וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת השוחד ברוסיה, אוקראינה ומקסיקו: טבע תשלם 75 מ' ש'

חן מענית

15.1.2018 / 9:29

ההסדר המותנה אליו הגיעה הפרקליטות הוא עם החברה בלבד ולא עם בכיריה; החקירה בנוגע למעורבותם בפרשה של מנהלי טבע, ובהם חיים הורוביץ, נמשכת. טבע כבר שילמה כחצי מיליארד דולר לרשויות בארה"ב בגין פרשה זו

מפעל טבע בשוהם. AP
מפעל טבע/AP

ענקית התרופות טבע מודה בהעברת תשלומים מושחתים לעובדי ציבור ברוסיה ובאוקראינה וכן במקסיקו, ותשלם למדינה עיצום כספי בסך 75 מיליון שקל בתמורה לסגירת החקירה הפלילית נגדה - כך נקבע במסגרת הסדר מותנה עליו חתמה החברה מול פרקליטות מיסוי וכלכלה, ובאישור פרקליט המדינה. מדובר בהסדר המותנה בתנאים להפסקת הליכים, שנערך לפי חוק ניירות ערך.

פרשת התשלומים המושחתים של טבע התפוצצה אשתקד. ב-15 בנובמבר 2016 דיווחה טבע לבורסה כי היא הפרישה סכום-עתק של כחצי מיליארד דולר לטובת הסדר צפוי עם משרד המשפטים האמריקאי ועם רשות ניירות ערך האמריקאית, בשל חקירות הקשורות להפרת החוק האמריקאי למניעת מעשי שחיתות במדינות זרות (FCPA).

ההפרשה בטבע בוצעה לאחר שהחברה גילתה כי ברוסיה, באוקראינה ובמקסיקו נמצאו "שיטות עבודה ועסקאות מסוימות שעלולות להוות הפרה של חוק FCPA ו/או של החוק המקומי". לפי ממצאי החקירה שנערכה בארה"ב, חברת טבע שילמה תשלומים מושחתים לעובדי ציבור ברוסיה ובאוקראינה, וכן ביצעה תשלומים לא נאותים במקסיקו ובכך יצרה לעצמה רווח בסך שלא פחת מ-220 מיליון דולר. חלק מתשלומים אלה, ששולמו על-ידי חברות-בנות זרות בבעלות מלאה של החברה, לא תוארו כהווייתם ברישומי החברות, אלא הוצגו כהוצאות לגיטימיות, בעוד שרישומי החברות-הבנות הזרות אוחדו לדוחותיה של טבע.

ב-22 בדצמבר 2016 נחתם ההסדר, שבמסגרתו טבע התחייבה לשלם לרשויות האמריקאיות כ-519 מיליון דולר, בגין החשד להפרת החוק האמריקאי. במסגרת הסדר זה הוגשו באותו יום בארה"ב שני כתבי אישום מפורטים נגד טבע ונגד החברה-הבת שבבעלותה המלאה, "טבע רוסיה", בעניין אירועי השחיתות.

בעקבות ממצאי החקירה בארה"ב הוחלט לפתוח בחקירה גם בישראל שתבחן את השלכות הפרשה בישראל. לפי ההסדר שנחתם, המהווה לפי החוק תחליף אפשרי להעמדה לדין, חברת טבע מודה במעורבותה בפרשה, כפי שהודתה בארה"ב, ומתחייבת לשלם סכום סך של 75 מיליון שקל כאמור כעיצום כספי. תשלום זה ימצה את ההליכים הפליליים נגד החברה או כל חברה קשורה אליה.

בפרקליטות מסבירים כי ההחלטה להתקשר בהסדר עם חברת טבע התבסס על נסיבותיה הייחודיות של הפרשה בעניינה של החברה, ובין היתר העובדה שהחברה כבר שילמה סכומים ניכרים לרשויות אכיפת החוק בארה"ב - סכום-עתק של חצי מיליארד דולר.

בנוסף שקלו בפרקליטות את העובדה שהחברה שיתפה פעולה במהלך החקירה, ובעקבותיה יישמה בשנים האחרונות תוכנית ציות מעמיקה, יסודית ומקיפה, אשר נועדה להגן על החברה וחברות-הבת שלה מפני הפרות עתידיות; בנוסף, החברה נקטה פעולות שכללו את סיום קשריה העסקיים הבעייתיים עם מספר גורמים חיצוניים, סיום העסקה של העובדים הרלוונטיים שהיו מעורבים בפעילות הפסולה, החלפת ההנהלה במספר חברות בנות והפסקת הפעילות במספר מדינות; כמו כן יושם בחברה מבנה ארגוני גלובלי עם שרשרת ניהול המיועדת להפחית סיכונים. החברה דאגה כי עשרות אלפי עובדים יוכשרו בנושא ציות ואכיפה, ויובהרו להם צעדים למניעת שחיתות, כחלק ממאמצי ההטמעה של תרבות ציות ואכיפה בחברה.

עוד נלקח בחשבון מצבה של החברה, אשר עודנה מעסיקה עובדים רבים בישראל, והשלכות קשות אשר עלולות היו להיגרם לה לו היו נמשכים הליכי האכיפה כנגדה, זאת בשים לב גם למצבה הכספי הנוכחי ולהליכי ההתייעלות שהיא מבצעת. כחברה גלובלית, הרשעתה בפלילים של החברה כיום עלולה לגרום לה לנזקים משמעותיים.

במסגרת ההסדר עם התביעה לקחה חברת טבע אחריות לחלקה בעבירות ונטלה על עצמה סנקציה כספית משמעותית נוספת לזו שהוטלה עליה בארה"ב, כביטוי מעשי לנטילת האחריות על המעשים. יש לזכור כי העונש המקסימלי שניתן היה להטיל על החברה גם אם הייתה מועמדת לדין ומורשעת, הוא עונש של קנס. ואכן, במסגרת ההסדר, החברה התחייבה לשלם סכום משמעותי מאד לקופת המדינה.

לאור שיקולים אלה ותנאי ההסדר ובנסיבותיו המיוחדות של מקרה זה, סברה המדינה כי חתימת ההסדר עם טבע עונה על האינטרס הציבורי בנסיבות העניין.

הפרשה נחקרה על-ידי משטרת ישראל (להב 433), והתיק נוהל בידי עורכי הדין יהונתן תדמור ונועה זיו מפרקליטות מיסוי וכלכלה ועו"ד ציפי גז מרשות ניירות ערך.

חיזוק להליכים האזרחיים?

מצדה של טבע עבדה סוללה של עורכי דין כדי לחלץ אותה מהדין הפלילי וכן מהתביעות האזרחיות שהוגשו בעקבות הפרשה. בהליך החקירתי ובהסדר ייצגו את החברה עו"ד ירון ליפשיץ ועו"ד נתי שמחוני, מומחה בתחום עבירות צווארון לבן וניירות ערך ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן. במקביל החברה גייסה את עו"ד אלקס הרטמן, שותף בכיר במשרד עורכי הדין ש. הורוביץ, לצוות המשפטי המייצג אותה בכל ההליכים המשפטיים האזרחיים המתנהלים נגדה. בנוסף מייצגים את טבע עורכי דין ממשרד עורכי הדין טולצ'ינסקי שטרן מרציאנו כהן לויצקי, המייצגים את החברה בהליכים המשפטיים בישראל באופן שוטף.

אחד מההליכים המתנהלים נגד החברה בימים אלה הוא הבקשה לאישור תביעה נגזרת, בהיקף 519 מיליון דולר, שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות, בעלת מניות בטבע, נגד טבע ונגד חברי דירקטוריון החברה בתקופה הרלוונטית, ובהם חיים הורביץ, שלמה ינאי, דן זיסקינד ופיליפ פרוסט.

עוד נתבע הוא משרד רואי החשבון קסלמן וקסלמן. לטענת החברה (רבקה טכנולוגיות), באמצעות עורכי הדין רם דקל, אוהד אנטמן ומיכאל פטרמן, "המשיבים, נושאי משרה בטבע (בעבר ובהווה), נושאים באחריות במעשה ובמחדל לכך שטבע הפרה את החוק האמריקאי. על כן, עליהם לפצות את טבע בכל הנזקים שנגרמו לה".

לפי התביעה, "הנזקים כוללים את הקנס ששולם לרשויות באמריקה, את הפגיעה העצומה במוניטין של החברה, את ההוצאות הכבדות ששילמה המשיבה על עורכי דין ורואי חשבון לצורך הטיפול המקצועי מול הרשויות האמריקאיות, ואת הפגיעה שנגרמה לחברה כתוצאה משינוים ארגוניים ומהפסקת הפעילות של החברה במספר מדינות".

הליך נוסף שנפתח נגד טבע בגין אותה פרשה, הוגש על-ידי עו"ד שלומי טלמור. טלמור הגיש בקשה לגילוי מסמכים טרם הגשת תביעה נגזרת נגד טבע סביב אותה מסכת עובדתית ובטענות דומות. יצוין כי לאחרונה איחד בית המשפט העליון את שתי הבקשות וקבע כי הן יידונו במשותף במחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

ההחלטה להטיל עיצום כספי על טבע עשויה לחזק כעת את ההליכים האזרחיים המתנהלים נגד החברה, כמו גם להוליד הליכים חדשים.

עוד באותו נושא

לאחר סערת הפיטורים, מנכ"ל טבע חושף את התוכניות לעתיד

לכתבה המלאה

"תשלומים לא נאותים"

מטבע נמסר בתגובה: "בעקבות ההסדר אליו הגיעה החברה עם הרשויות בארה"ב בעניין ה-FCPA בדצמבר 2016 בהקשר לתשלומים לא נאותים שאירעו בתקופה שהסתיימה בשנת 2012, הודיעו רשויות החוק בישראל על פתיחת חקירה הנוגעת לאותן סוגיות. היום אנו מודיעים כי החברה הגיעה להסדר עם הרשויות בישראל המסיים את החקירה נגד החברה.

"יצוין כי בעקבות החקירה בארה"ב, החברה יישמה תוכנית ציות ואכיפה מעמיקה, יסודית ומקיפה בסטנדרטים גבוהים מאוד, אשר נועדה להגן על החברה וחברות-הבת שלה מפני הפרות עתידיות. יודגש כי כל העובדים אשר היו מעורבים ביודעין במעשה הפסול אינם עובדים עוד בחברה.

החקירה וההסדר אינם בעקבות עובדות חדשות, הם מתייחסים לעובדות אשר נכללו בעקבות ההסדר אליו הגיעה החברה עם הרשויות בארה"ב בעניין ה-FCPA בדצמבר 2016".

באי-כוח חברת טבע, עורכי הדין נתי שמחוני וירון ליפשס, מסרו: "אנו שמחים שפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) ראתה עמנו את הדברים עין בעין. מדובר בהסדר נכון וראוי, המשרת אף את האינטרס הציבורי בכללותו. בכך מתייתר ההליך הפלילי, וניתן לברך על המוגמר".

יודגש כי ההסדר המותנה אליו הגיעה הפרקליטות הוא עם החברה בלבד ולא עם האורגנים שלה. החקירה בנוגע למעורבותם בפרשה של מנהלי טבע, ובהם חיים הורוביץ, נמשכת.

עוד איתן מעוז בא כוחו של חיים הורביץ מסר בתגובה: "חלק מהאירועים המוזכרים בהסדר התרחשו לאחר תקופת כהונתו של חיים, ועל חלקם שמע לראשונה רק עם פרסום ההסדר. סיבותיה של טבע לחתימה על ההסדר ברורות ומובנות, אולם אין בהן כדי לשנות את המציאות - לא הייתה להורביץ מעולם כל ידיעה או קשר לתשלומים לא חוקיים ששולמו על ידי טבע, ולא בכדי הוא מעולם לא נחקר בנושא".

  • עוד באותו נושא:
  • טבע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully