וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל מזהיר: החשיפה של המשק למפולת בשוק הדיור גבוהה

עמירם ברקת

22.1.2018 / 12:37

בבנק ישראל טוענים כי למרות שהמשק חשוף מאוד לירידה חדה במחירי הדירות, הסיכון לירידה כזו נותר בינוני. ההסתברות להיפוך מגמה בשווקים הפיננסים העולמיים עלתה

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג, מאי 2017. ראובן קסטרו
נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג/ראובן קסטרו

חשיפת המשק למפולת בשוק הדיור בישראל נותרה גבוהה - כך קובע בנק ישראל במסגרת דוח היציבות הפיננסית החצי שנתי שמתפרסם היום (ב'). הבנק מגדיר משבר בשוק הדיור כירידה חדה ומהירה במחירי הדירות - ומעריך כי תגרום לזעזועים ברוב תחומי הפעילות הכלכלית של המשק.

בבנק ישראל מעריכים כי קיימת רמת סיכון "בינונית" לירידת מחירים חדה ומהירה בטווח הקצר והבינוני. "שוק הדירות ממשיך להתאפיין במגמת היציבות שנוצרה בחודשים האחרונים", כותבים הכלכלנים, ומסבירים כי מצד אחד כמות רכישות הדירות החדשות גדלה, אך סך העסקאות ממשיך להיות נמוך בגלל יציאת המשקיעים מהשוק. נמשכת גם מגמת הירידה בהיקף נטילת המשכנתאות.

"אם מחירי הדירות יירדו במהירות ובחדות", כותבים כלכלני הבנק "משקי-הבית עלולים לצמצם את הצריכה השוטפת".

בבנק מסבירים כי ירידה במחירי הדירות תגדיל את יחס ההלוואה לשווי הנכס (LTV) תאלץ את משקי-הבית להקטין מינוף. תוצאה מאקרו כלכלית של ירידת המינוף תהיה הקשחת האשראי במשק. ירידת מחירי הדירות תקטין את ההשקעות בבנייה.

בנוסף לסיכון הגבוה למפולת בשוק הנדל"ן, מציין בנק ישראל את הסכנה להיפוך מגמה בשווקים הפיננסים העולמיים כסיכון היחיד שבו נרשמה בחצי השנה האחרונה עלייה ברמת הסיכון. שני סיכונים מרכזיים נוספים שמונה הבנק הם מעבר המשק מצמיחה למיתון ושינוי חד במגמת הריביות הארוכות בעולם - בשני סיכונים אלה מעריך הבנק כי לא חל שינוי משמעותי בששת החודשים שחלפו מאז פרסום הדוח הקודם.

  • עוד באותו נושא:
  • בנק ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully