וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשכחו מהביטקוין: הבורסה משיקה לראשונה מדד למחירי היהלומים

5.2.2018 / 10:36

בניסיון למתג את עצמה כמרכז של טכנולוגיות מתקדמות בענף, מפרסמת הבורסה ליהלומים ברמת גן מדד שישקף את התנודות היומיות במחירי האבנים הנוצצות. והתכנון להמשך? מטבע וירטואלי מיוחד

צילום: CNN וסרטונהי גולשים, עריכה: ורד לידני

(בווידאו: טבעת יהלום שנמכרה תמורת 656,750 ליש"ט בלונדון)

בעולם הסחר הבינלאומי, היהלומים אינם נחשבים לסחורה אחידה (קומודיטי) ולכן לא נקבע עד כה מחיר כללי ליהלומים. היום (שני) צפוי המצב להשתנות לאחר שהבורסה ליהלומים ברמת גן תשיק מדד חדש למחירי היהלומים בישראל.

מדד זה הוא אחד מהפיתוחים הראשונים המיושמים בענף השמרני במסגרת שיתוף הפעולה העסקי של הבורסה ליהלומים עם הסטארט אפ Carats.IO. מדד היהלומים אמור לשקף את התנודות היומיות במחירי היהלומים הנסחרים בבורסת היהלומים. המדד ייקבע על פי נתוני המסחר ביהלומים שיתקבלו מהבורסה.

לדברי היזמים, הם הצליחו לאפיין את מחירי היהלומים על פי 14 מדדים, שמאפשרים לעשות השוואה בין יהלומים על פי מדדים אחידים ובאמצעותם לקבוע אם מחיריהם עלו או ירדו. המדד היומי לא ישקף את ההיקף היומי של המסחר ביהלומים ולכן נראה שלא ניתן יהיה להשתמש בו למטרת מסחר באופציות. נתון היקף הסחר הוא נתון מרכזי המאפשר, לצד מדד מחירי היהלומים, לאמוד את מגמות השוק.

מתחם הבורסה בורסת היהלומים ברמת גן, אוגוסט 2016. ראובן קסטרו
בורסת היהלומים ברמת גן/ראובן קסטרו

בתכנון: מטבע דיגיטלי למסחר ביהלומים

סוחרי היהלומים בישראל נדרשים להתחרות בתעשיית היהלומים הזולים מהמזרח, מעבר חלק גדול מהמסחר לתחום היהלומים המלאכותיים, הדומים מאד באיכותם ליהלומים הטבעיים, ירידת הביקוש העולמי

בנוסף להשקת המדד, מתכוונת הבורסה ליהלומים להשיק גם קופון וירטואלי למסחר פנימי בין סוחרי היהלומים. הקופון הווירטואלי אמור להחליף את שיטת הפתקים ששימשו בעבר את סוחרי בורסת היהלומים כתחליף לכסף מזומן. קשה עדיין להעריך באיזו מידה יאמצו סוחרי הבורסה את המטבע הדיגיטלי הפנימי, ששוויו אמור להיות צמוד למדד מחירי היהלומים.

בהמשך מתכוונת חברת Carats להשיק גם מטבע דיגיטלי, דוגמת הביטקוין, לשימוש במסחר ביהלומים. הנפקת מטבעות וירטואליים אינה מוסדרת חוקית בישראל אולם Carats רשומה בגיברלטר, שם יש הסדרה לגיוסי הון באמצעות הנפקת מטבעות וירטואליים.

ענף היהלומים בישראל סובל בשנים האחרונות ממצוקה גדולה בשל הרעת תנאי הסחר והתחרות הבינלאומית. סוחרי היהלומים בישראל נדרשים להתחרות בתעשיית היהלומים הזולים מהמזרח, מעבר חלק גדול מהמסחר לתחום היהלומים המלאכותיים, הדומים מאד באיכותם ליהלומים הטבעיים, ירידת הביקוש העולמי וכן שערוריית ענק של העלמת מסים והון שחור שחשפה המשטרה לפני כחמש שנים בבורסה. נוכח המשבר מנסה הבורסה של רמת גן למתג עצמה מחדש כמרכז של טכנולוגיות מתקדמות בענף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully