וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפערים הצטמצמו - אבל קצבת הפנסיה לנשים נמוכה ב-30% מהגברים

7.2.2018 / 9:30

מחקר של מנורה מבטחים מעלה כי ב-2017 חלה עלייה בקצבאות הפנסיה לנשים בזכות צמצום פערי השכר. הבעיה היא שכל עוד גיל הפרישה בין גברים ונשים שונה - זה לא מספיק

עריכת וידאו: ניר חן.

(בווידאו: ארכיון - הפרשן הכלכלי הדר חורש באולפן וואלה! NEWS על מערכת הפנסיה)

פערי השכר בין גברים ונשים מצטמצמים ועמם גם הפערים בחיסכון הפנסיוני. ואולם, הפער בהיקף החיסכון הפנסיוני הממוצע בין גברים ונשים בישראל עדיין גדול מאוד - ומסתכם ב-25% לטובת הגברים, ששכרם המבוטח לצרכי פנסיה הוא בממוצע 8,703 שקל לחודש. קצבת הפנסיה הצפויה לנשים הנמצאות כיום בשוק העבודה נמוכה ביותר מ-30% מזו של עמיתיהן הגברים - והמצב אף עלול להחריף אם לא יושווה גיל הפרישה בין שני המינים.

ממחקר שערכה חברת מנורה מבטחים, מנהלת קרנות הפנסיה הגדולה בישראל, עולה כי שיעור הצמצום בפער בין הגברים והנשים הוא כ-2% בלבד. מנורה מבטחים מנהלת את קרן הפנסיה מבטחים החדשה שהיקף נכסיה למעלה מ-100 מיליארד שקל. לאחרונה מנהלת החברה מסע שיווקי המכוון להעלות את מודעות ננשים לחיסכון פנסיוני תחת הכותרת "קחי אחריות".

השכר המבוטח לפנסיה לנשים בשנת 2017 עמד על 6,879 שקל בממוצע לחודש, לעומת 6,177 שקל לחודש בשנת 2016 - גידול של כ-13%. הגורמים העיקריים לשיפור הם עליית שכר הנשים בהשוואה לגברים; ועלייה במרכיבי השכר המבוטחים לצרכי פנסיה.

צמצום פערי השכר בין גברים לנשים. עיבוד תמונה
צמצום פערי השכר בין גברים ונשים/עיבוד תמונה

הפערים בין השכר המבוטח של הנשים לשכר המבוטח של הגברים עולים ככל שגיל העובדים גבוה יותר. בגיל 50, למשל, נהנים הגברים משכר ממוצע לצרכי פנסיה של 9,225 שקל לחודש, לעומת 6,345 שקל לחודש בקרב נשים. זהו פער של 23% - בעוד שפער השכר בקרב בני 40 הוא 21% בלבד.

השכר המבוטח לפנסיה הוא אחד המדדים לאפליה הקיימת בשוק העבודה בין גברים לנשים, אם כי זה אינו מדד מדויק לפערי השכר. עובדים בעלי כושר מיקוח קטן סובלים מאי הכללת רכיבים רבים בשכר המבוטח לפנסיה.

מאידך, בעלי שכר גבוה מעבירים לעתים קרובות חלק מההפרשות לאפיקים אחרים. תקרת ההפרשה המותרת לקרן פנסיה חדשה היא כ-4,000 שקל לחודש בלבד (שכר מרבי של 24 אלף שקל לחודש), ומי שמבקש להפקיד יותר מעביר את היתרה לאפיקים אחרים כגון ביטוחי מנהלים או קופות גמל.

הקצבה הצפויה לגברים ולנשים בשקלים. עיבוד תמונה
קצבת הפנסיה הצפויה לגברים ולנשים/עיבוד תמונה

הנשים עוברות מקצבאות דלות לקיום סביר

השיפור הניכר במעמדן של הנשים בשוק העבודה מתבטא, על פי המחקר של חברת מנורה מבטחים, בסכומי הפנסיה שעתידות הנשים לקבל לאחר הפרישה. עליית השכר המבוטח לפנסיה מעבירה את הנשים, בממוצע, מקצבאות דלות ביותר, לרמות הכנסה המאפשרות קיום סביר. אולם הפנסיה הממוצעת הצפויה לנשים עוןבדות בגיל 50 למעלה היא נמוכה ביותר, ועלולה להשאיר רבות מהן עמוק מתחת לקו העוני.

במדד הקצבה העתידית צפויה הפנסיה של אישה בגיל 30 לעלות ל-7,741 שקל לחודש בממוצע, לעומת תחזית ל- 6,508 שקל לחודש בשנת 2016. תחזית הפנסיה לבת 40 צפויה לעלות בשיעור ניכר של 20% מ-5,917 בממוצע ל-7,096 שקל בממוצע. הפנסיה הממוצעת לבנות 50 ומעלה לעומת זאת יורדת בשיעור חד ל-3,575 שקל לחודש. גם סכום זה הוא שיפור לעומת הפנסיה החזויה ב-2016 שהיתה 2,884 שקלים בלבד.

הגידול בפנסיית הזקנה של נשים בעקבות צמצום פערי השכר בשקלים. עיבוד תמונה
הגידול בפנסית הזקנה של נשים בעקבות צמצום פערי השכר/עיבוד תמונה

הכל תלוי בהשוואת גיל הפרישה

הפרישה המאוחרת של הגברים מאפשרת להם לצבור חסכונות גדולים יותר ובכך מונצח פער ההכנסות בין גברים לנשים גם בגיל הפרישה

חישובים אלה מבוססים על תרחיש אופטימי שבינתיים אינו מתקיים, לפיו יושווה גיל הפרישה לנשים לגיל הפרישה לגברים, 67. למרות המגמה של אנשי משרד האוצר להשוות את גיל הפרישה, נתקל המהלך בהתנגדותם של ההסתדרות וארגוני נשים למהלך. המתנגדים להשוואת גיל הפרישה טוענים שהפרישה המוקדמת מפצה את הנשים על אפלייתן בשוק העבודה ועל כך שרבות מהן עובדות במקצועות שוחקים כמורות ואחיות.

הפרישה המאוחרת של הגברים מאפשרת להם לצבור חסכונות גדולים יותר ובכך מונצח פער ההכנסות בין גברים לנשים גם בגיל הפרישה. המחקר שערך נדב טסלר, אנליסט מנורה מבטחים, מתעלם מפער הפרישה ומניח שבעתיד ישווה גיל הפרישה. אם פערי גיל הפרישה יעמדו בעינם, יהיו קצבאות הפנסיה של הנשים נמוכות בשיעורים ניכרים וכן גם הפערים בינן לבין הכנסות הגברים בגיל הפרישה. כך למשל, תהיה הפנסיה הממוצעת של אשה בת 50 2,298 שקל לחודש בלבד. אם יושווה גיל הפרישה, יזכו הנשים לפנסיה כפולה של 4,746 שקל לחודש. עובדת בת 30 צפויה היום לפנסיה ממוצעת של 5,421 שקל לחודש, ואם יושווה גיל הפרישה היא תוכל להנות מפנסיה בסך 8,716 שקל לחודש.

הפער בהיקף החסכונות הפרישה מנציח את הבדלי ההכנסות בין גברים ונשים לאורך כל תקופת החיים. בעוד שנשים בגיל העבודה נהנית מצמצום פערי השכר, הרי קצבאות הפרישה בפנסיה הן קבועות והפורשות אינן יכולות לשפר את מצבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully