וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חג המנגלים? שוק המוצרים הטבעוניים נותן פייט ליום העצמאות

18.4.2018 / 8:00

ענקיות המזון כבר מבינות שהטבעונות אינה טרנד חולף - אלא שינוי שתופס תאוצה ועשוי להוות מקור צמיחה כלכלי. ממוצרי טופו מותאמים ל"על האש" דרך נקניקיות מחלבון אפונה וחזה "עוף" מסויה - כך מרוויחות היצרניות מהמנגל הטבעוני, לצד תעשיית הבשר המשגשגת

צילום: יותם רונן,

(בווידאו: תערוכת המזון בישראל)

רשימת הקניות של משפחת לזרוביץ' מטבעון לקראת יום העצמאות כוללת פטריית אנג'י, נקניקיות מחלבון אפונה, חזה סויה והרבה חומוס וטחינה. "אנחנו משפחה שאכלה בעבר הרבה בעלי חיים", נזכר אופיר לזרוביץ', אב המשפחה, "היו לי מקומות קבועים ומיוחדים בארץ בהם הייתי קונה בשר, בבית החזקנו מנגל ענק ומעשנת, והיינו אוכלים כמעט הכל, כמעט כל יום מנגל". לפני כ-4 שנים המשפחה, על שלושת ילדיה (8, 12, 14) החליטה על תזונה טבעונית. המעשנת נמסרה, המנגל כבה והתפריט השתנה מהיסוד.

יום העצמאות מזוהה יותר מכל חג אחר עם המנגל. רבבות ישראלים מחפשים דשא פנוי ושולחן פיקניק, וצולים על האש בזה אחר זה סוגי בשר שונים עד צאת החג. עם צמיחת התעשייה הטבעונית בארץ, חג המנגל קיבל גוון קולינרי נוסף: מדי שנה החברות הגדולות משיקות מוצרים ייעודיים טבעוניים, הצרכנים מגלים שלא חייבים לאכול בשר כדי ליהנות - ולעתים זה אפילו משתלם כלכלית.

לזרוביץ' מספר שמדי שנה היו מוציאים בחג בין 400-500 שקל על בשרים ליום העצמאות עבור המשפחה - והמחיר, כמובן, גדל בהתאם למספר המשפחות המתארחות. היום, רפרטואר החג הצטמצם למנגל אחד ובו ירקות ותחליפי בשר ברבע מחיר. "750 גרם נקניקיות עולה לי 45 שקל, שקית של טבעול עולה לי בסביבות 20 שקל", הוא מפרט, "אם מוסיפים חומרי גלם לחומוס וטחינה וירקות, זה יוצא לכל היותר 200 שקל. לא צריך יותר, המטרה זה החברותא, פחות האוכל".

משפחת לזרוביץ'
משפחה טבעונית ליום העצמאות 
איך נערך השוק הטבעוני ליום העצמאות. "צילום ממבט שונה", באדיבות המצולמים
משפחת לזרוביץ'/באדיבות המצולמים, "צילום ממבט שונה"
איך נערך השוק הטבעוני ליום העצמאות 

מנגל טבעוני. באדיבות המרואיינים, באדיבות המצולמים
המנגל הטבעוני של משפחת לזרוביץ'. במהלך הצילום לא נפגעו בעלי חיים/באדיבות המצולמים, באדיבות המרואיינים

נתח שוק הטבעונות עדיין לא מערער את התעשייה המקומית

יותר ויותר אנשים בישראל עוברים לתזונה טבעונית. השיח ברשתות החברתיות, לצד מודעות לאיכות התזונה, עוררו קהל רב לשינוי תפריט עמוק. נכון לשנת 2017, בישראל 4% טבעונים ו-7% צמחונים. מדובר בסך הכול ב-11% מהאוכלוסייה שאינה אוכלת בשר, כך על פי סקר שערכה חברת המחקרים KANTAR TNS.

בשלב זה, נתח השוק שאינו אוכל בשר עדיין לא מערער את התעשייה המקומית, אולם הוא בהחלט מתחיל לייצר התייחסות קולינרית ואלטרנטיבות. על פי נתוני חברת המידע הקמעונאי סטורנקסט, קטגוריית הטבע מגלגלת מדי שנה 230 מיליון שקל.

בשוק שתי חברות מרכזיות - קבוצת אסם סחר, המחזיקה את המותג טבעול (58.3%); ואחריה זוגלובק (29.3%). ההערכות הן שלפני 5 שנים חל זינוק משמעותי במספר הטבעונים, ומאז הוא גדל בהתמדה - והחברות מגיבות בהתאם.

תעשיית הטבעונות והצמחונות בישראל

11% מהאוכלוסייה אינה אוכלת בשר (7% צמחונים ו-4% טבעונים)

קטגוריית מוצרים מהטבע מגלגלת מדי שנה 230 מיליון שקל
בשוק 2 שחקניות עיקריות: טבעול (58.3%) וזוגלובק (29.3%)
נתונים: KANTAR TNS וסטורנקסט. עיבוד תמונה
תעשיית הטבעונות והצמחונות בישראל/עיבוד תמונה

טבעונים? חברות הבשר מחכות לכם

אז מה מתכננות החברות הגדולות במשק לקראת יום העצמאות? רשת שופרסל יצאה בקמפיין לקראת החג שמציע מבצעים לקהל הטבעוני והגדילה את פריסת תחליפי הבשר בסניפים. "השנה שופרסל הבינה את הצורך בעצמאות אלטרנטיבית", אומר אושרי מאיוסט, מנהל תחום הבריאות ברשת, "אנו מציעים סל מוצרים שמאפשר לחגוג את יום העצמאות בצורה קצת אחרת". לדבריו, ברבעון הראשון של 2018 חלה עלייה משמעותית במכירות תחליפי הבשר והטופו, שזינקו ב-25%, וכך גם תחליפי הגבינה והממרחים שעלו ב-27% והשמנת הצמחית והמשקאות שטיפסו ב-23%.

מנגל טבעוני ליום העצמאות. (צילום: יח"צ),
הקמפיין של שופרסל ליום העצמאות. דגש על טבעונות/(צילום: יח"צ)

גם בטבעול, המחזיקה שנים בליין מוצרים לאוכלוסייה הצמחונית והטבעונית, רעננו את השורות. לפני כחודשיים החלה החברה לשווק 2 מוצרים טבעוניים נוספים: קציצות עדשים כתומות וכדורי פלאפל, ובקרוב יצטרף למדף הטבעוני מוצר נוסף, נגיסי עוף. ב-2015 החלה החברה לשתף פעולה עם עמותת ויגן פרנדלי ולייצר מוצרים טבעוניים בעקבות דרישת הצרכנים.

"בשלב הראשון, החלטנו לסמן את המוצרים הטבעוניים שלנו בתו ויגן פרנדלי על מנת להקל על הקהל בזיהוי המוצרים", אומרת מנכ"לית טבעול, מיכל לוי, "בשלב השני ולאורך השנים פיתחנו מוצרים חדשים - והיום מציעה טבעול מגוון של 7 מוצרים טבעוניים". נכון ל-2017, נתח השוק של המוצרים הטבעוניים מכלל מוצרי טבעול הוא 19.3%.

איך נערך השוק הטבעוני ליום העצמאות 
טבעול 
פלאפל טבעוני. (צילום: סטודיו מרחב),
הסדרה הטבעונית של טבעול/(צילום: סטודיו מרחב)

בין ההפתעות על המדף לקראת החג ניתן למצוא גם מוצרים חדשים של חברת זוגלובק. החברה, המזוהה אולי יותר מכולן עם תעשיית הבשר, מחזרת אחר הקהל הטבעוני ופנתה אליו כדי לברר איזה מוצר היה רוצה לראות. התשובה הייתה חד משמעית: נקניקיה טבעונית.

בשבוע האחרון החלה החברה לשווק המבורגר מקינואה, שניצל ברוקולי ותרד ונקניקיות על בסיס צמחי, והיא מכוונת למכירות בהיקף 10 מיליון שקל. "יש פה עניין של אחריות", מסביר אלי זוגולובק, יו"ר ומנכ"ל החברה, "לייצור של בשר יש אספקט של זיהום הסביבה וחלק מהאבולוציה זה לראות את הטרנדים ומה שקורה מסביב".

מנגל טבעוני ליום העצמאות. (צילום: ברוך נאה),
המעדנים הטבעוניים של תנובה. בקרוב יהיה גם טופו/(צילום: ברוך נאה)

בקרוב: טופו של תנובה בהשקעה של 50 מיליון שקל

80% מהאוכלוסייה הצורכת תחליפי חלב עושה זאת בשל רגישות ללקטוז, השאר מתחלק באופן שווה בין שומרי הכשרות המחפשים תחליפי פרווה, לבין האוכלוסייה שאינה אוכלת חלב מסיבות אידיאולוגיות

לחברת תנובה, המחזיקה בתעשיית חלב, בשר ותחליפי חלב מפותחת, אין בשורה של ממש: "יום העצמאות הוא חג בשר", אומרים שם. אולם, לוואלה! עסקים נודע שבחודשים הקרובים תנובה תשווק לראשונה מוצרי טופו, המשמשים פעמים רבות תחליף למוצרי עוף וגבינה. על פי נתוני החברה, שוק הטופו מגלגל בישראל כ-20 מיליון שקל בשנה, ופועלות בו 2 חברות מרכזיות - משק ויילר ומשק צוריאל.

בחברה עובדים על 2 טעמים בשלב זה, נייטרלי ומתובל, בשיתוף עם מפעל סוי מג'יק בעמק יזרעאל. היקף ההשקעה במוצר החדש כ-50 מיליון שקל. "אנחנו מתמודדים עם הקהל הטבעוני למעלה מ-15 שנה", אומרת מנהלת אגף השיווק בחטיבת החלב של תנובה, לילך שולומון כהן, "ב-2003 תנובה נכנסה לתחום תחליפי החלב, מוצרים מבוססי סויה, ואנחנו חלוצים בתחום. הפתרונות שלנו נועדו לתת מענה גם לאוכלוסייה הסובלת מרגישות לחלב וגם לשומרי הכשרות".

לשיטתה, 80% מהאוכלוסייה הצורכת תחליפי חלב עושה זאת בשל רגישות ללקטוז. השאר מתחלק באופן שווה בין שומרי הכשרות המחפשים תחליפי פרווה (10%), לאוכלוסייה שאינה אוכלת חלב מסיבות אידיאולוגיות (10%).

בחברה מציינים כי צמיחת הטבעונות בארץ לא פגעה בחטיבות החלב או הבשר. אולם, לצד הטופו שבקרוב יגיע למדפים, בשנה האחרונה שיווקה תנובה מוצרים חדשים טבעוניים: יוגורט סויה BIO בטעם פירות יער, מעדן וניל, תחליף גבינה לבנה, 5% שומן בטעם טבעי ובטעם ניחוח טוסקנה. במילים אחרות, למרות שלטענת החברה אין פגיעה בשוק הבשר או החלב, גם בתנובה השכילו לזהות את הסקטור הטבעוני כמקור צמיחה משמעותי בחברה.

מנגל טבעוני
איך נערך השוק הטבעוני ליום העצמאות. "צילום ממבט שונה", באדיבות המצולמים
מנגל טבעוני/באדיבות המצולמים, "צילום ממבט שונה"
seperator

יש לכם תלונה צרכנית? מוזמנים לפנות לוואלה! עסקים במייל: yael_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully