וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: מדינת ישראל נגד השקעה במטבעות דיגיטליים

אלי דורון

14.2.2018 / 12:47

בניגוד למדינות רבות, מקשות הרשויות בישראל על המסחר וההשקעה במטבעות דיגיטליים. צעד זה גורם למשקיעים לפעול בחו"ל וכך מפסידה הכלכלה הישראלית השקעות וכספים

צילום: שלומי גבאי עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: דיון באולפן וואלה! על עתיד המטבע הדיגיטלי)

אין זה סוד כי, ממש כמו האינטרנט, המטבעות הדיגיטליים המושתתים על טכנולוגיית הבלוקצ'יין עומדים לשנות את חיי כולנו. הסחירות המיידית, ללא עלות, של מטבע דיגיטלי מקצה העולם לקצהו, מאפשר, לדוגמא, לסוחרים ולגורמים רבים אחרים לסחור עם שווקים אליהם מעולם לא ניסו להגיע ולהציע לאותם שווקים מוצרים ושירותים שלא הציעו בעבר - וזאת ללא עמלת העברת הכספים.

זאת ועוד, המטבעות הדיגיטליים וטכנולוגיית הבלוקצ'יין מאפשרים גיוס מיידי של כספים לטובת מיזמים טכנולוגיים כאלה או אחרים. המשמעות היא שכל יזם החפץ בכך, יכול לקדם מיזם ולגייס את ההון המתבקש בדרך של יצירת מטבע דיגיטלי חדש הקרוי אסימון. מטבע זה יינתן לכל מי שישקיע במיזם שלו. השיטה מיושמת בהצלחה במדינות רבות בעולם במהירות וללא רגולציה.

יחד עם זאת, ולמרות שברור לכל כי המשק העולמי הולך לכיוון זה וכי הטכנולוגיה העומדת בבסיס מטבעות אלה עומדת לשנות את פני העולם הפיננסי, דומה כי רשות המס הישראלית במדיניותה מערימה קשיים רבים אשר יש בהם כדי להבריח יזמים ואנשי עסקים ישראלים העוסקים בתחום משטח מדינת ישראל ועל כך אנו מצרים.

יוני כהן. ShutterStock
ביטקוין/ShutterStock

מס של 25%-50%

החלופות מעבר לים, והרווחים הצפויים מצדיקים את המעבר המאפשר ליזמים, ציונים ככל שיהיו, לבצע את אותה פעילות ללא מס

לדעתי, רשות המס, בהתנהלות נכונה, צריכה דווקא לעודד ישראלים לשמר פעילות זו בתחומי המדינה ולא מחוצה לה. מכיוון שזה לא נעשה מקימים ישראלים רבים מבנים בינלאומיים, חוקיים ושקופים, במדינות בהן חבויות המס אינן מתקרבות לאלה שבישראל. בכך הם מפתחים שווקים, מסחר, כלכלה וטכנולוגייה במדינות אחרות, כאלה המבינות את הפוטנציאל ומקבלות בחום את היזמים הישראלים ורעיונותיהם הקודחים.

כך למשל, רשות המס מסרבת להכיר במטבעות הדיגיטליים כ-"מטבע" על פי פקודת מס הכנסה, מה שהיה פוטר את המממש ממס בגין הפרשי שער והיא מתייחסת אליו כ"נכס". כך, כל פעולה המתבצעת באמצעותו חייבת בדיווח ובמס בשיעור של 25%-50%, כאשר בחלק מהמקרים יש להוסיף גם תשלומי ביטוח לאומי ומע"מ.

יתרה מזאת, על פי עמדת מס הכנסה, כל אותם ישראלים הכורים מטבעות דיגיטליים בביתם, במפעלם או בכל מקום אחר בישראל או מחוץ לישראל ומקבלים מטבעות דיגיטליים מתוך פעולת הכרייה, אמורים אף הם לשלם מס מלא בישראל בגין המטבעות אותם הם מקבלים. כלומר, רשות המס קובעת כי ישראלי שקיבל, לדוגמא, ביטקויין עקב מלאכת כרייה, חייב, עם קבלת המטבע, להוציא חשבונית מס וקבלה ולשלם את המס בגינה - זאת למרות שהוא עדיין לא המיר את המטבע לכל מטבע אחר. בנוסף, עמדת מס הכנסה קובעת כי כל פעולה הנוגעת בהנפקת מטבעות חדשים לטובת מיזמים טכנולוגים, מייצרת חבות מס נוספת, כלומר ההשקעה הופכת להכנסה עתידית שממנה יגבה מס חברות.

כך יוצא שעל פי עמדת מס הכנסה, המניע של ישראלי להקים מיזם מושתת טכנולוגיית בלוקצ'יין בישראל - מנוטרל. נראה שרשות המס עושה כל שביכולתה על מנת להבריח את היזם הישראלי בתחום מישראל וחבל שכך. כבר כעת ישראלים רבים המפתחים מיזמים אשר יובילו את מהפכת העתיד, מוצאים לעצמם בית חדש מחוץ לישראל. החלופות מעבר לים, והרווחים הצפויים מצדיקים את המעבר המאפשר ליזמים, ציונים ככל שיהיו, לבצע את אותה פעילות ללא מס. זה הדבר האחרון שאנו רוצים בשנת ה-70 למדינת ישראל.

הכותב הוא שותף ומייסד פירמת עורכי הדין דורון-טיקוצקי-קנטור-גוטמן ועמית גרוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully