וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשור למשבר הכלכלי של 2008: מה יהיה השנה בכלכלה הגלובלית?

מאיר לוי

3.1.2018 / 8:07

מהברקזיט ועד החובות הכבדים של החברות ברחבי העולם - אותותיו של המשבר הכלכלי הגדול של לפני עשור עדיין ניכרים בכלכלה העולמית. 2018 צפויה להיות שעת מבחן

צילום:ניב אהרונסון עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: סמנכ"ל לידר שוקי הון, אלון גלזר, מדווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על תשואות הקרנות וקופות הגמל ב-2017)

השנה נציין עשור למשבר הכלכלי של 2008 וזה זמן טוב לערוך סיכומים ותחזיות על התנהגות העולם הכלכלי. בפרספקטיבה של כמעט עשר שנים ניתן להצביע על חמישה תוצרים של המשבר אשר עדיין מלווים את הכלכלה העולמית ויעמדו בצמתי הכרעה במהלך שנת 2018.

1. ריביות שליליות: האמונה הרווחת ש-0% היא רמת התחתית לריבית על אג"ח התנפצה בעקבות המשבר. כיום אג"ח של מדינות רבות נסחרות בריבית שלילית ונוצר מצב אבסורדי בו אנשים מוכנים לשלם על מנת להלוות כסף. האתגר הגדול העומד בפני הבנקים המרכזיים בשנה הבאה ובהמשך יהיה להגיע לנורמליזציה הדרגתית של הריביות בלי לגרום לזעזוע בשווקים.

2. בועת חוב קונצרנית: הריביות הנמוכות הללו הביאו עמן, בין היתר, תופעה נוספת. חוב קונצרני שגדל לממדים שטרם ראינו בשוק ומאיים להתפקע לסוג של משבר חדש. בפתח 2018 נשאלות השאלות האם הצמיחה ברווחים של החברות תספק את שירות חובותיהן והאם החברות ישכילו להשקיע את הכסף הזול שגייסו בצורה נבונה. בהנחה שהריביות העולמיות אכן יעלו והאפשרות למחזר את החוב תקטן, אנו צפויים לראות בשנת 2018 יותר הסדרי חוב. דבר זה מחייב את המשקיעים להיות הרבה יותר סלקטיביים בהשקעה באג"חים.

מפגינים בלונדון נגד תוצאות משאל העם באנגליה אודות עזיבת האיחוד. AP
הברקזיט משקף את האכזבה הכללית מהגלובליזציה/AP

3. ברקזיט: התוצר השלישי של המשבר הוא הברקזיט שמשקף את האכזבה הכללית מגלובליזציה וגבולות פתוחים ואת ההתכנסות לאינטרס הלאומי הצר. הסוגיה שתעמוד במרכז ב- 2018 היא האופן שבו תפרוש בריטניה מהאיחוד האירופי והאם יהיו מדינות שיצטרפו אליה. האם הגירושים הללו, בין בריטניה לאיחוד, יהיו ידידותיים או שמא האי הבריטי יכנס לבידוד כתוצאה מכישלון המשא ומתן מול אירופה?

התשובה תקבע את מידת הפגיעה של המהלך בכלכלה הבריטית ואת התנהלות שאר מדינות אירופה ביחס לחברותן באיחוד. למרות הערכות כי בסופו של דבר הצדדים יצליחו להגיע להסכם שימשיך את שיתוף הפעולה, אין ספק שהאיחוד האירופי ישנה את פניו משמעותית ב- 2018.

4. טראמפ: ההתלהבות מהרטוריקה של טראמפ ועלייתו לשלטון הן גם תוצאה ישירה של המשבר הכלכלי. השאלה הגדולה היא איזה טראמפ נקבל ב- 2018. האם יהיה זה טראמפ חיובי אשר מפחית רגולציה, ממקד רפורמה במסים ומעודד השקעה בתשתיות או שמא יהיה זה טראמפ לוחמני, שמבטל הסכמי סחר, מגביל הגירה ונכנס להרפתקאות צבאיות? הסיכון הגיאו-פוליטי הוא האיום הגדול ביותר על השווקים אשר חוששים יותר מכל מן הבלתי צפוי. נכון להיום מעשיו של טראמפ היו אחראים יותר מהרטוריקה שלו וכולנו תקווה שכך גם ימשך.

נשיא ארה"ב טראמפ בנשף לכבוד השנה החדשה, 1 בינואר 2018. AP
לוחמני או מועיל - איזה טראמפ נראה ב-2018?/AP

5. הביטקוין: אולי יותר מהכל, תופעת הביטקוין מסמלת את התוצר של חוסר האמון במערכת הפיננסית בעקבות המשבר. ככל שהביטקוין יתפוס תאוצה כך גם תגדל תשומת הלב של הרגולטורים. האם תגובתם תשתק את שוק המטבעות האלטרנטיביים או שמא כוח ההמונים יהפוך את הביטקוין למיינסטרים בכלכלה הגלובלית? הביטקוין עדיין בחיתוליו, אך אין ספק שהמטבעות המבוססים על טכנולוגית הבלוקצ'יין יתפסו חלק נכבד מהכלכלה ומתיקי ההשקעות שלנו בעתיד.

עשור אחרי המשבר דומה כי השלכותיו עדיין טבועות בתוכנו וישפיעו על הכלכלה העולמית ועל החלטות ההשקעה שלנו לעתיד לבוא. שנת 2018 היא, לפיכך, שנת מבחן.

הכותב הוא המייסד של הפמילי אופיס לוי הריטאג'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully