וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ההפסדים הכבדים: לאומי מוכר את הפעילות ברומניה

עירית אבישר

3.1.2018 / 16:54

לאומי רומניה, שמפעיל כ-15 סניפים, יימכר לקרן בריטית תמורת 120-100 מיליון אירו. לאחרונה ביקש בנק ישראל מהבנקים לצמצם פעילות בחו"ל

מנכ"ל בנק לאומי, רקפת רוסקו עמינח, בית משפט השלום ת"א. יוני 2015. מגד גוזני
רקפת רוסק עמינח/מגד גוזני

כ-11 שנים אחרי שבנק לאומי רכש את יורום בנק הרומני והפך אותו ללאומי רומניה, ולא רווה ממנו נחת, הבנק צפוי למכור אותו. לאומי, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, הודיע היום כי חתם על הסכם עקרונות למכירת השלוחה ברומניה לקרן השקעות בריטית Argo Capital Managemen.

לפי הערכות תמורת המכירה יקבל הבנק 100-120 מיליון אירו, וזאת בעוד ההון העצמי של לאומי רומניה עמד נכון לסוף 2016 על כ-160 מיליון אירו.

יחד עם זאת, בבנק לאומי מציינים כי המכירה לא צפויה להשפיע באופן מהותי על תוצאות הבנק. ההסכם כפוף, בין היתר, לקבלת האישורים הרגולטוריים הרלוונטיים בישראל וברומניה.

ללאומי רומניה מספר פעילויות, כאשר בתחום האשראי העסקי הוא פעיל בעיקר בנדל"ן ללקוחות ישראלים הפועלים ברומניה ובמימון עסקים קטנים מקומיים.

מאז רכישת לאומי רומניה, לא רווה הבנק נחת מההשקעה. אמנם בעת הרכישה נהנתה רומניה מפריחה כלכלית ומעלייה בפעילות של משקיעים ישראלים, אלא שזמן קצר לאחר מכן החל המשבר הפיננסי ומדינות מזרח אירופה, ובהן רומניה, סבלו ממנו באופן קשה.

לאומי רומניה ספג לאורך לא מעט שנים הפסדים.

בנוסף לכך, לאומי הזרים לו מאות מיליוני שקלים בקווי נזילות ואשראי מיוחדים. כתוצאה מההפסדים מחק לאומי לאורך השנים יותר ממחצית מההשקעה שביצע בבנק.

במהלך השנים 2010-2015 ביצע לאומי רומניה תהליך התייעלות שכלל גם סגירה של 22 סניפים, כך שכיום יש לו כ-15 סניפים. יחד עם זאת, את שנת 2016 הצליח הבנק הרומני לסיים עם רווח של 12 מיליון אירו.

כאשר רקפת רוסק עמינח נכנסה לתפקיד מנכ"לית בנק לאומי לפני 5.5 שנים, היא החליטה לצמצם את הפעילות הבינלאומית, וסגרה בעיקר את פעילות הבנקאות הפרטית וכן את נציגויות הבנק.

ניתן להניח שרוסק עמינח רצתה מזה זמן רב גם לחסל את הפעילות ברומניה, אלא שמדובר בעסקה לא פשוטה ליישום, שכן אין יותר מדי ביקוש לרכישת הבנק הרומני.

נזכיר כי לפני מספר חודשים פרסם בנק ישראל הנחיה לבנקים לפיהם הוא דורש מהם לבחון מחדש את הפעילות הבינלאומית, ולהתמקד במספר מצומצם של מדינות. הנחיה זו היוותה רמז עבה של בנק ישראל כי היה רוצה לראות בין היתר את הפעילות ברומניה נסגרת, מה שככל הנראה האיץ בלאומי את המאמצים לסגור את הפעילות.

כעת נשאר לאומי רק עם פעילות בארה"ב ובלונדון. כמו כן, לבנק נציגות בשנחאי.

  • עוד באותו נושא:
  • בנק לאומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully