל שלא להעלות את הריבית נתמכת על ידי התקררות בשוק הדיור ושיעור אינפלציה נמוך.

האפיק המנייתי נראה עדיין כבעל סיכוי-סיכון עודף, ביחס לאפיק הקונצרני ולאפיק הממשלתי. כשתמחורי המניות נעים בממוצע במכפילים דו ספרתיים נמוכים.

לגבי טבע, על אף החלפת ההנהלה ותוכניות החברה לממש נכסים ולפטר עובדים, שהביאו לעליית המניה בכ-65% מרמת השפל שרשמה לפני חודשיים, האיומים על המניה עדיין גדולים - חולשה בשוק הגנרי בארה"ב, פגיעה בתוצאות הקופקסון עקב בתחרות והיקף החוב הגדול, עשויים להוביל בסופו של דבר להנפקת מניות בהיקף גבוה שתפגע במחיר המניה.

ומה לגבי הביטקוין? נכון לכתיבת שורות אלה מחיר ביטקוין נע סביב ה-14-15 אלף דולר, מחיר המשקף עלייה של מעל 1,000% השנה. קשה להעריך לאן יגיע מחיר הביטקוין. להבדיל מכסף מסורתי, מטבע דיגיטלי הוא מטבע עצמאי לחלוטין שאינו מופק או מנוהל על ידי ממשלה או בנק מרכזי והוא מתוכנן כך שהיקפו יהיה מוגבל. בטווח הארוך, מחירו של הביטקוין תלוי במספר המשתמשים בו אם כהשקעה ואם כאמצעי חליפין.

מחד, המטבע מתחיל להיות מוכר לשימוש על ידי מדינות ובורסות. מנגד, הפעילות הריאלית במטבע שולית יחסית והתנודתיות במחירו חריפה (לראיה, השבועות האחרונים), הוא נחשב על ידי חלק מהרגולטורים במדינות השונות כמטבע החשוד בקשר לעבירות הלבנת הון וטרור והוא מוחזק על ידי מספר מצומצם של שחקנים - מה שמגדיל הסיכון למניפולציות.

כשמוסיפים לכך את הפוטנציאל ליצירת אין סוף סוגי מטבעות (כדגמת אתריום, לייטקוין ועוד), הרי שההשקעה בביטקוין היא מסוכנת ואינה מתאימה לכל משקיע.

הכותב הוא מנהל מחלקת המחקר באנליסט אי.אמ.אס שירותי ניהול השקעות בע"מ, המנהל את קרן הנאמנות אנליסט מניות ממוקדת. חברות הקבוצה מחזיקות בניירות שהונפקו על ידי חברות המוזכרות במאמר. לכותב אין עניין אישי באמור לעיל. אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם. האמור לעיל כולל דעות, הערכות ואומדנים ואינו מתיימר להיות ניתוח מלא של כל הנסיבות והעובדות הקשורות בו, אשר אף עשויות להשתנות מעת לעת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully