וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מזניחה המדינה את התחבורה הציבורית וגורמת לפקקים

19.3.2018 / 10:20

דוח בנק ישראל קובע כי מצב התחבורה בישראל טעון שיפור. ההשקעה מופנית בעיקר לכבישים שלא מצליחים להתמודד עם העומס במקום לתחבורה הציבורית. במשרד התחבורה מסתתרים מאחורי טענות לפיהן המדינה לא השקיעה בתשתיות 60 שנה. פרשנות

מערכת וואלה!

(בווידאו: העורכת הכלכלית של וואלה! NEWS, הילה ציאון, על דוח ה-OECD על התשתיות בישראל)

שירותי התחבורה הציבורית אינם טובים ולכן הציבור מעדיף לנסוע ברכב פרטי ולהיתקע בפקקים במקום לעבור לשימוש בתחבורה הציבורית - כך קובעים כלכלני בנק ישראל בפרק מהדוח השנתי של הבנק, האמור להתפרסם בקרוב. דוח זה מצטרף לביקורת הקשה שספגה תשתית התחבורה הרעועה של ישראל בשבוע האחרון גם מכלכלני קרן המטבע וה-OECD, נוכח הפיגור העמוק של ישראל בתחום.

על פי ההערכות מפסידה המדינה כאחוז וחצי מהתוצר הלאומי השנתי שלה כתוצאה מקשיי התנועה הפוגעים בייצור ובתפוקה וכן באיכות החיים של התושבים. היקף השקעה של ישראל במערכת התחבורה, יחסית לתוצר הלאומי הוא כמחצית מהמקובל במדינות המפותחות, ומגיע לאחוז אחד מהתוצר. שני שליש מההשקעות הם במערכת הכבישים, ורק שליש במערכת התחבורה הציבורית.

פקק תנועה בכביש 1 בדרך לירושלים. 22 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
הפקקים גורמים לאיבוד אחוז וחצי מהתוצר הלאומי/נועם מושקוביץ

רוב הישראלים משתמשים ברכב הפרטי

מספר כלי הרכב והאנשים הנוסעים מדי יום לעבודה במרכזי התעסוקה מחוץ לאזור מגוריהם עלה בקצב מהיר יותר מההשקעה בתשתיות, ולכן גבר העומס בכבישים למרות ההשקעות

כלכלני בנק ישראל מציינים שבשנים האחרונות עלה היקף ההשקעה במערכות הכבישים, אולם ההשקעה אינה מספיקה. משך הנסיעה לעבודה עלה והציבור בישראל אינו מרוצה משירותי התחבורה הציבורית. מספר כלי הרכב והאנשים הנוסעים מדי יום לעבודה במרכזי התעסוקה מחוץ לאזור מגוריהם עלה בקצב מהיר יותר מההשקעה בתשתיות, ולכן גבר העומס בכבישים למרות ההשקעות.

מסקר שנערך עולה כי רוב מכריע של המועסקים במשק, 69%, מגיע לעבודה במכונית פרטית, ורק 21% משתמשים לשם כך בתחבורה ציבורית (אוטובוס או רכבת). כצפוי, בערים הגדולות השיעור גבוה מ-21% משום שהתחבורה הציבורית בהן נרחבת יותר. ככל שהשכר עולה כך יורד שיעור המשתמשים באוטובוסים. המסקנה של מחברי הדוח היא שהנוסעים משתמשים בתחבורה ציבורית בלית ברירה, כלומר מפני שאין ברשותם רכב פרטי.

החוקרים מצאו שבאופן כללי אין הבדל משמעותי בין המשתמשים בתחבורה הציבורית בערים הגדולות בישראל לשיעור הנוסעים בערים גדולות אחרות במערב. אולם בהתחשב בנתונים שונים, כמו הרכב האוכלוסיה, מחירי המכוניות, היקף השימוש בתחבורה הציבורית בתל אביב נמוך יחסית. אחד הגורמים המשפיעים על היקף השימוש בתחבורה הציבורית הוא גודלם של משקי הבית. ככל שגרים בעיר מספר רב יותר של בודדים, גדול יותר היקף השימוש בתחבורה הציבורית. מספר הבודדים הגדול בתל אביב (בעיקר צעירים וקשישים) היה צריך להביא לשימוש נרחב יותר בתחבורה ציבורית.

הרכבת הקלה בירושלים. עומר מירון
יוקם קו נוסף לרכבת הקלה בירושלים/עומר מירון

רכבת קלה בגוש דן; הרחבת הרכבת בירושלים

בשנים האחרונות הבין גם משרד התחבורה שתוספת נתיבים ומחלפים אינה יכולה להתמודד עם קצב הגידול במספר כלי הרכב והביקוש לכבישים, והחל להגדיל את ההשקעות ואת התכנון של מערכת התחבורה הציבורית

דוח בנק ישראל נוסף כאמור לסדרת דוחות המתריעים מפני הנזקים הכבדים הנגרמים למדינה בשל מערכת התחבורה שאינה עונה לצרכיה של מדינה מפותחת. בשנים האחרונות הבין גם משרד התחבורה שתוספת נתיבים ומחלפים אינה יכולה להתמודד עם קצב הגידול במספר כלי הרכב והביקוש לכבישים, והחל להגדיל את ההשקעות ואת התכנון של מערכת התחבורה הציבורית. בין היתר הופנו תקציבים גדולים לתכנון מחודש של נתיבים מיוחדים למערכת התחבורה הציבורית. נתיבים אלה עשויים לשפר את התחבורה הציבורית ולהפוך אותה לאמינה ומהירה יותר.

הפרויקט המרכזי שאמור להקל על בעיית פקקי התנועה בגוש דן הוא מערכת הרכבת החדשה של תל אביב. השבוע התפרסם דוח חמור של מבקר המדינה על הניהול הכושל של המיזם, שגרם להתייקרותו במיליארדי שקלים מעבר למתוכנן, ולעיכובים המטילים צל כבד על ההבטחה להשיק אותו באוקטובר 2022. ממשרד התחבורה נמסר בתגובה שאין שינוי במועד המתוכנן להפעלת הרכבת. במקביל לתוכנית הרכבת בגוש דן נבנה קו נוסף של הרכבת הקלה בירושלים, לאחר שהקו הראשון נחל הצלחה רבה בשיפור התחבורה הציבורית בעיר.

אחד מפתרונות הביניים שבוחן משרד האוצר להקלת העומס בכבישים הוא תשלום תמריצים לנהגים שיעדיפו לא לנסוע בשעות העומס בכבישים. האוצר הפעיל את התוכנית במתכונת ניסויית במשך מספר שנים ולטענת המשרד נחל המיזם הצלחה רבה. למרות ההצהרות הוחלט שלא להנהיג לפי שעה את תכנית התמריצים ולקיים ניסוי נוסף.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "המשרד מדביק פערים של 60 שנה בהשקעות בתשתיות, בתחבורה ובעיקר בתחבורה הציבורית. במסגרת זאת מושקעים עשרות מיליארדי שקלים בהקמת מסילות ברזל מצפון הארץ ועד דרומה, מאות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית (נת"צים) בעשרות ערים בארץ שיצרו רשת של נתיבים שתכלול את כל מטרופולין תל אביב ותאפשר נסיעה ישירה ומהירה של אוטובוסים ורכב ציבורי תוך עקיפה של כל הפקקים. בתשע השנים האחרונות בלבד הושקעו במערך התחבורה הציבורית תקציבים בהיקפים חסרי תקדים שלא היו כמותם מאז קום המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully